Room Service (1938)

geregisseerd door William A. Seiter
met Groucho Marx, Chico Marx en Harpo Marx

Drie mannen zitten zonder geld, maar moeten van hun huisbaas de huur betalen. Zij proberen een Broadway-stuk op poten te zetten, maar aangezien dit tijd nodig heeft, trachten ze de huisbaas zolang te misleiden.

avatar van moviefreak#1
Een minder film van de gebroeders Marx dit keer. Deze film was de eerste en ook gelijk laatste keer dat de gebroeders niet zelf het script schreven of een script speciaal voor hen werd geschreven. Het resultaat is dat we een film krijgen die zowaar een plot heeft, een leuk plot overigens maar die voor Marx-maatstaven gewoon minder is.

Groucho heeft geen grappen waarmee hij zo bekend is geworden, Chico heeft geen woordgrappen en Harpo is eigenlijk amper in beeld. Tel daar nog bij op dat je Frank Albertson in een rol hebt die perfect was geweest voor Zeppo. Albertson doet zijn uiterste best hem te vervangen maar faalt opzichtig, immers kun je Zeppo niet vervangen in een film met de andere broers.

Een pluspunt ten opzichte van andere Marx-films is dat hier niet alleen de broertjes grappig zijn maar ook de rest van de cast hilarisch is. Met als hoogtepunt toch wel de baas van het hotel.

3,5* voor de film en dit keer niet omdat het een Marx-film is maar omdat het gewoon een leuke film is waar de gebroerders in mee spelen.

avatar van Metalfist
Jumping butterballs!

Na de dood van Irving Thalberg leken de Marx Brothers een beetje doelloos rond te zwerven. Zeppo Marx, dezelfde Zeppo die in de eerste 5 films had meegespeeld en die nu de manager van de overige 3 was geworden, slaagde er in een deal te maken met RKO Studios, al gebruikte hij wel het dreigement dat hij terug ging meespelen als de ze niet een beter salaris kregen. Zo gebeurd, zo gedaan en Room Service was geboren.

Hoewel, Room Service was al lang geboren want het was origineel een toneelstuk. Hiermee is de film op meerdere manieren dan ook een vreemde eend in de carrière van de Marx Brothers doordat dit de enigste film is die gemaakt is onder RKO en ook doordat de hoofdrollen niet speciaal zijn geschreven voor Groucho, Chico en Harpo! Om deze redenen lijkt het me dat Room Service wat een vergeten film is geworden en eigenlijk is dat onterecht want het kan zich wel meten met een groot deel van hun werk. Oké, de films met Zeppo blijven nog altijd mijn favorieten maar Room Service kent ook weer genoeg Marx humor om eigenlijk typisch Marx te zijn. Zo kunnen Groucho, Chico en Harpo weer eens lekker los gaan, al missen we natuurlijk wel scènes zoals Chico's triggerfinger of het spelen op de harp door Harpo maar dat zat er ook al niet in bij Duck Soup. Het is eigenlijk raar, het script is niet voor de Marx Brothers geschreven maar toch voelt het vaak wel zo aan en dat is grotendeels te wijten aan Morrie Ryskind, die ook heeft meegeschreven aan onder andere The Cocoanuts en Animal Crackers. Al blijft het natuurlijk jammer dat Zeppo er niet meer aan te pas is gekomen. Tot sinds kort geleden was ik eigenlijk altijd van mening dat Zeppo degene van de 4 broers was die perfect inwisselbaar was. Het meeste van de tijd stond hij onopmerkzaam aan de zijlijn maar langzaamaan begon ik in te zien dat ook hij toch wel een zekere charme had. Oké, het is niet zo uitgesproken als die van zijn oudere broers maar het was er wel vast en zeker. Het is dan ook vreemd dat de broertjes er altijd voor gekozen hebben om een soortgelijke Zeppo te casten maar die kwam nooit echt tot zijn recht. Allan Jones deed een redelijke poging in A Night at the Opera en A Day at the Races maar Frank Albertson doet het toch echt wel een stuk minder. Dit was een rol die Zeppo op het lijf was geschreven en ik vervloek bijna RKO dat ze toch hebben toegegeven aan een hoger salaris want dit had anders een heel interessante film kunnen worden. Gelukkig is er qua acteertalent nog wel wat anders te beleven. Groucho's klankbord Margaret Dumont is er deze keer niet bij maar in de plaats krijgen we wel Lucille Ball. Ik heb eigenlijk nooit echt veel van haar gezien maar ze heeft wel een zekere aantrekkingskracht. Dat geldt ook voor Ann Miller die ten tijde van de film nog maar 15 jaar was! Ik had geen idee dat er in die tijd ook al jailbait bestond maar Miller is het zeker. Ze slaagde erin om op 14-jarige leeftijd een geboortecertificaat te versieren waarin stond dat ze 18 was en het is te begrijpen dat de mensen haar geloofden.

Qua plot is dit denk ik de meest toegankelijke Marx Brothers. De film heeft hier maar weinig stemmen en ik ben er ook nog niet in geslaagd om mijn handen op een DVD te kunnen leggen, tenzij hij in een boxset zit met andere Marx Brothers films die ik al heb. Dat zal vast en zeker te wijten zijn aan het feit dat de film door RKO is geproduceerd, Lucille Ball zou de studio trouwens later nog kopen, maar ook dat het een ietwat atypische Marx Brothers kan er veel mee hebben te maken. Irving Thalberg zorgde met de 2 voorgaande films al voor een evolutie in de plots van de films (er werd gekozen voor echt een verhaal in plaats van het sketch-achtige dat de Paramount films hadden) maar Room Service kent echt een volwaardig plot met eigenlijk een hoop leuke personages. Want deze keer zijn het eigenlijk niet alleen de Marx Brothers die grappig zijn, ook de rest van de cast kon regelmatig een glimlach op mijn gezicht krijgen. Vooral ook doordat er lekker gebruik wordt gemaakt van het feit dat de film zich grotendeels op één locatie afspeelt, dit is vooral naar het einde toe, en die humor is praktisch elke keer geslaagd. De Marx broertjes zijn sowieso al lekker op dreef maar in combinatie met de grote baas van het hotel is er vaak iets leuks te beleven.

Zoals gezegd een vreemde eend in de bijt maar het werkt wonderwel. Het is een ander soort film die ik van de broertjes gewend ben maar de humor zit goed, het verhaal verloopt vlot en de cast is vermakelijk. De korte speelduur zorgt ervoor dat dit in een oogwenk voorbij is maar je hebt dan toch wel goed kunnen lachen.

Metalfist schreef:

Van de twaalf films die de Marx Brothers samen hebben gemaakt (de reünie Love happy uit 1949 niet meegerekend) zitten de eerste vijf (de Paramount-films, nog met Zeppo) in een doosje van Universal, en hun zes MGM-films (inmiddels met z'n drieeën) in een ander doosje van Warners. En bij die tweede doos staat op de kartonnen omslag gedrukt: "EXCLUSIEF IN DEZE BOX! ROOM SERVICE". Maar helaas... Room service is op geen van de zes in die doos opgenomen DVD's opgenomen. In Amerika wel, naar het schijnt, maar Europa pist weer eens naast de pot. Zal wel weer met de @#$%! rechten te maken hebben. Ik hou me aanbevolen voor wie de DVD kan vinden, want aangezien ik Groucho de grappigste man ter wereld vind wil ik deze collectie graag compleet hebben (ook al is Room service dan ook duidelijk één van hun mindere).

avatar van Metalfist
Ik dacht dat ik op Play eens een boxset was tegen gekomen. Ik heb een Silver Screen collection (oranje-achtige hoes van Universal) met daarin de 5 Zeppo films en de Tin Collection (zo'n blikken doos met daarin de rest buiten Room Service en Love Happy). Room Service vond ik trouwens ook wel erg leuk, At the Circus is denk ik voor mij de minste.

avatar van Roger Thornhill
Op play.com staat hij met At the circus op één R1-DVD. Hmm. Ik ga nog eens verder zoeken, dank in ieder geval voor de tip!

avatar van The One Ring
Een Marx Brothers-film gebaseerd op een toneelstuk dat niet voor de Marx Brothers geschreven is, de enige film waarbij dit het geval is. Dit wist ik vooraf niet, maar ik vond de film al wat anders van toon dan hun andere films. Minder chaotisch en manisch. Terughoudend voor deze broertjes. Het theatrale is enorm zichtbaar, bijna de gehele film speelt zich af in één hotelkamer, die ook nog eens grotendeels van hetzelfde perspectief gefilmd wordt. Harpo's rol was een stuk kleiner dan die van Groucho en Chicho en zelfs Chico's rol was minder belangrijk dan die van de wat saaie Frank Albertson. Groucho komt er het meest mee weg, maar ook hij kan zijn verbale talenten zelden tonen en moet zich beperken tot een one-liner hier en daar. De grootste teleurstelling van Room Service is niet dat het een slechte film is, want hij is best oké, maar toch vooral dat het vergeleken met de andere films van de Marxjes wel een erg levenloze bedoening is geworden. Ze hebben grote gekkigheid nodig om uit de verf te komen en slechts een paar momenten komt dit naar voren en dat zijn meteen de beste momenten. De meeste zitten rond het einde als de situatie steeds benarder wordt, waarbij met name de ceremonie na de nepzelfmoord toch nog wel hilarisch was. Nogmaals, niet echt slecht, maar ook niet noemenswaardig.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Duidelijk een wat andere toon en stijl voor de gebroeders Marx, maar naar mijn smaak pakt het bij Room Service erg goed uit. Sterker nog, vind dit één van de leukere films van de broers. Alles is ietwat minder chaotisch en er is meer ruimte voor een daadwerkelijk plot. Ook de muzikale intermezzo's en veel tijd aan romantische subplotjes blijven hier (gelukkig) eens achterwege. Ook is dit de eerste keer dat ik bijpersonages in een film van de Marx broers ook geslaagd vond. Frank Albertson doet het prima als zeikerig doetje en Donald MacBride mag lekker over de top als kwaaie baas. Maar gelukkig is er genoeg tijd en ruimte voor de drie broers, ook al zijn ze niet zo prominent aanwezig als in hun andere films. Desondanks erg genoten van Room Serivce, een mooie klucht met geslaagde grappen en vooral hilarisch slot. Sowieso één van mijn favoriete films van de Marx broeders.

4 sterren.

avatar van Roger Thornhill
"You have no fireside? How do you listen to the President's speeches?" Niet zozeer een Marx Brothers-film alswel een klassieke klucht met de Marx Brothers in de hoofdrollen, en als zodanig best vermakelijk.