Querelle (1982)

Alternatieve titel: Querelle - Ein Pakt mit dem Teufel

West-Duitsland / Frankrijk

geregisseerd door Rainer Werner Fassbinder
met Brad Davis, Jeanne Moreau en Franco Nero

Fassbinders laatste film is een surrealistische film over de onderkant van de samenleving in het havenstadje Brest. Querelle is een drugs smokkelende matroos, die zijn seksualiteit onderzoekt en te maken krijgt met de plaatselijke kroegbaas Nono en de dominante politieagent Mario. Hij pleegt een moord waar de mijnwerker Gil van verdacht wordt en gebruikt hem om wraak te nemen op zijn broer, met wie hij ruzie heeft.

kappeuter (moderator)
Vrijdag 15 februari en donderdag 21 februari te zien in Filmhuis Cavia.

avatar van Mochizuki Rokuro
kappeuter schreef:
Vrijdag 15 februari en donderdag 21 februari te zien in Filmhuis Cavia.

In de themamaand "F*cking February" Cavia blijft wel het 'filmhuis' met de meest afwisselende, allegaartje programmering in elk geval: films, klassiekers, docu's, shorts, internet en af en toe discussie en debat. Leuk - en soms ga ik er nog daadwerkelijk heen ook...

avatar van cucciolo
Niet totaal mijn ding, maar wel erg origineel en strak uitgevoerd en daarom alleen al is het gewoon een goede film. Het contrast tussen enerzijds de vlakke personages (soms leek het wel of ze regelrecht uit een wassen beeldenmuseum komen) en anderzijds hun diepste gevoelens op hun tong nemen, geeft toch wel iets heel unieks, bevreemdends, poetisch en sowieso kunstzinnig. Het lijkt wel of Fassbinder heel bewust van begin tot eind alle personages precies datgene liet zeggen wat je normaal voor jezelf houdt. En ondanks dat het geheel, gekunsteld doet overkomen, zat er ook een bepaalde flow in, die de sfeer opriep (of andersom). Weet bijna zeker dat als ik em ooit herzie dat mijn stem omhoog gaat.

avatar van de grunt
Mooi statement destijds van Marcel Carné, voorzitter van de jury in 1982 op het Venice Film Festival. Hij kon het niet verkroppen dat Querelle niet de hoogste onderscheiding kreeg.

"I would love to make a personal statement. While being President of the Jury, I would love to express my disappointment in not having been able to convince my colleagues to place R.W. Fassbinder's "Querelle" among the winners. As a matter of fact, I've found myself alone in defending the Movie. Nevertheless, I keep on thinking that, although controversial, R.W. Fassbinder final movie, want it or not, love it or hate it, will one day find its place in the history of cinema."

avatar van John Milton
wat een magistrale poster. Ik hoef hem zelf niet aan de muur, maar het trekt wel gelijk je aandacht!

Ik kwam idd bij de film door bovenstaande quote, grunt. Beviel mij ook!