The Shop around the Corner (1940)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Ernst Lubitsch
met James Stewart, Margaret Sullavan en Frank Morgan

Boedapest in de jaren dertig. Alfred Kralik werkt in de lederwarenhandel van mijnheer Matuschek. Hij wordt door zijn baas erg gewaardeerd en is de enige in de winkel die af en toe zijn eigen mening mag verkondigen. Maar met de nieuwe collega, de zelfbewuste Klara Novak, heeft Alfred het behoorlijk moeilijk. Wanneer zijn baas hem ervan verdenkt iets met zijn vrouw te hebben, raakt hij zijn werk kwijt. Tot nu toe vond Alfred nog wat troost bij zijn anonieme pennevriendin, maar nu durft hij niet meer naar hun eerste afspraakje toe.

Zit vol met leuke momenten.

weet iemand waar deze film te verkrijgen is?

avatar van Yekezzez
In 'The Shop Around the Corner'
(Je kon er op wachten en daarom doe ik het maar )

avatar van Yekezzez
ff serieus (was trouwens zo te vinden): Amazon, maar play is veel goedkoper. (Is wel region 1)

dank je... is alleen helaas regio 1.

Hele warme film gesitueerd in Boedapest vlak voor kerst.
Stewart is fenomenaal, zoals altijd eigenlijk. Een film waar je een vette glimlach van op je gezicht krijgt. Aanrader.
Mooiste scene: Stewart hoort toe hoe Klara voorleest uit zijn eigen brief (die blik, die kop!)

avatar van Toon1
wat een leuke warme film zeg!

Héérlijk film ... met een onvergetelijke Jimmy. Ik ben blij dat ik TCM in mijn zenderpakket heb zitten, zodat ik nog geregeld van die geweldige 'stars' kan genieten. Toppie!

De re-make's 'In the Good Old Summertime' en 'You've Got Mail' vind ik overigens ook prettig om naar te kijken, maar deze versie heeft toch wel mijn voorkeur.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Ik was na het erg vermakelijke Ninotchka al wel een beetje nieuwsgierig geworden naar Ernst Lubitsch en zijn films, maar na The Shop Around the Corner ben ik echt helemaal benieuwd geworden naar de rest van zijn oeuvre. Want wát een fantastische film was dit, zeg!

Het plot/ uitgangspunt van de film is geweldig en er wordt dan ook uitgehaald wat erin zit. De film zit boordevol geweldige humor en dialogen, heeft een ontzettend warm karakter en bevat zowel een aantal erg sterke aangrijpende scènes als een hele hoop geweldige feelgood momenten. En verder was de film echt ontzettend warm en sfeervol, heerlijk gewoon!

Verder zijn ook de personages erg sterk en bevat Shop Around the Corner gewoonweg voortreffelijk acteerwerk. James Stewart laat opnieuw zien waarom hij tot één van de grootste acteurs aller tijden behoort. Maar ook Sullavan als de harde maar toch erg gevoelige Klara, Morgan als de grote baas, Schildkraut als de gladde hielenlikker en uiteraard Felix Bressart, die het ook geweldig deed in Ninotchka, waren echt fantastisch op dreef.

Tja, eigenlijk probeer ik maar één ding te zeggen: Waren alle romantische komedies maar zoals dit soort. Ik kan er in ieder geval geen genoeg van krijgen; de film vloog voorbij en had van mij nog wel twee uur door mogen gaan. Echt verbazingwekkend dat deze film slechts 50 stemmen heeft. Over ondergewaardeerd gesproken.

5 dikke sterren!

avatar van Pieter Montana
Binnenkort kan je hem op het grote scherm bewonderen.

Ik ga alleszins zeker kijken.

avatar van Pieter Montana
Leuke romantische komedie met (weeral) een heerlijke Stewart. Een pak beter dan de remake "You've got mail", wegens het erg fijne acteerwerk van de hele cast, de charmante humor en het romantische verhaaltje.

Deze vond ik toch niet zo grappig als ik gehoopt had. Allemaal wel aardig maar Lubitsch is me toch wat te toneelmatig (lees: kluchtig), en als het dan ook nog grotendeels op 1 locatie speelt wordt het wel een beetje melig allemaal.

James Stewart doet hier weer ontzettend zijn best om ons te laten genieten van de film. Net ietsje té veel zijn best, vind ik, en daarom krijgt de film van mij een 4 in plaats van 4.5.

Fijne, grappige film met fantastische dialogen. Inderdaad wat toneelmatig (maar niet kluchtig, vind ik) en de plot was voorspelbaar, maar dat weerhield mij er niet van zeer van deze film te genieten.
Sullavans rol was wel wat dommig, vonden wij. Stewart, Schildkraut en Morgan (de tovenaar van Oz!) compenseerden dat ten volle. Overigens Sullavan zelf ook wel, als ze die brief voorleest: "nummunummu". Geen idee of dat een staaltje van improvisatie en zelfspot was, of dat het gewoon in het script stond, maar het was een van de grappigste momenten in de film. Geweldig.

avatar van Kouros
een stomme film die mij erg heeft verveeld..

er word niet al te best geacteerd en het verhaal is saai, dus vandaar een stomme film..andere woord heb ik er niet voor..

Hoewel niet zijn beste is dit wederom een prima film van Lubitsch. Ik vond de love story eerlijk gezegd niet al te interessant en ook niet geweldig goed uitgewerkt. Daar had meer in gezeten.

Wel wordt er natuurlijk voortreffelijk geacteerd. Niet alleen de altijd betrouwbare James Stewart, maar vooral Frank Morgan - wellicht beter bekend als The Wizard/Professor Marvel uit The Wizard of Oz - zet hier een zeer overtuigende Mr. Matuschek neer.

avatar van Katharina
Wat een fantastische film ! Er zit zoveel humor in, en hoewel de film zwart/wit is, blijft hij boeien.

Heerlijke romcom film. Stewart is weer superb, blijft toch wel een van mijn favoriete acteurs van de klassieke rolprenten. De rest van de cast is ook lekker bezig, het sfeertje is lekker luchtig en het plot dat vooral draait om misverstanden is erg leuk uitgewerkt.

avatar van matthijs_013
Misschien mag het allemaal niet bijster origineel zijn - het heeft geen ingewikkelde plotwendingen of een hoogstaand plot en is ook maar een simpele romantische komedie - ik heb me flink vermaakt met de film. Persoonlijk zie ik niet wat er zo geweldig is aan James Stewart, ik vond dat Frank Morgan hier de show stal. Margaret Sullavan speelt ook erg leuk als de naïeve Miss Novak. Maar wat was het nut van de locatie in Boedapest? Als er verder toch geen verklaring wordt gegeven waarom het persé dáár moest, vond ik het nogal nutteloos en dom als je toch Engels gaat spreken.

Ondanks sommige plezierige momenten, kon de film me toch niet echt bekoren.

avatar van Vinokourov
Wel een alleraardigst filmpje met helaas een verhaal waarbij niet alles vloeiend in elkaar overloopt. Sommige dingen komen wat abrupt uit de lucht vallen had ik het idee. Margaret Sullavan vond ik ook wat tegenvallen eerlijk gezegd, maar de rest van de cast was wel goed in vorm.

avatar van Drs. DAJA
The Shop Around The Corner van Ernst Lubitsch is op de nummer 12 van de Top 25 met de beste kerstfilms ooit terecht gekomen. Dit is na de Top 25 met beste horror films van de nieuwe jaren '00 mijn 2e lijst waarin dagelijks wordt afgeteld naar de nummer 1 positie. De nummer 1 wordt op kerstavond bekent gemaakt en tot die tijd wordt er dagelijks een videoreview online gezet. Check it out: Kerst Top 25: nummer 12 | MovieSense - Online filmmagazine

avatar van Spetie
Heerlijk sfeervol filmpje weer van Lubitsch.

To Be or Not to be vond ik een erg scherpe film. The Shop Around the Corner, is goed vergelijkbaar met die film, omdat er hier ook enorm veel dialoog is, die regelmatig erg dubbelzinnig en/ of grappig is. De humor en de dialogen zijn dan ook het sterke punt van de film. Het tempo is razend hoog en je moet af en toe goed opletten om geen grap te missen. Ook de sfeer is erg fijn, je voelt echt aan de film dat de kerst daar bijna voor de deur staat.

Het verhaal is natuurlijk behoorlijk feel-good, maar op zijn tijd zijn dat soort films best lekker. James Stewart is en blijft toch een van mijn favoriete acteurs en hier laat hij maar weer eens zien waarom. Als er een goudeerlijke goedzak gespeeld moet worden, is er geen betere dan hij. Dit film is leuk en tot op het laatste half uur na is er niets dat er op duidt, dat deze film geen vier sterren van mij zou krijgen. Toch gaat het in het laatste gedeelte van de film nog een beetje mis. Dat komt vooral omdat het romantische gedeelte van de film ietwat slordig uitgewerkt is en op het einde wat afgeraffeld wordt, tenminste zo komt het bij mij over. Als kijker weet je natuurlijk al lang hoe het zit, maar het is wachten op het momenten dat de twee hoofdrolspelers het ook ontdekken. Juist dat moment vond ik tegenvallen en kwam zonder dat ik goed kan uitleggen waarom, niet overtuigd op mij over.

Het is slechts een kleine smet op deze leuke film. Een film die op komisch gebied uiterst geslaagd is, maar op het gebied van romantiek enigszins faalt.

avatar van JasonBourne
99 minuten film, maar daarna nog een anderhalf uur met een glimlach gezeten. Erg leuk om je avond mee te vullen. Het is raar dat romantische komedies zo laag scoren t.o.v. actie/drama/misdaad, maar de romcomfilms die boven het maaiveld uitsteken moet je gewoon belonen. Dit is een pareltje dat je niet mag missen. Leuke verhaallijn, heerlijke humor met veel kwinkslagen en kleine wendingen in het verhaal.

Spetie geeft aan dat de romance wat achterblijft. Door de vele dialogen en zijdelings meelopende leuke verhaallijnen is dat inderdaad zo. Maar aan de andere kant is dat juist heerlijk, omdat de romantiek dan niet overdadig en zoetsappig wordt. Bestel deze maar voor kerst hoor!

Kan er maar 1 stem voor geven. Maar wel * * * * *
Fantastisch!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Zoetsmakelijk.

Stewart en de kerstklassiekers, ze hebben iets met elkaar. Zo ook hier, wanneer hij de manager van een winkel is die het decor biedt aan waar het verhaal zich grotendeels afspeelt. Men is zuinig met settings, hetgeen alleen maar bijdraagt aan de belevenis. De film bevat, zeker voor die tijd, een aantal erg gevatte dialogen en een prima romantische leidraad. Natuurlijk is dit feelgood op zijn zoetst en kan een kind de uitkomst voorspellen, smakelijk is het desondanks zeker wel.

Zeer goed.

avatar van Gish
JasonBourne schreef:

Precies, schot in de roos.

confucius repeat
Een amusante komedie uit de fosielenkast. Na vele vergeten jaren kleeft de film nog steeds. Ook al droop de siroop, op 't laatst van mijn scherm, dan nog bleef het genieten. Zo maken zij ze niet meer. Een poging tot plagiaat (Hanks/Ryan) liep op een sisser af. 't Zal ze leren.

avatar van The One Ring
Pepi Katona: [leaving Mr.Matuschek's room in hospital] Well Doctor, I would say it's a nervous breakdown. What do you think?
Doctor: It appears to be an acute epileptoid manifestation and a pan phobic melancholiac with indication of a neurasthenia cordus.
Pepi Katona: Is that more expensive than a nervous breakdown?
Doctor: Pardon me Mr.Katona? Precisely what position do you hold with Matuschek and Company?
Pepi Katona: Well, I would describe myself as a contact man. I keep contact between Matuschek and the customers... on a bicycle.
Doctor: Do you mean, an errand boy?
Pepi Katona: Doctor, do I call you a pill-peddler?

Perfecte films bestaan niet, zeggen ze. Waarschijnlijk niet, maar A Shop Around the Corner komt naar mijn gevoel aardig in de buurt. Ik heb niets gezien dat me niet beviel. Het is een erg luchtige romantische komedie, met een dramatische onderlaag. Al deze elementen worden niet tot op grote hoogte opgevoerd. De film is grappig, maar niet hilarisch. De film is romantisch, maar niet zwaar gepassioneerd. De film is dramatisch, maar blijft zelfs na een zelfmoordpoging vrij licht. Dat is geen kritiek, maar lijkt de bedoeling. Het gevoel was dat Lubitsch vooral een kleine, vermakelijke film wilde maken met weinig ambitie. Dat blijkt te kloppen; Lubitsch zag het niet als een meesterwerk, maar als een kleine charmer. Dat is precies wat hij gemaakt heeft en toch is het niet verwonderlijk dat Lubitsch later zou aangeven dat hij het zag als zijn eigen favoriet uit zijn oeuvre (al gaat mijn stem toch nog wel na To Be or Not To Be).

Toegegeven, The Shop Around the Corner stijgt op deze manier ook nooit uit naar grote hoogten, maar alles werkt. De casting is perfect. Stewart is, zoals gewoonlijk in die periode van zijn carrière, moeiteloos charmant. Sullavan ken ik niet, maar is Stewarts gelijke hier. De bijrollen worden nauwelijks als bijrollen behandelt en vormen een geheel eigen geheel in de dynamiek, waarbij vooral Morgan opvalt in de moeilijkste rol van de film. Lubtisch' regie is zo achteloos dat het niet aanwezig lijkt te zijn en alles natuurlijk op het scherm lijkt te zijn belandt, maar dat geeft het juist zijn toepasselijk ongedwongen sfeer. Perfect voor de kerst, maar tegelijkertijd echt een film voor het hele jaar. Boven alles is het wederom een bewijs van dat de beste romantische komedies tussen de 1930 en 1940 gemaakt zijn. Daarna zou het praktisch het minst interessante genre worden. Films als deze laten zien wat we missen.
4 hele dikke sterren.

avatar van yeyo
De zogenaamde 'Lubitsch-touch' ontging me hier toch enigszins. Natuurlijk is The Shop around the Corner is charmant, warm en een blauwdruk voor de hedendaagse romantische komedie, maar daarnaast is de film ook best gedateerd: oubollig gekibbel tussen de twee hoofdrolspelers, onschuldige situatiehumor, aandoenlijke misverstanden.. Kortom, de typische gezapigheid van klassieke komedies. Uiteraard een bovengemiddelde film, maar geen tijdloos meesterwerk zoals To Be or Not to Be.
The One Ring schreef:

Ik vraag me toch af of dat niet voor een deel te maken heeft met de oubollige charme van klassieke komedies. Ik kan me natuurlijk vergissen, maar soms heb ik de indruk dat hedendaagse romantische komedies aan strengere criteria onderworpen worden. Het is een genre dat bij voorbaat niet serieus genomen wordt, tenzij de film in kwestie gevat, scherp en intelligent is (bv. Woody Allen). Een gezellige, zoetsappige en ietwat naïeve film daarentegen wordt dan al gauw clichématig, klef, typisch Hollywood, etc.. genoemd.

Uitstekende en charmante romantische comedie waarin twee collega's van een warenhuis elkaar niet mogen, maar wel verliefd zijn op elkaar zonder dit te weten. Een leuke opzet en ondanks dat de film zich grotendeels op één locatie afspeelt, blijft het zeker onderhoudend. Dit komt mede doordat er genoeg vermakelijke ontwikkelingen zijn en de dialogen goed geschreven zijn. James Stewart is weer een genot om aan t werk te zien.