Joyeuses Pâques (1984)

Alternatieve titels: De Bedrieger | Happy Easter

Frankrijk

geregisseerd door Georges Lautner
met Jean-Paul Belmondo, Sophie Marceau en Marie Laforêt

Stéphane heeft net een twintig jaar jongere vriendin opgedoken als zijn vrouw, Sophie, plotseling voor zijn neus staat. Stéphane laat zich niet uit het veld slaan en stelt de jonge vrouw voor als zijn dochter uit een vroegere relatie.

avatar van thunderball
Deze zo juist gekeken.

Belmondo als charmante cassanova, die zich steeds verder de moeilijkheden in lult en liegt alsof het gedrukt staat tegen zijn vrouw.

Erg grappige film, totaal niet series te nemen en volkomen idioot, maar erg leuk.

Belmondo is goed op dreef en krijgt goed support van Marceau en Laforet. Voeg daarbij een aantal spectaculaire autostunts en je hebt een zeer amusante comedy.

Een acht, ofwel vier sterren.

avatar van rcuppen79
Joyeuses Pâques is een amusante actiekomedie met in de hoofdrol de Franse ster Jean-Paul Belmondo. Zoals de meeste van zijn Franse komedies wordt de actie hier op slapstick-achtige wijze in beeld gebracht. De film dient dan ook niet serieus genomen te worden en het is voornamelijk Belmondo’s charme die de film boven de gemiddelde actiekomedie weet uit te tillen. Het verhaal is bij vlagen erg grappig en alles wordt vakkundig in beeld gebracht.

Het mag opmerkelijk heten dat de film geen kritiek kreeg voor het feit dat de hier 50-jarige Belmondo een liefdesrelatie heeft met de destijds 17-jarige Marceau. Maar goed, het is tenslotte een film en daarin speelt Marceau een meerderjarige.

avatar van Quentin
Vreemde film blijft dit toch. De klucht an sich is leuk en beslaat zo'n 85% van de speelduur, vooral het solide spel van Marceau en Laforêt tilt dit plichtmatige verhaal naar een hoger niveau.

Maar Bébel moest op 51-jarige leeftijd blijkbaar nog steeds zijn reputatie als onverschrokken actieheld in elke film bewijzen. De film begint en eindigt dan ook met totaal ongepaste spektakelstukken (elk met verplichte close-ups om te bewijzen dat Belmondo de stunts écht zelf doet), die niet alleen niks aan het verhaal toevoegen maar tevens uitermate debiel zijn gemonteerd - incluis infantiele geluidseffecten en rewinds.

Ik kan me niet voorstellen dat een regisseur als Lautner hier achter stond, zou Bébel dat gewoon contractueel hebben afgedwongen?