• 8.224.701 stemmen

Geregisseerd door: Henri Verneuil

Met onder meer: Jean Gabin, Jean-Paul Belmondo en Suzanne Flon

Oorspronkelijke taal: Frans

Over Un Singe en Hiver

De Normandische hotelhouder Quentin heeft tijdens de invasie van 1944 gezworen geen druppel meer te drinken als zijn hotel voor de bombardementen gespaard zou blijven. Jaren later heeft hij zijn belofte nog steeds gestand gedaan en de enige ontsnapping aan zijn gezapige bestaan zijn de herinneringen aan zijn diensttijd in het verre oosten. Op een winteravond arriveert onverwachts de jonge gast Fouquet in het hotel die vergeefs naar alcohol zoekt en uitwijkt naar de buurtkroeg waar hij zich laveloos drinkt om zijn ongelukkige huwelijk en zijn schuldgevoel ten opzichte van zijn dochtertje te vergeten. De oude hotelhouder herkent in zijn gast de vitaliteit en de dromen die hij bij zichzelf allang onderdrukt en uitgeblust meende. Ondanks de waarschuwingen van mevrouw Quentin gebeurt het onvermijdelijke: Quentin gaat zich met Fouquet bezatten. Maar met de kater komt ook de werkelijkheid haar onverbiddelijke eisen stellen.

image

Albert Quentin

Gabriel Fouquet

Suzanne Quentin

M. Landru, patron du bazar

M. Esnault, le patron du café

Mme Victoria, la directrice

L'infirmière de la pension

Georgina, la patronne du bar

Le jardinier de la pension

Marie-Jo, la serveuse de l'hôtel

avatar van Movsin

Movsin

Fransen vonden dat misschien iets onvergetelijks als twee van hun vedetten samen gaan dansen en brullen, maar ik vond het hele gedoe maar niets. Al te simpel verhaal en al te simpele dialogen. Gabin broebelt er nog meer dan gewoonlijk op los en Belmondo doet niet liever dan opvallen. Weinig of geen plezier aan beleefd. Alleen op Suzanne Flon kon ik tevreden neerkijken.

avatar van 93.9

93.9

Film wordt bij het bericht boven van Movsin zwaar te kort gedaan.

Fransen vonden dit mooi en terecht ook.

Heerlijke film!

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

N.a.v. het overlijden van JP Belmondo streamt de rtbf (de Franstalige Belgische openbare omroep) deze film. Niet te lang mee wachten want doorgaans halen ze films er na een week al terug af.

Un singe en hiver - rtbf.be

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Bijzondere film. Alles draait hier rond de relatie tussen Jean Gabin en Jean-Paul Belmondo, twee giganten van de Franse cinema in een heel ander stadium van hun carrière. De eerste is hier ex-alcholicus en de andere beleeft de drank hier en nu. De dialogen zijn erg belangrijk, waarin voortdurend reflecties over het leven en de verbeelding langskomen. En waarin uiteindelijk de verbeelding aan de macht komt, zij het door middel van totale dronkenschap. Een controversieel standpunt zou je kunnen zeggen . Het consumeren van alcohol leidt in deze film enkel tot jolige taferelen met als grootste nadeel dat er al een keer een glas sneuvelt. Een diepere laag omtrent fysieke en psychische gevolgen op langere termijn wordt niet bepaald aangeboord. Het thema van de grenzeloze verbeelding wordt ondersteund door het muzikale thema dat inzet op Oosters exotisme.

Behalve de dialogen is het genieten van het pittoreske mistige dorpje aan de Normandische kust en enkele ludieke scenes. Wil je een keer Gabin en Belmondo in echt jolige (dronken) attitude aan het werk zien, als gezworen kameraden, dan is dit dé film. En zowaar kreeg ik er een warm gevoel van beiden zo aan het werk te zien. De relatie tussen beiden krijgt vorm in de plotlijn waarin Belmondo zijn dochtertje uit het lokale pension wil meenemen. Het leidt tot een mooi einde waarin de cirkel rondgemaakt wordt. Je komt de betekenis te weten van de aap in de titel en deze onthulling houdt ook in dat Belmondo de alcohol afzweert, zonder dat dat met zoveel woorden gezegd wordt. Een gelijkaardig statement waar het Gabin betreft (die op het eind van de film dus ook aan de drank raakt) louter door een handeling die de kijker visueel te interpreteren heeft.

Een intieme film waarin de verbeelding centraal staat - zij het in geromantiseerde vorm. Erg van genoten.