• 15.831 nieuwsartikelen
  • 178.412 films
  • 12.229 series
  • 34.010 seizoenen
  • 647.702 acteurs
  • 199.119 gebruikers
  • 9.378.558 stemmen
Avatar
 
banner banner

Pride & Prejudice (2005)

Romantiek / Drama | 127 minuten
3,64 1.563 stemmen

Genre: Romantiek / Drama

Speelduur: 127 minuten

Alternatieve titel: Pride and Prejudice

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Frankrijk

Geregisseerd door: Joe Wright

Met onder meer: Keira Knightley, Matthew Macfadyen en Donald Sutherland

IMDb beoordeling: 7,8 (370.912)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 22 september 2005

Plot Pride & Prejudice

"Sometimes the last person on earth you want to be with is the one person you can't be without."

In het klassenbewuste Engeland van het einde van de 18de eeuw worden de vijf zusjes Bennet - waaronder de vastberaden Elizabeth (Keira Knightley) en de jonge Lydia (Jena Malone) - door hun moeder (Brenda Blethyn) opgevoed met één enkel doel voor ogen: een geschikte man vinden en trouwen. Als een rijke vrijgezel zijn intrek neemt in één van de herenhuizen uit de buurt, zijn de Bennets hoopvol: onder de vele vrienden van de nieuwe buurman zullen de zussen ongetwijfeld hun gading vinden. Maar als Elizabeth kennis maakt met de charmante en - zo zegt men - eerder snobistische Mr. Darcy (Matthew MacFadyen) gaan de poppen aan het dansen...

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Elizabeth Bennet

Jane Bennet

Kitty Bennet

Lydia Bennet

Mary Bennet

Mr. Bingley

Lady Catherine de Bourgh

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van moviefanatic

moviefanatic

  • 165 berichten
  • 156 stemmen

Slechte casting van Mr. Bingley, dat moest ik nog even kwijt. In het boek wordt hij neergezet als een beetje een 'ignorant typetje', maar in de film is dit wel erg overdreven (hij komt soms behoorlijk idioot over).

Ik vond het ook zo raar dat iedereen stopte met dansen op het bal toen Darcy en 'the gang' binnen kwamen, waar sloeg dat nou weer op? Zo dramatisch!


avatar van Glacier

Glacier

  • 149 berichten
  • 67 stemmen

Fran schreef:

Velen zeggen dat het verhaal langdradig en saai is en dat er weinig gebeurd, maar het is in een tijd geschreven waarin er gewoon niet veel gebeurde. Hier draaide het leven van die mensen om in die tijd.

Volledig mee eens. Ik vind langdradigheid een kulargument. Je kunt niet de gehaastheid van de huidige tijd vereisen van een verhaal uit het verleden.


avatar van Glacier

Glacier

  • 149 berichten
  • 67 stemmen

Malick schreef:

Had ik trouwens al gezegd dat Rosamund Pike een prachtige dame is

Ik werd steeds afgeleid als ze in beeld was.


avatar van Lavigne

Lavigne

  • 197 berichten
  • 182 stemmen

Fran schreef:

Velen zeggen dat het verhaal langdradig en saai is en dat er weinig gebeurd, maar het is in een tijd geschreven waarin er gewoon niet veel gebeurde. Hier draaide het leven van die mensen om in die tijd.

Dat snap ik, maar het boeide mij niet echt heel erg.

Het script leek mooier dan ik het uiteindelijk vond


avatar van rose

rose

  • 2280 berichten
  • 0 stemmen

Mij ook niet. Vond het allemaal maar slap neegezet. De romantiek kwam totaal niet over. En die Darcy had er geen zin in volgens mij. Zijn gezicht zag er nu niet echt bepaald vrolijk uit, wat een zuurpruim bah!


avatar van rose

rose

  • 2280 berichten
  • 0 stemmen

Glacier schreef:

(quote)

Volledig mee eens. Ik vind langdradigheid een kulargument. Je kunt niet de gehaastheid van de huidige tijd vereisen van een verhaal uit het verleden.

Ach wat een onzin. Net alsof het vroeger allemaal zo braaf was.


avatar van Fran

Fran

  • 1953 berichten
  • 1732 stemmen

Natuurlijk was het vroeger allemaal niet zo braaf maar dat heeft er niets mee te maken of er veel spanning en sensatie was in de tijd. Dat was toen gewoon heel anders en de mensen hielden zich dus ook met andere dingen bezig. Dingen die sommigen nu misschien als saai betitelen.


avatar van rose

rose

  • 2280 berichten
  • 0 stemmen

Zoals?


avatar van Fran

Fran

  • 1953 berichten
  • 1732 stemmen

Ik begrijp deze vraag niet helemaal. Wil je nu een opsomming van wat mensen deden in deze tijd ? Dat kan je zelf wel bedenken,of opzoeken, neem ik aan.

Ik lees gewoon uit sommige reacties dat ze het verhaal langdradig vinden, de dialogen saai, het verhaal is voorspelbaar en cliche, er gebeurd weinig in de film enz enz.

En daarmee geef ik aan dat de schrijfster van dit verhaal in een tijd leeft waar de mensen geen toegang hadden tot een bioscoopje, een discotheek, een ritje met de auto enz enz. Daardoor hebben ze een geheel andere belevingswereld als wat wij nu hebben en hielden zich bezig met andere zaken. En dat dat de reden kan zijn waarom sommige mensen het verhaal misschien saai vinden.

Een schrijver uit deze tijd zou dit verhaal hoogstwaarschijnlijk op een geheel andere manier schrijven. Met wat meer actie en spanning.

Maar Jane Austen stamt uit een tijd waarin man en vrouw nooit alleen met elkaar in 1 kamer mochten zijn, die elkaar niet hoorden aan te spreken in het openbaar tenzij er begeleiding bij was enz enz. Daar kan je niet van verwachten dat zij gaat schrijven over een superromance waar de vonken van af spatten.

En qua cliche en voorspelbaarheid: Jane Austenwas haar tijd ver vooruit. Toen waren deze dingen nog helemaal niet cliche maar juist vernieuwend. Zij liep juist vooruit met dit soort verhalen. We moeten gewoon niet vergeten dat dit een schrijfster was die leefde van 1775 tot 1817.


avatar van Glacier

Glacier

  • 149 berichten
  • 67 stemmen

rose schreef:

(quote)
Ach wat een onzin. Net alsof het vroeger allemaal zo braaf was.

Jouw opmerking slaat helemaal nergens op. Je haalt ten eerste de vergelijking met braaf erbij. Dat is wat anders.

Ten tweede zeg je dat het vroeger niet braver was. Over het algemeen was dat het wel degelijk.

Zie uitleg Fran. Wellicht dat dat wat inlevingsvermogen bij je opwekt.

Er is al eerder een 5-delige serie gemaakt van dit boek. Deze film is juist een samengevatte versie van het verhaal. Kun je nagaan.


avatar van rose

rose

  • 2280 berichten
  • 0 stemmen

Jullie vinden dus dat je mag trouwen op je 16e?Ze liep zelfs weg en kwam getrouwd terug. Alsof dat braaf was.

Het stoorde mij in deze hele film dat er nergens een greintje romantiek was. Alles draaide daar om een man te vinden die ook nog eens rijk was.Hoe romantisch.En dan dat einde...hebben jullie een romantische zoen gezien, waarop je de hele film al zat te wachten?


avatar van WaVa

WaVa

  • 1 berichten
  • 20 stemmen

rose schreef:

Jullie vinden dus dat je mag trouwen op je 16e?Ze liep zelfs weg en kwam getrouw terug. Alsof dat braaf was.

Het stoorde mij in deze hele film dat er nergens een greintje romantiek was. Alles draaide daar om een man te vinden die ook nog eens rijk was.Hoe romantisch.En dan dat einde...hebben jullie een romantische zoen gezien, waarop je de hele film al zat te wachten?

De kus waar jij blijkbaar op zat te wachten:

http://nl.youtube.com/watch?v=ZkQP19Ebzhw&feature=related

Dit einde is alleen in de Amerikaanse versie uitgezonden (tot zover is weet.)


avatar van Fran

Fran

  • 1953 berichten
  • 1732 stemmen

Jullie vinden dus dat je mag trouwen op je 16e?

In die tijd was het inderdaad normaal dat je op je zestiende trouwde ja. Ik denk dat als je je eens wat meer zou verdiepen in de etiquete en omgangsvormen van die tijd dat je met hele andere ogen naar deze film kijkt.

Ze liep zelfs weg en kwam getrouwd terug. Alsof dat braaf was.

Dat was inderdaad niet braaf en het werd in die film ook gezien als een grof schandaal. Dus dat klopt ja, dat heb je goed gezien. Dus voor een verhaal dat in die tijd geschreven is, was dit dus een heel pikant en spannend stukje.

[Het stoorde mij in deze hele film dat er nergens een greintje romantiek was. Alles draaide daar om een man te vinden die ook nog eens rijk was.Hoe romantisch.En dan dat einde...hebben jullie een romantische zoen gezien, waarop je de hele film al zat te wachten? ]

Er is inderdaad een USA versie waar ze de zoen wel in hebben verwerkt. In het daadwerkelijke verhaal komt deze niet echt voor omdat dat dus niet gangbaar was in die tijd.


avatar van rose

rose

  • 2280 berichten
  • 0 stemmen

Fran schreef:

(quote)

In die tijd was het inderdaad normaal dat je op je zestiende trouwde ja. Ik denk dat als je je eens wat meer zou verdiepen in de etiquete en omgangsvormen van die tijd dat je met hele andere ogen naar deze film kijkt.

Dus ze waren zelfs minder braaf dan nu.


avatar van rose

rose

  • 2280 berichten
  • 0 stemmen

Er is inderdaad een USA versie waar ze de zoen wel in hebben verwerkt. In het daadwerkelijke verhaal komt deze niet echt voor omdat dat dus niet gangbaar was in die tijd.
Wat een onzin.

Ze hadden toestemming gekregen . Dus die kus had er zeker in gemoeten.


avatar van G.1Rl

G.1Rl

  • 205 berichten
  • 536 stemmen

Hele mooie film. Het verhaal van de film wordt op een laag tempo verteld, maar dat maakt het juist zo mooi. De stiltes in het verhaal passen daar ook gewoon heel mooi.

Echt mooi, 3,5*


avatar van Fran

Fran

  • 1953 berichten
  • 1732 stemmen

rose schreef:

(quote)
Wat een onzin.

Ze hadden toestemming gekregen . Dus die kus had er zeker in gemoeten.

Dat zeg ik helemaal niet en daar gaat het hier niet over. Ik heb het over Jane Austen en niet de filmmakers. Je bent nu aan het discusieren om het discusieren en daar ga ik mijn tijd niet aan verdoen.


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

G.1Rl schreef:

Hele mooie film. Het verhaal van de film wordt op een laag tempo verteld, maar dat maakt het juist zo mooi. De stiltes in het verhaal passen daar ook gewoon heel mooi.

Echt mooi, 3,5*

Inderdaad.

Ik ben weliswaar een man en van vele mensen heb ik gehoord dat ik een wijvenfilm had gekeken maar dat vind ik zo dom. Ik vond het gewoon een leuke film. Als meisjes een film kijken zoals bijv. the fast and the furious zeg ik toch ook niet dat ze een jongensfilm hebben gekeken.


avatar van Glacier

Glacier

  • 149 berichten
  • 67 stemmen

rose schreef:

(quote)

Dus ze waren zelfs minder braaf dan nu.

Je snapt 't echt niet he.


avatar van Arturo

Arturo

  • 192 berichten
  • 143 stemmen

rose schreef:

Mij ook niet. Vond het allemaal maar slap neegezet. De romantiek kwam totaal niet over. En die Darcy had er geen zin in volgens mij. Zijn gezicht zag er nu niet echt bepaald vrolijk uit, wat een zuurpruim bah!

Dat maakt zijn rol juist zo mooi, hij blijft heel rustig. Af en toe denk je dat die gaat ''barsten'' maar hij blijft gewoon heel kalm..


avatar van Maaike_92

Maaike_92

  • 3 berichten
  • 25 stemmen

Ik vond het een geweldige film.

Doe mij ook maar een Mr. Darcy! Ik was erg onder de indruk van de shots met de zonsopgang. erg mooi gemaakt! Het verhaal is super en de muziek vond ik ook erg mooi en bijpassend.

4*!


avatar van rose

rose

  • 2280 berichten
  • 0 stemmen

Fran schreef:

(quote)

Dat zeg ik helemaal niet en daar gaat het hier niet over. Ik heb het over Jane Austen en niet de filmmakers. Je bent nu aan het discusieren om het discusieren en daar ga ik mijn tijd niet aan verdoen.

Jij hebt het over dat het niet gangbaar was in die tijd. En daar heb je het mis. Nadat ze toestemming hadden gekregen om te trouwen had die kus er gewoon in gemoeten. Dat mocht zelfs toen, in die tijd.


avatar van rose

rose

  • 2280 berichten
  • 0 stemmen

Glacier schreef:

(quote)

Je snapt 't echt niet he.

Mijn haren zijn blont.


avatar van rose

rose

  • 2280 berichten
  • 0 stemmen

Arturo schreef:

(quote)

Dat maakt zijn rol juist zo mooi, hij blijft heel rustig. Af en toe denk je dat die gaat ''barsten'' maar hij blijft gewoon heel kalm..

Kalm? Hij keek de hele tijd chagarijnig.


avatar van Fran

Fran

  • 1953 berichten
  • 1732 stemmen

Okee, mijn excuses, ik dacht dat je het had over de toestemming voor de filmmakers.

Ik ben het daar ook mee eens. Ik had die kus ook veel liever in de film gehad. En ik vind het ook een beetje vreemd dat het in Europa alleen bij de extra's staat.


avatar van rose

rose

  • 2280 berichten
  • 0 stemmen

Dat had de hele film zeker ten goede gekomen.


avatar van Co Jackso

Co Jackso

  • 21924 berichten
  • 2791 stemmen

Net als Atonement, heb ik ook genoten van Pride & Prejudice. Wat mij het meest beviel was het prachtige camerawerk. Ook bevat de film een aantal uitstekende hoofdfiguren waarop de film kan leunen. Minder leuk waren moeder Bennet en ik denk een tweetal dochters. Zeer vervelende mensen, maar waarschijnlijk was dat ook de bedoeling. Maar het is duidelijk dat Joe Wright op deze manier een mooi oeuvre aan het opbouwen is.


avatar van missl

missl

  • 3866 berichten
  • 5799 stemmen

Keira Knightley is briljant, maar ik vond het een vrij suffe prent.


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

Knigtley speelde erg goed, dat maakte de film nog mooier.


avatar van maxB

maxB

  • 171 berichten
  • 315 stemmen

ja, als je in slaap valt tijdens een film terwijl het 2 uur 's middags is. en ik redelijk goed geslapen had, zegt dat eigenlijk al genoeg