Mozart and the Whale (2005)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Petter Næss
met Josh Hartnett, Radha Mitchell en Gary Cole

Donald en Isabelle lijden allebei aan het Syndroom van Asperger, een soort van autisme. Hun handicap dreigt hun emotionele band en romance te doen mislukken.

soom schreef:
Ik woon in een woonvorm voor autistische mensen (geloof dat het merendeel autistisch is, in elk geval, of in elk geval hulp en begeleiding nodig heeft.)
Zelf bezit ik hoe dan ook bepaalde trekjes en ik heb, hoe zwaar het me ook valt om toe te geven, echt wel hulp en begeleiding nodig, dus is het niet verwonderlijk dat ik in deze woonvorm woon.. Althans, dat denk ik. Ik heb namelijk een ander soort handicap, dat wel, maar ik ben niet autistisch, hoewel het er soms misschien op kan lijken....

....Maar dat is geen Asperger. Ik heb eigenlijk ook geen ervaring met autisten, ik merk wel bepaalde dingen, maar zelf heb ik daar nauwelijks last van. Want ja, hoewel ik in een woonvorm voor autisten woon, ik ben het zelf dus echt niet

soom schreef:
Nee, bij mij is de diagnose NLD gesteld. En zulke grote oren heb ik gelukkig niet.

avatar van soom
narva77 schreef:
Ik vind het vervelend om het tegen je te moeten zeggen hoor, maar NLD (Non-Verbal Learning Disabilities) of in het Nederlands Nonverbale Leerstoornis wordt door een heleboel professoren, psychiaters, psychologen en andere deskundigen toch écht in verband gebracht met Autisme! En vóór dat je je persoonlijk aangevallen voelt, wil ik je even zeggen dat ik zelf óók ben gediagnostiseerd met NLD...
narva77, je hoeft je niet vervelend te voelen, en ik voel me ook niet aangevallen ofzo, verre van, zelfs toen ik je bericht las en erop reageerde, voelde ik me niet aangevallen. Ik weet dat mijn handicap aan het autisme grenst. Maar het is niet echt autisme, hoewel er wel dingen zijn die erop lijken (zoiets schreef ik bij the Black Balloon ook). Autisten hebben moeite met informatie verwerking, en dat is niet echt het geval met NLD. Tenminste, ik verwerk informatie echt veel sneller dan de mensen waarmee ik samenleef. Maar het ligt er wel tegenaan, ja .

soom schreef:

Mijn diagnose luidde "NLD met autistische handvatten", whatever that means...

Ik zal je stukje bij de film "Black Balloon" eens lezen, dat had ik nog niet gedaan. Dat is toch een Australische film? Die heb ik ook al een paar keer in mijn handen gehad bij de FRS.

avatar van soom
narva77 schreef:
Oef, gelukkig. Ik dacht dat ik misschien een gevoelige snaar had geraakt, omdat het zolang duurde voor er een reactie kwam. Mijn diagnose luidde "NLD met autistische handvatten", whatever that means...
Echt waar? Ghehe. Ik kijk meestal niet naar de Updates, kwam toevallig je reactie tegen, toen ik even rondkeek, vandaar dat ik zo lang deed met reageren. NLD met autistische handvatten? Hm.. Dat vind ik nogal tegenstrijdig klinken, eerlijk gezegd. NLD grenst wel aan autisme, maar autistische mensen hebben moeite om dingen te begrijpen, ze snappen bepaalde dingen niet helemaal. Dat ervaar ik tenminste, als ik kijk naar de mensen met wie ik in één huis woon, ze kunnen moeilijk tegen bepaalde dingen. Ze herhalen soms wel 1999 keer op één en dezelfde dag dezelfde zinnen, enzo. Ik weet niet of jij dat herkent, maar NLD is echt geen autisme, in elk geval. .

En the Black Balloon? Ik zeg: Kopen en kijken !!

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Bericht verwijderd. Vriendelijk verzoek deze discussie per PM voort te zetten.

avatar van sabsabsab
Ze hebben hier zowat een Comedy van gemaakt. Nogal een slecht om op z'n manier een beeld van een autist neer te zetten. Als je een film wil zien over Autisme dan moet je een film zien waar de hoofd personage in het echt ook autisme 'Being There bijv'

Geslaagde en onderhoudende tragikomedie die tegelijkertijd goed te verteren is en tot denken aanzet, al vind ik 'Adam' van Max Mayer beter.

sabsabsab schreef:
Wat een onzin. Alsof iemand met ASS beter in staat zou zijn om een autistische man of vrouw neer te zetten...
Bovendien: als er iets is wat mensen met ASS vaak missen, is het wel inlevingsvermogen (empathie). Toch wel een voorwaarde voor een acteur lijkt mij...

avatar van Montorsi
Matige film, die autisten als stuk voor stuk idioten afschildert. Weinig subtiel portret van Aspergerpatienten, met daarbij ook een erg doordeweeks verhaaltje. Zulke bijzonder personen verdienen toch wel een wat minder clichérijk liefdesverhaal dan dit. Dit was gewoon van begin tot eind in te vullen. Eigenlijk triest dat je ook nog durft aan te komen met het meisje dat zich niet kan binden maar dat uiteindelijk tóch doet. Heel suf.

Slechte personages, duf script, maar nog een redelijk cijfer om een enkele aardige grap.

krappe 2*

Montorsi schreef:
Matige film, die autisten als stuk voor stuk idioten afschildert.
Ben ik dus niet met je eens; de bijrollen worden idd érg overdreven neergezet (de vrienden van de praatgroep), maar de twee hoofdpersonages (Donald en Isabelle) vond ik behoorlijk realistisch overkomen. Ook bv. de dwangneuroses van Donald worden op een makkelijke en inzichtelijke manier weergegeven, zodat zelfs mensen die nog nooit van OCS (dwang) hebben gehoord, er i.i.g. iets van kunnen begrijpen...

avatar van blitzz
Heel erg overdreven vond ik het niet. Mijn buurman heeft het syndroom van Asperger en ik herkende heel veel gedragingen van hem in de hoofdrolspeler. Net zomin ik mijn buurman als een idioot beschouw zo beschouw ik geenszins de personages in de film als idioten. Integendeel. Ik denk dat het een kwestie van perceptie is.
Ook het groepje was niet onrealistisch. Er zijn namelijk heel wat verschillende gradaties in ASS.

Verder sluit ik me bij de woorden van Gauke aan.

avatar van Noodless
Aardig qua opzet, maar het geheel wist me toch niet te ovetuigen. De acteerprestaties zijn degelijk, niet meer dan dat. Het verhaaltje stelt eigenlijk niet zoveel voor. De dramatische aspecten worden teveel verdrongen door de ( soms melige ) romance en de praatgroep zelf.
5/10

Matige film waarin een man en vrouw, die beiden Asperger hebben, verliefd worden op elkaar. Deze romcom begint nogal rommelig en de personages worden een beetje als gekken neergezet. Gaandeweg de film wordt dit allebei wel een beetje recht getrokken en is het geheel redelijk vermakelijk. De muziek is vaak te nadrukkelijk aanwezig hier, en werd soms zelfs storend.

avatar van Ted Kerkjes
Ik vond deze film niet om aan te zien, en ik heb 'm dan ook na drie kwartier uitgezet - iets wat ik niet vaak of gauw doe. Ik ergerde me enorm aan de stereotyperingen, vooral de bijfiguren werden als malloten neergezet. (Maar gelukkig kunnen ze allemaal iets heel goed! )

Er zijn véééél betere films over dit onderwerp.

avatar van Duke Nukem
soom schreef:
Wat ik dus al aangaf, ik vond het Asperger gedeelte niet echt overtuigend, hoewel ik niet echt ervaring heb met Asperger. Wel met een andere vorm van autisme, maar weet niet precies hoe deze vorm genoemd wordt.

Klassiek autisme?

soom schreef:
People with Asperger's want contact with other people very much; we're just pathetically clueless at it, that's all.

Dat vond ik een mooi citaat, en het klopt voor mijn gevoel nog ook,

Dat vond ik ook een mooi citaat. Het is voor een autist heel moeilijk om vrienden te maken omdat mensen gewoon een mysterie voor ze zijn. Het is veel gemakkelijker om je te hechten aan een voorwerp dan aan iemand waarvan je niet weet wat ze denken of zullen zeggen. Soms is het gemakkelijker voor een autist om dan maar geen menselijke contacten aan te gaan, maar dat wil niet zeggen dat ze geen eenzaamheid voelen.

Een relatie aangaan met iemand is nog moeilijker, vooral als die andere heel andere verwachtingen heeft of niet genoeg ervaring heeft met of kennis heeft van autisme. Zo zie je in deze fim bijvoorbeeld dat Isabelle behoorlijk over de grenzen van Donald heen stapt (bijvoorbeeld door zijn appartement anders in te richten en zijn spullen op te ruimen), omdat ze niet juist inschat hoe hij in elkaar zit. Wat mij betreft speelde Radha Mitchell de rol van iemand met het Asperger Syndroom dan ook niet goed, ze kwam op mij eerder over als iemand met Borderliner (veel vrouwen met de diagnose A.S. zijn dan ook verkeerd gediagnosticeerd). Josh Hartnett vond ik dan wel weer overtuigend spelen als iemand met Asperger.

soom schreef:
Na een heleboel gezwets en geblaat over mijn situatie: Ik vond Mozart and the Whale wel een mooie film, maar het gebeuren rondom het autist zijn vond ik eigenlijk zogezegd nogal mager en zoals gezegd niet echt overtuigend.

Ik vond het ook een mooie film, soms raakte het mij zelfs, maar de hele romance nam de geloofwaardigheid een beetje weg. En de randfiguren in de groep waar ze deel van uitmaakten vond ik nogal karikaturaal neergezet, een beetje zoals een freakshow.

avatar van 93.9
Het enige Amerikaanse uitstapje van deze Noorse regisseur tot zo ver ik weet.
Gelukkig want iets heel goeds komt er ook hier niet uit voort.
Het is okee, maar beter zijn zijn Noorse films als Elling.
Het is in Mozart and the whale allemaal zo clichématig en stereotype. Ook zo volgens het bekende Amerikaanse indie boekje met altijd perfecte soundtrack, maar daar hoor je mij niet over klagen