Super Mario Bros. (1993)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Fantasy / Familie

geregisseerd door Annabel Jankel en Rocky Morton
met Bob Hoskins, John Leguizamo en Dennis Hopper

Mario en Luigi, twee hardwerkende loodgieters, komen in een andere wereld terecht waar dinosaurussen zijn veranderd in high tech dieren. De twee broers zijn de enige hoop van de mensheid om de aarde te redden, voordat King Koopa die vernietigt.

pjotr schreef:
noem maar eens een goed spelconcept dan...........

schaken?

Schaken is wel een heeeeeel goed spelconcept ja. Dat wordt nooit meer geevenaard!

avatar van PEN15
De gamers van toen waren getraumatiseerd. De laatste jaren beginnen nieuwe generaties deze film te ontdekken en hier en daar duiken lovende recensies op dat het toch een ondergewaardeerd pareltje is waar we te hard over hebben geoordeeld... ach ja, praat de haters (getraumatiseerden) niet na en geef het een eerlijke kans, vergelijk het vooral niet te veel met het legendarische video game figuurtje...

eh, ik mag het NIET met de games vergelijken? hoe tegenstrijdig klinkt dat?!!! On wacht het staat als tagline op de poster, joh. THIS AIN'T NO game. Als in: This is anything BUT the game. Nou snap ik pas wat ze daarmee bedoelen, lol!!

Het eerste dat mijn humeur al gelijk vergalt is die schorre, gromstem van Hoskins. Christus te paard man, je verwacht een koddig Italiaans accent niet een gegorgel van een showworstelaar! Maar het is niet mijn punt om het video games gehalte van deze film te overanalyseren, want dan ben ik nog tot 2020 bezig met schrijven.

Als conclusie daaruit, jeeeminee zeg. Wat ik in 1993 al hoorde was dat het niet anders kon zijn dat de makers de film zo afwijkend mogelijk wilden maken, het ab-so-lu-te tegengestelde van de Mario games. En weet ik wat ik schrijf, 1993? Er waren al meer dan zes grote games, zelfs een Mario's typing waarin de toekomstige stem van Mario al een stuk beter bedacht was.

Standalone zonder maar aan de video games te denken (wat een onmogelijke opgave is) is het net zo'n broddelwerkje als streetfighter the movie, afgrijselijk ondermaats slecht geacteerd, tenenkrommende teksten, onvoorstelbaar bezopen plot, dat geforceerde deuntje van Silvestri, onbegrijpelijke fragmenten, spuuglelijk deprimerende decors, veelvuldig onnavolgbaar script en ik wilde het tot vijf maal toe opgeven om verder te kijken. Het was gewoon zoo slecht. Ik geef een voorbeeld, als ze van dimensie naar dimensie springen, en ze zijn even terug in New York 1993, de-evolueren ze die vent in een chimp en gaan ze direct weer terug naar Bladerunnerworld. Waar was dat voor nodig?? The significance?

Erg frappant dat een van die josti's die de super koopa cousins speelde nu meer op Luigi lijkt dan die Columbiaan er ooit op zal lijken. Check zijn fotoop imdb!!!

Ik zou wel eens een Remake willen zien met Ron Jeremy als Mario.
Zou een perfecte rol voor "the Hedgehog" zijn.

avatar van jipt
Als je dit probeer los te zien van de video-game is het best een leuk geflipt zooitje. Toffe art-direction, lekkere vaart en Dennis Hopper . 3*tje

avatar van GrafGantz
Nooit gezien maar ik denk dat het achtergrondverhaal interessanter is dan de film zelf:

'The stench of it stays with everybody': inside the Super Mario Bros movie | Games | The Guardian - theguardian.com