Fantastic Four (2005)

Alternatieve titel: Fantastic 4

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Sciencefiction
106 minuten / 125 minuten (extended edition)

geregisseerd door Tim Story
met Ioan Gruffudd, Jessica Alba en Chris Evans

Wanneer een experimentele ruimtevlucht verkeerd afloopt veranderen Reed Richards, Sue Storms, haar broer Johnny Storms en piloot Ben Grimm van lichaamsstructuur, waardoor zij superkrachten krijgen. Al snel wordt dit bekend aan de buitenwereld, die ze een superhelden status geeft. De elastische Mr. Fantastic, de onzichtbare Invisible Woman, de ontvlambare Human Torch en the Thing, een man van steen met enorme krachten, bundelen als 'the Fantastic Four' hun nieuw verworven kunsten samen om Victor von Doom tegen te houden, die snode plannen heeft met de wereld!

avatar van Roger Thornhill
“Ladies, I need to borrow your car.” “The transmission sticks!” “Not gonna be a problem.” Ongeveer zoals een superheldenfilm moet zijn: larger than life maar met een knipoog die zo mogelijk nòg larger groter is, niet te veel psychologisch gelul, acteurs die begrijpen dat het plezier in dit soort films voorop moet staan, niet te lang qua speelduur, scherp getekende personages, en vooral heel veel humor in de vorm van kleine grapjes (en niet noodzakelijk door het belachelijk maken van personages die toch al niet helemaal serieus te nemen zijn). Ioan Gruffuds oprecht geïnteresseerde gezicht is adequaat, Jessica Alba blijft ondanks al haar prachtige pakjes met soms oogverblindende décolleté's toch gewoon het onschuldige nichtje van Scarlett Johansson, en de botsingen tussen Johnny en Ben (“I cannot take orders from the underwear model!") blijven amusant.
        Voornaamste minpunten zijn dat Victor von Doom ondanks de dappere pogingen van Julian McMahon niet zo'n interessante schurk is en dat het climactische gevecht enigszins underwhelming is, maar dat wordt voor mij allemaal ruimschoots goedgemaakt door bijvoorbeeld de manier waarop de film elke vorm van sentimentaliteit ondergraaft: vlak na de trieste scène waarin Ben met zijn worstevingers niet in staat is gebleken om zijn verlovingsring van de grond op te rapen en Reed hem te hulp is geschoten, zien we hoe Johnny Ben observeert en vervolgens heel meelevend vraagt: "Where are your ears?" Een zeer grappige en smakelijke superheldenfilm uit de tijd dat zulke Marvel-produkties nog niet onder hun eigen gewicht bezweken, met FX die het belangrijker vinden om plezier uit te stralen dan om realistisch of imposant te zijn, en toch alleszins voldoen.
        Wie heeft er niet ooit meegemaakt dat (of kan zich niet op z'n minst vóórstellen hoe het moet zijn wanneer) het wc-papier op is en er geen nieuwe rol klaar staat – zelfs bij het bevechten van een aartsvijand die het universum bedreigt komt je uitrekbare arm niet beter tot z'n recht dan bij het verhelpen van zo'n ongemak. Toen ik die grap voor het eerst zag begon ik in m'n eentje voor m'n televisiescherm hardop te lachen, en dat overkomt me toch niet vaak. (Maar ook geweldig is hoe Reeds gezicht eruitziet wanneer hij op z'n toetsenbord in slaap is gevallen.)

avatar van soom
* Four little words that can change our lives forever.*
- The cloud is accelerating.

Ik weet niet waarom, maar ik vind bij benadering de latere Fantastic Four toch niet zo goed als ik eerst gedacht had. Tja, waarom? Ouder, andere kijk op zaken wellicht. Het is dan ook wel al weer zo'n anderhalf jaar geleden dat ik die film zag. Het kijken van deze film stelde ik, tot nu dan, wel uit.
Geen idee waarom. Ik heb gewoon geen flauw idee waarom. Hah. Nou.
Het is niet zo sprankelend als de versie met Miles. Dat is het hele euvel. Hoewel ik dan wel een halfje eraf getrokken heb (waarom 4,5*? Geen idee, alweer niet..)
Het ligt aan Ioan. Zijn uitstraling, hoe goed de beste jongeman ook mag spelen, is gewoon van een bepaald kaliber. Hij is wat kleurloos, enigszins saai te noemen, ja.
Niet echt de beste keus. De rest van de cast glittert wat dat betreft om hem heen, en zij redden de boel. Terwijl hij daar maar een beetje staat te stuntelen. Meh.

Julian McMahon als Victor von Doom is ook niet meteen de beste man voor de klus. Dat is al min twee. Maar gelukkig vangen zoals gezegd de overige leden van het gezelschap de boel. Jessica Alba schuifelt op haar gemakkie door het beeld heen. Michael Chiklis is het leukste hier ja, en Chris Evans danst ook nog even op z'n tenen door de rotzooi heen, op weg naar de uitgang.

Kleine teleurstelling eigenlijk. Ik kan er wel een vraagteken bij zetten dat ik de versie met Miles zoveel beter vind. Ik weet niet wat er aan de hand is. Ik val graag in herhaling en ik heb geen idee waarom. Zo. Nou.

een erg leuke film.heb me prima vermaakt.en een goeie cast.

goede film voor de eerste keer dat ze het verfilmen goede speciale effecten

avatar van Wilfred Zweverink
Samen met de opvolger uit de één Eurobak gevist.

Alles is eigenlijk al wel gezegd over deze film, als je niet teveel verwacht is het sec als stripverfilming best te pruimen, de acteurs doen hun werk over het algemeen goed, met uitzondering van Jessica Alba die helaas alleen maar goed is in mooi zijn.

Reed Richards is in de strips een sympathieke maar wat al te serieuze, kleurloze, hakkelende wetenschapper, dit komt bij Ioan Gruffud vrij goed uit de verf.

Chris Evans is uitstekend als de losbol Johnny Storm die elk moment de bocht uit vliegt, de chemie met Michael Chiklis werkt ook prima. Bakken met bijdehante grappen.

Chiklis heeft eigenlijk de mooiste rol, met enige diepte, en hij is zeer overtuigend in zijn rol als "Het Ding", net als in de strip krijg je al snel een hekel aan de vrouw die niet weet hoe snel ze hem moet dumpen nadat hij is veranderd.

Dan de verhaallijn, de opbouw is vrij rustig, mooi tempo, de scènes daarna op de brug zijn na de tragikomische inleiding met "Het Ding" lekker snel over de top, mooi gedaan.

Helaas kreeg men daarna blijkbaar haast en wordt het vervolgens allemaal al snel wat rommelig, de regisseur probeert teveel in te korte tijd te laten zien en gebeuren, zoals de totaal niet werkende romantiek en de (volledig overbodige) motorstuntscene, waardoor het uiteindelijke gevecht met Doom nergens echt episch wil worden, naar mijn idee wat snel wordt afgeraffeld.

Helaas is als met zoveel blockbuster films in de eenentwintigste eeuw de kwaliteit van het verhaal, zorgvuldige tempowisselingen en de karakteruitwerking meestal ondergeschikt aan snelheid, effectbejag en teveel spelen met CGI FX.

Met het argument dat de filmkijker een steeds kortere spanningsboog heeft knalt elke film zo snel mogelijk van hoogtepunt naar hoogtepunt. Ook deze film ontkomt er na een goede start niet aan. Er had meer ingezeten, maar het dictaat van het format laat dat blijkbaar niet meer toe.

3 sterren.

avatar van Captain Proton
De geschiedenis hoe Fantastic Four is ontstaan. De cast, verhaal en special effects zijn prima in orde. Veel actie en vermaak. Deze film weer eens na 13 jaar weer bekeken en blijf erbij wat ik zonet aangaf. Prima film.