Zus & Zo (2001)

Nederland

geregisseerd door Paula van der Oest
met Jacob Derwig, Monic Hendrickx en Halina Reijn

Als Nino (Jacob Derwig) zijn zussen Wanda, Sonja en Michelle vertelt dat hij gaat trouwen met zijn vriendin Bo, zijn ze alle drie sprakeloos. Niet alleen omdat ze dachten dat hij homo was, maar ook omdat hij door te trouwen hotel Paraiso in Portugal erft. Het hotel waar ze allemaal recht op dachten te hebben... De drie zussen smeden een plan om de bruiloft te saboteren totdat ze uitgenodigd worden door Bo om haar te helpen bij de bruiloft.

avatar van LittleBox
Ik vond hem ook heel erg tegenvallen. Of ik moet de 'point' hebben gemist. Wat een stel nare personages, die drie zussen. Als het de bedoeling was dat zo te laten voelen, dan is het gelukt, maar had er dan wat meer een zwarte komedie van gemaakt. Had die valsheid en afgunst scherper en venijniger naar boven gehaald. Dat was de film zeker ten goede gekomen. En het eind vond ik juist een enorme afknapper. Meneer Nino gaat toch trouwen en dan vinden de zussen het ineens wel goed dat het hotel niet meer van hen wordt? En Beau kan ineens weer lachen om het feit dat ze een alleenstaande moeder wordt terwijl ze even daarvoor mede om die reden uit het raam wilde springen? Nee, afgeraffeld en flauw einde. Jammer, jammer, jammer. Gemiste kans. Zeker met een actrice van het kaliber Halina Reijn had er veel en veel meer ingezeten.

Mug schreef:
Maar eerlijk is eerlijk, de eerste helft van de film is zeer slecht. Banale humor, vervelende typetjes, verschrikkelijk saai.

Een film kijk ik gewoon uit, desnoods door multi-tasking. Maar de tweede helft van Zus & Zo was geheel anders. Sterke humor, de typetjes werden degelijke warme en serieuze personages, het werd zelfs meeslepend.

1,5* voor de eerste helft, 4* voor het laatste gedeelte. Maar een sterk slot is het halve werk kun je nu en dan zeggen. 3*, zeer jammer voor de uitermate zwakke eerste helft. Doorzettingsvermogen werd eens beloond.

Vindt het slot eigenlijk een beetje dubieus.

avatar van Mug
Mug
Met slot bedoelde ik hier de laatste helft. Het daadwerkelijke slot was inderdaad slecht om er maar een einde aan te breien [zie ook de aangedragen punten door LittleBox]. Maar de banaliteit - samen te vatten in het woord 'sperma' - van de eerste helft was gelukkig ver te zoeken in de tweede helft van de film. Non-vermaak werd vermaak.

avatar van lottetje
ik vond hem echt leuk.
ik weet niet waarom, het is echt een typisch nederlandse film. met van die stille dialogen en hele stukken zonder achtergrondmuziek. ik vond het ook wel een apart verhaal. en het laatste vond ik het nog steeds leuk. ik wou wel graag weten hoe het afliep.

avatar van soom
Degelijke, Nederlandse film, erg standaard is hij wel. Alle acteurs doen hun best, maar Halina doet het wat mij betreft het beste.

meest slechte film ooit gemaakt
alles is slecht .. alles
deze film zou verboden moeten worden.
Een alternatief voor deze film kijken:

Gooi een emmer water leeg in de badkamer en ga zitten kijken hoe het water verdampt.. zelfs dat is nog boeiender

avatar van *eef
Yoy je neemt me de woorden uit de mond:P
Ik wilde dit gaan zeggen:

Als alternatief voor deze film stel ik voor dat je een emmer water leeg gooit in je badkamer en kijkt hoe het water opdroogt. Gegarandeerd dat het grappiger, indrukwekkender en zeker boeiender is dan deze film.

dat hij drie sterren heeft..pffff...stemmen de acteurs zelf ofzo onder 100 verschillende profielen:P

avatar van nightbreed
Voor Nederlandse begrippen een vrij goede film.
Wat cliche begint te worden aan Nederlandse films is dat er ALTIJD een homo of een travestiet in moet zitten (behalve de films over de 2e wereldoorlog oorlog), in dit geval beide.
De acteurs laten weer eens goed zien wat ze op de toneelschool hebben geleerd en vergeten daardoor af en toe natuurlijk over te komen.
Voor de rest toch wel redelijk goed.

Cijfer: 3,5

nightbreed schreef:

Noem ze eens.

avatar van juba
Ik heb het al eens eerder gevraagd...

Wie weet hoe dat nummer heet dat gedraaid wordt wanneer Bo gaat dansen in de bar in het Hotel. Een zanger met een hoge stem, tekst gaat iets over Just give me that Emotion o.i.d.
Het is niet "I second that Emotion"... (Smokey & the miracles)

Wie o wie weet het ??

robertus65
Vond ik toch teveel een vrouwenfilm. Echt boeiend vond ik het allemaal niet. De rol van Boermans vond ik wel grappig. Verder weinig aan dus.

Vreselijke film. De karakters boeien geen van allen en irriteren me zelfs. Het verhaal heeft voor mij totaal geen diepte en wat ik nog het ergste vond waren de kapsels van alle vier de hoofdspeelsters, negetieve kippevel krijg ik er van.

Zeer slechte Nederlandse film.

De eerste 65 minuten waren bijna ondragelijk. Ik heb me nog nooit zo verveeld tijdens het kijken van een film. Het laatste half uur is wat leuker, maar stelt ook niet veel voor.

Verhaal is vrij pover, acteerwerk matig tot redelijk en het humorgehalte beneden zeeniveau.

Erg vreemd dat deze film een Gouden Kalf heeft gewonnen.

1*.

Sterker nog, hij was genomineerd voor een oscar.

Hankieh
GinolaEHV schreef:
Zeer slechte Nederlandse film.

Correctie,
Zeer, zeer slechte Nederlandse film.

Wat is dat toch met die Nederlandse films? Dat einde in deze film; en ineens iedereen happy. Wat een bullshit, hoe slechter happy end script kun je bedenken.

Deze was echt gigantisch slecht. Heb me de gehele film aan het script, de rollen en vooral die 3 die de zussen vertolkten.

0.5 punt voor die Hugo en die andere kerel, die arts. En nog 0.5 punt voor die arts dat hij direct iedereen de deur uit zet.

avatar van Roel B
Nietszeggende, vergezochte vrouwenfilm. Wel over het algemeen redelijk geacteerd.

Dick2008
Nou ja komedie ??? Heel overdreven geacteerd. Gewoon slecht.

avatar van Schildpad.
Jammer dat de mooie, sterke stukken weer worden afgewisseld met erg irritante passages. Het "laatste" einde (na aftiteling) is toch wel té dramatisch met een veel te hoog happy end-gehalte. Over het algemeen een aardige film.

avatar van sharkroom101
Film viel me tegen, zeker gezien Gouden Kalf en Oscar nominatie.
Verhaal is niet zo realistisch, maar de zussen doen hun best.
Halina Reijn is wel leuk bezig!
Verder verschrikkelijk haar, bij alle zussen en stem van Boermans is een drama!!
Wel erg mooi nummer van Sarah Bettens tijdens de (veels te happy end) aftiteling.

Gisteren gekeken, stond al lang in de kast en was niks op tv. Als je m zo bekijkt valt ie niet tegen. Ik vind het allemaal wel redelijk leuk bedscht rn in elkaar gezet. En jongens, barsten de Amerikaanse films ook niet van de clichees? Waarom zijn we daarover toch altiijd net even toleranter dan over Nederlandse films? We winden onzelf denk ik gewoon een belachelijk volkje, of niet?

Redelijke film waarin drie zussen het aankomende huwelijk van hun homofiele broer met een vrouw proberen te dwarsbomen. Een vermakelijk verhaal met veel zij-plotjes (van ieder personage komen de problemen voorbij). Een aardige mix van drama en humor, maar hier en daar wel wat langdradig. De cast doet het prima.

Niet leuk. Met bijna iedereen is wel iets mis (zussen zijn egoistisch, dat soort dingen). Dat is wel realistisch, maar niet lachwekkend.

Er wordt wel goed geacteerd, je hebt niet het idee dat je naar amateurtoneel zit te kijken.

En dan die kalende, oudere man die leuk uitziende vrouwen versierd. Tja, het gebeurt, maar leuk is het niet

avatar van 93.9
Best leuk!