ad

Misdaad / Mystery | 67 minuten

Genre: Misdaad / Mystery

Geregisseerd door: Irving Reis

Met onder meer: George Sanders, Wendy Barrie en Allen Jenkins

IMDb beoordeling: 6,6 (987)

Releasedatum: 24 oktober 1941

Over The Gay Falcon

Gay Laurence, aka The Falcon, onderzoekt de zaak van enkele juwelendieven die samen blijken te werken met hooggeplaatste society-lieden, teneinde verzekeringsmaatschappijen op te lichten.

image

Manuel Retana

Detective Grimes

avatar van MiXeR

MiXeR

Toen ik de titel van deze film las, dacht ik dat het echt over een homoseksuele vogel ging

avatar van neo

neo (crew)

Ik neem aan dat je weet dat ''gay'' in die tijd een woord was voor ''vrolijk'' Kijk een dagje tcm en het woord komt keer op keer voor.

avatar van jassonn

jassonn

Officieel nog steeds.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 19532 berichten

jassonn schreef:

Officieel nog steeds.

Tegenwoordig heeft het gewoon twee betekenissen. Woordenboeken passen zich aan het gebruik van het woord in het dagelijks leven.

avatar van empirekees

empirekees

Wat een rare tijd om uit te zenden....7.40

avatar van neo

neo (crew)

Op tcm bedoel je dan

avatar van Fangs

Fangs (crew films)

Een goede mix van misdaad en humor, die ondanks zijn korte speelduur wel wat saaie stukjes bevat. > 3*

avatar van ToNe

ToNe

Ik vind de maniertjes (niet 'gay', maar snobbish arrogant ) van George Sanders altijd wel plezierig om naar te kijken. Als hij dan ook nog een reeks blijkt te hebben binnen het playboy-detective-genre (denk aan Philo Vance, Ellery Queen en Nick Charles sans Nora) dan ben ik enthousiast.

Het heeft de goede ingrediënten: een goede, welgestelde netwerk, een sullige side-kick en iemand die hem op scherp houdt. (als het geen vrouw is, dan is het wel een politiecommissaris). Maar The Gay Falcon heeft niet echt een vliegende start, omdat het allemaal net niet is. Zo zweert hij bij spinaziesap. Veel minder leuk dan de cocktails van The Thin Man. En zijn sidekick Allen Jenkins (een Warner Bros figuur, wat doet hij bij RKO?) komt niet echt uit de verf.

Vermoeden wie de dader is kun je wel, maar het harde bewijs wordt pas opgediend richting het eind. Het blijft een passieve whudunnit aan de kant van kijker. Niet erg geslaagd, maar wel leuk vanwege het B-studio sfeertje.

avatar van Brix

Brix

Eerste van een hele reeks Falcon films die deze week op BBC2 TV middagen te bekijken zijn.

Maar liefst 2 per dag!

Feest en een buitenkansje voor de liefhebbers van het genre. (waar ik dus ook bij hoor)

Sanders kan bij mij geen kwaad doen, altijd de moeite van het bekijken waard.

avatar van 606

Brix schreef:

Maar liefst 2 per dag!

Sanders kan bij mij geen kwaad doen, altijd de moeite van het bekijken waard.

Me to Thx BBC2

avatar van Brix

Brix

Voor degene die de films graag met ondertiteling bekijkt, Engelse subs op teletekst 888.

avatar van Dreiecke

Dreiecke

De geluidsband was inderdaad ietwat versleten, waardoor dialogen soms een stuk zachter klinken en articulatie wat minder uitgesproken klinkt, dus dank voor de ondertiteling tip in dit geval

Het zwart-wit beeld is ook iets minder contrastrijk geworden, meende ik te zien, maar die softe contouren hebben ook z'n charme.

Alle lof voor het acteren, heerlijk expressief, echt geweldig. En ook voor de muziek, die een zalig nostalgisch gevoel erbij oproept. Wat dat betreft is dit een genre wat ook ik best fijn vind.

avatar van chiel1971

chiel1971

• 2009 stemmen

Prima deel uit deze reeks, niks verrassends