The Gay Falcon (1941)

Misdaad / Mystery

geregisseerd door Irving Reis
met George Sanders, Wendy Barrie en Allen Jenkins

Gay Laurence, aka The Falcon, onderzoekt de zaak van enkele juwelendieven die samen blijken te werken met hooggeplaatste society-lieden, teneinde verzekeringsmaatschappijen op te lichten.

Toen ik de titel van deze film las, dacht ik dat het echt over een homoseksuele vogel ging

neo (crew)
Ik neem aan dat je weet dat ''gay'' in die tijd een woord was voor ''vrolijk'' Kijk een dagje tcm en het woord komt keer op keer voor.

avatar van jassonn
Officieel nog steeds.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
jassonn schreef:

Officieel nog steeds.

Tegenwoordig heeft het gewoon twee betekenissen. Woordenboeken passen zich aan het gebruik van het woord in het dagelijks leven.

Wat een rare tijd om uit te zenden....7.40

neo (crew)
Op tcm bedoel je dan

avatar van Fangs
Fangs (crew)
Een goede mix van misdaad en humor, die ondanks zijn korte speelduur wel wat saaie stukjes bevat. > 3*

avatar van ToNe
Ik vind de maniertjes (niet 'gay', maar snobbish arrogant ) van George Sanders altijd wel plezierig om naar te kijken. Als hij dan ook nog een reeks blijkt te hebben binnen het playboy-detective-genre (denk aan Philo Vance, Ellery Queen en Nick Charles sans Nora) dan ben ik enthousiast.

Het heeft de goede ingrediënten: een goede, welgestelde netwerk, een sullige side-kick en iemand die hem op scherp houdt. (als het geen vrouw is, dan is het wel een politiecommissaris). Maar The Gay Falcon heeft niet echt een vliegende start, omdat het allemaal net niet is. Zo zweert hij bij spinaziesap. Veel minder leuk dan de cocktails van The Thin Man. En zijn sidekick Allen Jenkins (een Warner Bros figuur, wat doet hij bij RKO?) komt niet echt uit de verf.

Vermoeden wie de dader is kun je wel, maar het harde bewijs wordt pas opgediend richting het eind. Het blijft een passieve whudunnit aan de kant van kijker. Niet erg geslaagd, maar wel leuk vanwege het B-studio sfeertje.

avatar van Brix
Eerste van een hele reeks Falcon films die deze week op BBC2 TV middagen te bekijken zijn.
Maar liefst 2 per dag!
Feest en een buitenkansje voor de liefhebbers van het genre. (waar ik dus ook bij hoor)
Sanders kan bij mij geen kwaad doen, altijd de moeite van het bekijken waard.

avatar van 606
Brix schreef:
Maar liefst 2 per dag!
Sanders kan bij mij geen kwaad doen, altijd de moeite van het bekijken waard.
Me to Thx BBC2

avatar van Brix
Voor degene die de films graag met ondertiteling bekijkt, Engelse subs op teletekst 888.

De geluidsband was inderdaad ietwat versleten, waardoor dialogen soms een stuk zachter klinken en articulatie wat minder uitgesproken klinkt, dus dank voor de ondertiteling tip in dit geval
Het zwart-wit beeld is ook iets minder contrastrijk geworden, meende ik te zien, maar die softe contouren hebben ook z'n charme.
Alle lof voor het acteren, heerlijk expressief, echt geweldig. En ook voor de muziek, die een zalig nostalgisch gevoel erbij oproept. Wat dat betreft is dit een genre wat ook ik best fijn vind.

Prima deel uit deze reeks, niks verrassends