Humongous (1982)

Canada
Horror

geregisseerd door Paul Lynch
met Janet Julian, David Wallace en John Wildman

Een vrouw wordt tijdens een feestje verkracht. Jaren later groeit haar zoon op tot een harig moordend monster, die een groep tieners volgt die op zijn eiland aanspoelen.

Matige horror. Veel speelt zich af in het donker. Acteerprestaties zijn verder redelijk maar het verhaal en spanning blijven niet hangen. Een ondermaatse slasher, niet vervelend maar daar heb je alles mee gezegd.

avatar van jeroentjuhhhhh
Ziet er toch geweldig uit, zeer sfeervolle trailer

avatar van Vascago
Een half uur aangekeken. Met heel veel drank anders had ik het nog geen 10 minuten volgehouden. Daarna vooruitgespoeld bekeken. Alle scenes waarin wat gebeurde was het beeld bijna zwart. Voor de rest was het nog veel triester.

avatar van jeroentjuhhhhh
Leuk! Had hem al een behoorlijke tijd op de planken liggen. Opent spectaculair met een benauwende verkrachting en het levend verscheuren van de dader . Eindigt ook ''zoals het hoort''. Nogal een hoog Friday the 13th gehalte, maar misschien ook gewoon een slasher ding in z'n algemeenheid. Niets mis mee in ieder geval! Minder is het middenstuk. Heerst een lekker sfeertje, vooral voortkomend uit het concept van een eiland vol met honden, met één die wat weg heeft van een mens.. Had flink baat gehad bij een aantal creatieve (of op z'n minst bloederige) kills. Het is nu nogal tam. En een liefhebber van blood & guts heeft zo z'n grens qua geduld.. Veel potentie, maar uiteindelijk één van de vele middle of the road 80's slashers.

avatar van alexspyforever
Een van de betere turkeys al ga ik niet zeggen dat het een goede film is. De film begint al lekker heftig met een verkrachtingsscène gevolgd door een brute moord. Dan heb je eigenlijk het beste gehad. Wat erna komt is beduidend minder gruwelijk in beeld gebracht vooral omdat de geweldscènes en bijbehorende gore zich steeds in het donker afspelen (hoewel het monster ook wel degelijk overdag te werk gaat). De film heeft een lekker groezelig sfeertje, het monster heeft een degelijke background meegekregen en er zijn een aantal goede kills al is het zoals wel vaker met dit soort monster-slasherfilms allemaal nogal voorspelbaar. Het zou zomaar een voorloper van Hatchet (2006) kunnen zijn, misschien toch iets voor jou Boeikens als tussendoortje

avatar van Boeikens
Wel, inderdaad alexspyforever, als 'tussendoortje' heeft deze me wel bevallen.
Na een goede opener blijft de hele film in een te lage versnelling hangen. Er gebeurt weinig en behalve wat vrouwelijk schoon en een een hilarisch skeletmoment is er buiten de sfeer niets te beleven. Die sfeer is echter wel de moeite waard, gepaard met goede audio draagt die het hele verhaal en zorgt dat alles toch te bekijken waard blijft.
Met de hint, 'voorloper van Hatchet', kan ik leven doch ben ik hier qua gore echt wel op mijn honger blijven zitten. Had ik die link iets te ernstig genomen

avatar van keimpeS
Het deed mij idd ook wel denken aan hatchet, maar heeft deze film wat mij betreft veel meer sfeer. Heerlijke 80’s horror wat mij betreft en heerlijk om te zien op een slapeloze nacht, sommige scene’s waren ook erg mooi visueel. Zoals de slaapkamer scène waarin zij de moeder speelt en hij op achergrond in deuropening staat! De film scoort niet zo goed hier en op imdb ook niet geweldig, maar ik heb mij er prima mee vermaakt! Veel beter dan Hatchet

avatar van joolstein
Het meest opvallende aan deze film vond ik toch wel de reden van de killer. Waar andere slashers vooral de door wraak-gemotiveerde kant van moorden opzoeken (zo ook de regisseurs vorige film Prom Night (1980) Deze moordenaar deed het alleen maar uit noodzaak en was daardoor ondanks zijn uiterlijk toch nog iets van menselijk. Een ander ding dat deze film goed deed was de uitwerking van het verhaal rond Ida Parsons. En daarmee je bewust lichtelijk op een verkeerd been zette. De moordenaar was trouwens Garry Robbins die ook Saw-Tooth in de film Wrong Turn (2003) speelde. Echter pas na het zien van het monster begreep ik de vergelijking met Hatchet (2006) Maar deze film is toch duidelijk degene die meer sfeer heeft te bieden. Het was dan ook erg jammer dat niet alles even geslaagd was! Een beetje slordig camerawerk en vaak was het ook wat onduidelijk door nachtelijke of donkere scenes. Daardoor is er ook maar weinig bloed te ontdekken. Aan het einde pakt de film daarnaast ook nog zijn Friday the 13th (part 2) momentje. Al met al gaf 'Humongous' mij voldoende voldoening.