Humongous (1982)

Canada
Horror

geregisseerd door Paul Lynch
met Janet Julian, David Wallace en John Wildman

Een vrouw wordt tijdens een feestje verkracht. Jaren later groeit haar zoon op tot een harig moordend monster, die een groep tieners volgt die op zijn eiland aanspoelen.

avatar van jeroentjuhhhhh
Leuk! Had hem al een behoorlijke tijd op de planken liggen. Opent spectaculair met een benauwende verkrachting en het levend verscheuren van de dader . Eindigt ook ''zoals het hoort''. Nogal een hoog Friday the 13th gehalte, maar misschien ook gewoon een slasher ding in z'n algemeenheid. Niets mis mee in ieder geval! Minder is het middenstuk. Heerst een lekker sfeertje, vooral voortkomend uit het concept van een eiland vol met honden, met één die wat weg heeft van een mens.. Had flink baat gehad bij een aantal creatieve (of op z'n minst bloederige) kills. Het is nu nogal tam. En een liefhebber van blood & guts heeft zo z'n grens qua geduld.. Veel potentie, maar uiteindelijk één van de vele middle of the road 80's slashers.

avatar van joolstein
Het meest opvallende aan deze film vond ik toch wel de reden van de killer. Waar andere slashers vooral de door wraak-gemotiveerde kant van moorden opzoeken (zo ook de regisseurs vorige film Prom Night (1980) Deze moordenaar deed het alleen maar uit noodzaak en was daardoor ondanks zijn uiterlijk toch nog iets van menselijk. Een ander ding dat deze film goed deed was de uitwerking van het verhaal rond Ida Parsons. En daarmee je bewust lichtelijk op een verkeerd been zette. De moordenaar was trouwens Garry Robbins die ook Saw-Tooth in de film Wrong Turn (2003) speelde. Echter pas na het zien van het monster begreep ik de vergelijking met Hatchet (2006) Maar deze film is toch duidelijk degene die meer sfeer heeft te bieden. Het was dan ook erg jammer dat niet alles even geslaagd was! Een beetje slordig camerawerk en vaak was het ook wat onduidelijk door nachtelijke of donkere scenes. Daardoor is er ook maar weinig bloed te ontdekken. Aan het einde pakt de film daarnaast ook nog zijn Friday the 13th (part 2) momentje. Al met al gaf 'Humongous' mij voldoende voldoening.

avatar van Noodless
Best aardig simpel horrorfilmpje die goed opent met een verkrachtingsscène en een moord als gevolg. De toon is dan al gezet denk je, maar eigenlijk is de film toch wel wat aan de brave kant. Een paar degelijke kills komen nog wel voorbij, maar veel scènes zijn te donker gefilmd. Het monster stelt niet zoveel voor, maar het gegeven rond hem is wel leuk bedacht. De sfeer is duister en het is niet allemaal zo voorspelbaar als het lijkt. Bepaalde personages wat je niet zou verwachten, leggen toch wel heel vlug het loodje. De cast doet het ook best aardig. Conclusie : eenvoudig, maar vermakelijk. 6/10