Dragnet (1987)

geregisseerd door Tom Mankiewicz
met Dan Aykroyd, Tom Hanks en Christopher Plummer

Friday en Streebek zijn op een zaak gezet van een hele rare beroving: het stelen van een vleermuis, een 30 meter lange slang en de maan van een leeuw. Samen gaan ze op onderzoek uit.

vic
"thank god its friday"
van een tijd toen tom hanks nog gewoon grappig was en niet vriendjes was met oscar

Jarre
Na mijn stem gem 2.41.

Typisch jaren 80 film. Maar wel een goede! Leuke verwijzingen naar oude politiefilms en -series.

parodie op de klassieke series uit de jaren '50 en '60, in de film speelt ook mee Harry Morgan die Bill Gannon speelde in '60 er serie.

avatar van SuperSideSwipe
Ik zat begin jaren 90 een hoop Hanks films te kijken en vond ze allemaal zeer goed, toen ik vervolgens deze zag liggen in de videotheek pakte ik hem natuurlijk meteen mee. Maar hij viel eigenlijk zwaar tegen.

Het concept van een losbol agent Hanks en een super stoffige sijve en regeltjesminded agent Akroyd. (sijf en soepele agenten als partners, niet de eerste keer dat we dat zien, denk o.a. maar aan showtime en Starsky & Hutch).

In deze film was Akroyd echter veel "te" stijf het leek net een robot. Dus van een goede of komische interactie tussen de twee is wijnig te merken. Het verhaal is ook matig waardoor ik slecht kan geven een:

avatar van ewalk
Vond er niet veel aan. Niet mijn soort humor.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Dragnet stamt uit de tijd dat Hanks nog bijna volledig comedy's deed. En Aykroyd is natuurlijk de grote man van SNL en The Blues Brothers. Zo sterk als dit laatste duo was wordt dit duo niet, maar dat ligt vooral aan de flauwe grappen. Redelijk.

avatar van Flipman
Voorlopig een tweeënhalf, wat ik me ervan herinner zal de score niet hoog doen oplopen bij herziening. Wat me nog bijstaat was behoorlijk absurd allemaal, overgoten met een typisch jaren tachtig comedysausje.

Vermakelijke comedy met typische jaren 80 sfeer.

Ik heb de film een aantal keren gezien en bleef voor mij de moeite waarde. Feel-good-movie.

avatar van movie fan
iets wat mindere film met tom hanks en dan aykroyd , maar wel een goede , verhaal was redelijk , maar wel leuk , ik denk de enigste reden waarom ik deze film zo goed vondt is dankzij dan aykroyd , hoe serieus en grappig die vent kan acteren , dat begrijp ik echt niet , de teksten die hij in deze film zegt zijn gewoon om je mee kapot te lachen , dus ik heb mij toch wel redelijk goed vermaakt met deze film .

Dick2008
Aan de cast ligt het niet zo, Tom Hanks, Dan Aykroyd, Christoper Plummer en Harry Morgan (bekend van MASH), maar toch een tegenvallende film. Een aflevering van Dragnet duurt een half uur, had deze parodie ook zo lang geduurd was hij mij waarschijnlijk ook beter bevallen.

Eerste halfuur is ook grappig maar daarna gaat de lol er vrij snel af. Af en toe nog een komisch moment en wordt aan het eind ook weer wat beter. Maar gewoon te lang, te veel van het goede en dat gaat vervelen. 2.0.

avatar van lars-pixar
Met de soundtrack van Art Of Noise of gebruiken ze die niet in de film?

Tegenvallende film waarin een agent een nieuwe partner krijgt. Het plotje weet totaal niet te boeien en de humor is nogal flauw. Met de muziek en de voice-over wordt wel de juiste toon gezet. Zelfs de droge benadering van Tom Hanks en Dan Aykroyd weet deze film niet te redden,

avatar van erik1677
Dan aykroyd weer op zn best!
Zo ijzersterk als in the blues brothers en Ghostbusters is hij hier niet, maar hij zit hier wel weer een voortreffelijke tijdloze rol weg als Joe friday.
Tom Hanks is geweldig als z'n politiepartner.
De 2e keer adt ik deze film gisteren heb gezien maar blijft gewoon genieten

avatar van Movie Jim
Ik vond dit een hele grappige film,

ik ken helaas Dan Aykroyd niet zo heel goed
maar ik vond hem wel leuk spelen.

Tom Hanks is een van mijn favoriete acteurs.
In deze film
zet Hanks een grappige vertolking neer.
Hanks speelt de rol op een erg ruige manier.

De chemie tussen Aykroyd en Hanks lijkt te werken
want ik moest om die 2 enorm de hele tijd lachen

avatar van tommykonijn
Al een behoorlijk tijdje geleden dat ik deze gezien heb, maar doordat ik Dragnet zag in een periode waarin ik helemaal niet aan stemmen toekwam, ben ik de film helemaal uit het oog verloren.

De reden waarom ik hier interesse in had moge duidelijk zijn: Dan Aykroyd en Tom Hanks in één film. Eerstgenoemde heeft in de jaren 80 in een aantal erg leuke komedies gespeeld (o.a. Ghostbusters, The Blues Brothers en The Great Outdoors), terwijl Hanks wat mij betreft tot de absolute top hoort binnen de filmwereld. Ondanks dat mijn verwachtingen niet torenhoog waren, had ik hier stiekem wel wat meer van verwacht. D.w.z., ik had op wat meer lachmomenten gehoopt. Ik heb me absoluut niet verveeld.

De film sluit eigenlijk goed aan bij de andere komedies die Hanks toentertijd maakte. De humor is aan de flauwe kant (iets wat niet iedereen zal kunnen waarderen), maar de typische 80s sfeer die de film uitademt maakt een hoop goed. Ook de chemie tussen beide hoofdrolspelers heeft, zoals verwacht, een belangrijk aandeel in de entertainmentwaarde van Dragnet. Het stelt allemaal niet veel voor, maar het is een vermakelijk tussendoortje. Het verschafte me precies waar ik in die drukke periode behoefte aan had: een leuke filmavond. Dat de film in kwestie verder aan bijna alle mogelijke clichés voldoet laat me koud.

avatar van Gerlof1378
1 van de vele jaren 80 films waar ik mee ben opgegroeid en leuk om nu bijna 30 jaar later weer eens te zien. Dan Aykroyd en Tom Hanks spelen erg leuk in deze film die een parodie/homage aan de oude serie uit de jaren 60.