Staying Alive (1983)

Drama / Muziek

geregisseerd door Sylvester Stallone
met John Travolta, Cynthia Rhodes en Finola Hughes

Tony Manero probeert een professionele danser te worden op Broadway. Helaas is de concurrentie bikkelhard en moet hij bij elke auditie keihard knokken om op te vallen.

Geen Saturday Night Fever.

avatar van John Doe
De poster lijkt wel een Stallone-film.

John Doe schreef:

De poster lijkt wel een Stallone-film.

Dat is het dan ook.

avatar van tovenaar
Haha

kappeuter (moderator)

Helaas deze film haald het helemaal niet bij zijn voor ganger ''Saturday Night Fever'' Een echte FLOP hoord in de FLOP TOP 100 thuis 2* en dat alleen voor de muziek

De muziek was geweldig. Mooie Beegees nummers. De film was een beetje zoetzappig en het verhaal slap. Nooit een beter uitziende Travolta meer gezien als in deze. Geweldig gespierd lichaam, en hij danste weer geweldig.

avatar van Dennis Evahi
Leuke film dit. Verhaal is dunnetjes maar de training en audities zijn mooi in beeld gebracht. Vooral de show tegen het einde van de film. Goede muziek. En het begin van de film vind ik erg sterk. Het nummer "far from over" is mooi op timing met de moves van Tony (John Travolta). Cynthia Rhodes is ook super als het vriendinnetje van Tony. Good job Stallone....hij was de regisseur en in het begin zie je 'm ook in een shot. Leuk gedaan. Volgens de IMDB scoort deze film een 3.5. Persoonlijk vind ik dat iets te laag want de film heeft genoeg inhoud. In iedergeval meer dan een 3.5 maar jaaaaaa........

Ik heb deze in de special edition op DVD. Ik vind het een hele mooie dansfilm. Hier is John Travolta qua uiterlijk op zijn paasbest. Jeugdherinneringen kwamen boven bij het kijken naar deze film.
Mijn stem is 4 sterren.

kArIzMa_TuRk
vond dit film erg matigjes 2*

Movie_fan#
orginele muziek film van stallone.

avatar van mikey
Grappige film over showballet. Dat werd toen namelijk serieus genomen. Onvoorstelbaar toch. 3.5

kArIzMa_TuRk schreef:
vond dit film erg matigjes 2*

Ik vond het ook maar zwak. 1 ster voor de moeite.

Ik vind het een hele mooie dansfilm en vind john travolta in deze film op zijn knapste en dat zeg ik bijna nooit van een man ,by the way ik ben hetero

avatar van Shawnster
Is dit deel 2 van saturday night fever? ik had dan deel 1 gezien en vond hem wel goed, maar haast niemand weet dat dit deel 2 is, als dit deel 2 is

avatar van Demoniac
Aantal leuke liedjes van de Bee Gees en Frank Stallone, maar verder vond ik er weinig aan. De show aan het einde had wel een aantal leuke lichteffecten trouwens.

ikk
Shawnster schreef:

Dit is inderdaad deel 2..

Het verhaal is in deze film nogal slap, vooral vergeleken met Saturday NIght Fever (welke echt geweldig was). Je moet ook vooral de Tony Manero uit SNF verglijken met de de Tony Manero uit Staying Alive (het is eigenlijk niet dezelfde persoon ofzo). Het is een leuk dansfilmpje op zich... Ik erger me alleen echt enorm aan Stallone, die ook al was het totaal onnodig toch een cameo moest hebben.

avatar van fappie
ik vond de film niet erg goed, maar het was ook weer geen flop.. ik heb saturday night fever ook nog niet gezien, dus t kan zijn dat ik gwoon neit van dit soort films hou, mja k zie wel veel inbreng van stallone in de film... wat ik wel grappig vind.. mja t kan er mee door;)

avatar van biosmovie
Deel 1 is leuk, deel 2 niet!
1,0***

avatar van fappie
Emma123 schreef:

Hhaa dat vond ik jiust grappig:P mja wat wel ee nverbetering aa ndeze film is, is dat er dieper in wordt gegaan op het personage Tony Manero.. Stallone probeert in zij nfilms altijd wel een beetje gevoelens en personages te verklaren en te verduidelijken.. ook in deze film is dat het geval..

avatar van MaxiJazz
ik dacht al met die muziek.herinnerde me aan Rocky.En toen je Stallone nog voorbij zag wandelen.
Verhaal minder,dans geniaal

avatar van Aapje81
Toch wat ondergewaardeerde film. Hij kan niet tippen aan zijn voorganger maar voor mij had deze film nog altijd genoeg charme.

puckb96
Slechtste film van Sly. Natuurlijk wel begrijpelijk dat hij een keer uit het actie-genre wil stappen,

avatar van yeyo
Ik vind het nochtans helemaal geen atypische keuze voor Stallone. (die anno 1983 nog helemaal niet zo gevestigd als actieheld was) Met de triomfantelijke underdog charme van Rocky had Stallone hier een sterk vervolg van kunnen maken, maar de film schiet op alle vlakken tekort. Het mist de diepgang, de personage ontwikkeling en de wervelende cinematografie van Saturday Night Fever.

avatar van daxclusive
Helaas, had er meer van verwacht, maar kan niet tippen aan Saturdaynight Fever en Grease! Milde muziek, slecht acteerwerk en slecht verhaal.

Dick2008
Nu ik deze film weer gezien heb, vind ik dat hij er niet slechter of beter op geworden is, gewoon zoals ik het destijds ook al vond en dat is een redelijke film. Misschien zelfs nog iets beter vanwege het nostalgische sfeertje dat er nu in de film hangt. Eigenlijk gewoon een voortzetting van Saturday Night Fever alleen die vind ik toch iets minder. De disco-muziek was toen al veranderd net als dat dansen, aerobic-achtig showballet, Doris D and the Pins ....gedoe.

Ik vind die dansscènes dus niet zo veel aan hoor en dat is misschien het echte onderwerp van de film. De muziek is wisselend. Maar het verhaaltje erom heen vind ik juist wel heel aardig. Snap die Tony ook niet helemaal, is toch een leuke meid die Jackie en dan gaat hij ook nog jaloers doen haha. De drie hoofdrolspelers doen het best goed en Cynthia Rhodes mag er bovendien wezen. De film gaat door die show aan het eind wel wat achteruit maar toch vermakelijke film. 3.0.

avatar van DragQueen
De muziek is een pluspunt aan de film. Maar op zich is de film niet al te overtuigend. Qua verhaal en uitvoering kan hij dan ook niet tippen aan Saturday Night Fever. Maar Travolta maakt een hoop goed, met zijn uitstekende dans en enthousiaste acteerspel. 2,5 Ster.

5,0 ik snap de lage beoordeling niet weer een heerlijke dansfilm van de ultra coole Mr John Travolta..Niemand kan zo lopen als onze Johnny,wat een coole verschijning.En de regie was van Stallone,wat je kon zien.Leuk ook om hem even in cameo te zien.oplettende kijkers zijn broer Frank speelde ook mee.En wat was Finola Hughes hot,jammer dat ze zo bitchy was.Jaren geleden werd er nog gesproken voor nog een vervolg,had dit graag willlen zien.

Dick2008
Dick2008 schreef:

Inmiddels gepasseerd door Saturday Night Fever. De muziek ging eigenlijk best wel, wel minder dan in SNF. Maar het dansen was toch duidelijk minder. Van stijldisco-dansen is het veranderd in atletisch dansen. De zware repetities vooraf gingen ook nog wel. Maar aan het eind, die Broadway-show vind ik toch wel teveel van het goede. Jammer ja dat. Al wordt de film toch nog grappig afgesloten.
Wat een eikel die Toni haha, en het gedoe met zijn twee vrouwtjes. Travolta is goed, en Cynthia Rhodes vind ik ook mooi spelen, en ze zingt nog wat liedjes in deze film. Zij heeft maar in een aantal films gespeeld, o.a. ook in Dirty Dancing.
Rauwe film, met wat gevoelige momenten. Het is erg leuk te zien, dat hij naar zijn ouderlijke huis terug gaat. En dat zijn moeder wordt uitgenodigd voor de show. Het blijft wel erg in de relatiesfeer en het dansen hangen, terwijl in SNF er toch veel meer andere zaken bij worden bijgehaald. Maar heb er grotendeels toch wel weer van genoten. 5.0/(4.0)

avatar van Onceuponanytime
John Travolta himself en de muziek van de Bee Gees zorgen voor de pluspunten. Het verhaal op zich stelt weinig voor...

avatar van Metalfist
Everybody uses everybody, don't they?

Staying Alive was zo één van die films die al ettelijke jaren in mijn DVD-kast stof lag te happen. Ooit eens voor een paar euro aangeschaft toen ik in de periode zat dat ik de ene na de andere dansklassieker verslond, maar uiteindelijk was dit altijd blijven liggen. Voor een groot deel ook omdat het ondertussen al zo lang geleden was dat ik Saturday Night Fever nog had gezien, mijn recensie daarvan dateert uit 2010, maar gisteren toch eens de gok gewaagd.

In hoeverre dit qua kwaliteit in verhouding staat met zijn voorganger, daar ga ik me niet over uitspreken, maar Staying Alive is een vermakelijkere film geworden dan ik in eerste instantie had verwacht. Toegegeven, het is en blijft wel een voorspelbaar geheel en naar het midden toe lijkt de film wat in te zakken, maar heel het Satan's Alley gebeuren is wel erg lekker gebracht. Hoewel zo'n soort van abstracte dans absoluut mijn ding niet, is het wel een leuke climax. Het beste moment zit hem echter nog in de allerlaatste slotseconden. Tony die wat gaat ronddwalen door de stad (onder de legendarische woorden "You know what I wanna do? Strut") en dat onder begeleiding van het titelnummer.. Heerlijk! Verder dus een redelijk voorspelbare film, maar het kijkt op zich allemaal wel lekker vlot weg. Dat, en een wel erg toffe soundtrack trouwens. Niet allemaal Bee-Gees nummers en dat zorgt eigenlijk wel voor een goede afwisseling. Vooral ook omdat Far From Over wel een heerlijke plaat is, al geldt dat wel voor veel van de nummers die door Frank Stallone worden gebracht doorheen de film.

Nooit geweten eigenlijk dat de broertjes Stallone hier zoveel mee te maken hadden. Sylvester regisseert, produceert, schrijft en heeft nog een kleine cameo aan het begin van de film en Frank neemt een deel van de soundtrack voor zijn rekening en krijgt ook nog een klein bijrolletje als een gitarist. Degene die echter met de meeste aandacht gaat lopen is uiteraard John Travolta. Die blijft op het vertrouwde niveau en overtuigt over de gehele lijn. Ook Cynthia Rhodes is degelijk, al zou die haar grote doorbraak pas in 1987 komen met Dirty Dancing. De tweestrijd met Finola Hughes is ook wel leuk gedaan, al komt het nooit echt verder dan kwade blikken uitwisselen, maar ze overtuigen vooral allemaal in de dansscènes en dat is met dit soort films toch een must. Fijn ook om Kurtwood Smith nog in een miniem bijrolletje in het begin te zien, die man zat in de jaren '80 overal precies.

Er zijn ongetwijfeld betere dansfilms (Grease, Dirty Dancing, ...) maar de manier waarop Staying Alive wordt afgekraakt is niet helemaal terecht naar mijn gevoel. Ik kon hier in ieder geval nog wel heel wat meer dan met bijvoorbeeld Flashdance. De film is een wat vreemde eend in het regisseursoeuvre van Stallone, maar hij geraakt er mee weg.

Redelijke film over een professionele danser wiens carrière maar niet van de grond komt. Alhoewel een vervolg op Saturday Night Fever is dit een geheel andere film. Een mager verhaaltje met een simpele driehoeksverhouding. De muziek, de kleding en de kapsels schreeuwen allemaal jaren '80 en alhoewel het vaak behoorlijk fout is, is het wel leuk om te zien. De vele dans-scenes zijn prima in beeld gebracht met de lange finale als kers op de taart.