Rokjesdag (2016)

Nederland
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Johan Nijenhuis
met Lieke van Lexmond, Jim Bakkum en Manuel Broekman

Rokjesdag. Die mooie eerste dag in het vroege voorjaar waarop vrouwen spontaan en massaal besluiten dat het kan, met blote benen naar buiten. Ineens fladderen overal rokjes en jurkjes. En iedereen weet: de lente hangt in de lucht. Voor de naar liefde hunkerende personages in Rokjesdag is dit de perfecte dag voor een cursus ‘Koken voor Singles’. Veertien personages beproeven hun geluk in de liefde. Het eerste deel van de avond volgt de regels van het spel: er wordt gepraat, een beetje gekookt maar vooral schaamteloos geflirt.

Gewoon een erg domme film. Van Nijenhuis zijn wel wat gewend, maar het valt op dat het bij zijn laatste films gewoon nog slechter word. Van Costa, Ibiza, Toscone etc. kon je nog zeggen dat het leeg vermaak is, maar met deze Rokjesdag is de weg naar beneden definitief ingezet.
Allereerst dekt de titel en beschijving de lading niet: dit gaat niet over zoiets als een rokjesdag, maar vooral over wanhopig datende mensen. En laten nou die personages zo flauw, onecht en plat geschreven en uitgewerkt zijn dat je met plaatsvervangende schaamte zit te kijken. Enkel de verhaallijn rond Peters en zijn vrouw word nog enigszins realistisch neergezet. De rest van de rolbezetting bestaat uit neuroten c.q. twijfelaars die, onbedoeld, als een kariktatuur door de ongetalenteerde cast word neergezet. Datingsite Lexa mag aan het einde nog een keer opzichtig sluikreclame maken, maar deze sponsor(?) zal onmogelijk blij kunnen zijn met deze film.
Op zich knap dat Nijenhuis al jarenlang scoort met een variant op hetzelfde thema, maar het lijkt nu dat de formule definitief is uitgewerkt. Rokjesdag is bijltjesdag?

avatar van SiSsY bOY
Dit is echt met stip de slechtste film die ik ooit gezien heb, wat een bagger.

avatar van pierre18
Teksten die rechtstreeks uit eerdere films van Nijenhuis komen. Brrr wat een bagger allemaal. Tenenkrommend geneuzel tussen sterren die blij zijn een rolletje hebben maar nooit die status krijgen die ze willen. En dat laatste geldt helemaal voor deze waardeloze fantasieloze regisseur. Ik zal voor het gemak mijn eigen teksten bij eerdere beoordelingen van zijn films ook eens kopiëren. Stoppen met dit soort films. Laat er een commissie komen die dit soort troep censureert.

avatar van SimonV
Film waarvan de titel de lading eigenlijk niet dekt. Eigenlijk een voorspelbare romantische film, maar er zijn enkele plotwendingen die origineel zijn. De teksten en scenes zijn net als het einde voorspelbaar. Het einde is over een veel te lange tijd uitgesmeerd.

avatar van Ste*
Belachelijke film, met veel te veel personages. De ene is nog vervelender dan de andere, en alles is enorm all over the place.

Aan de meeste acteurs ligt het niet per se, het is alleen het vreselijke materiaal waar ze mee moeten werken dat het gewoon een aanfluiting maakt.

Maarja, ik geef toe dat ik films van dit heerschap alleen maar kijk als ik weer eens iets slechts wil zien, en dat is met deze film zeker gelukt.

Ik geef niet snel een 0,5*, maar hier stond me zoveel aan tegen (bijvoorbeeld die opzichtige Lexa-reclame, de belachelijk onnatuurlijke teksten, het personage van Jim Bakkum en die rare alto en andere random rare gebeurtenissen) dat de film voor mij ook geen greintje gunfactor had en hij gewoon lekker het laagste van het laagste krijgt.

avatar van N00dles
Het heeft eigenlijk weinig zin om een film van Nijenhuis te beoordelen op de criteria die een film tot een film maken. Want dat is alsof je de hardloopprestaties van een paralympiër afzet tegen Usain Bolt.

Niet dat Nijenhuis een paralympiër is. Nee, hij is eerder een enorme trol die dondersgoed weet dat hij ongelooflijke rotzooi maakt. Hij zal wel genieten van de gedachte dat gerenommeerde filmrecensenten zich tegen wil en dank moeten buigen over de drek die hij in de bioscopen uitstort.

Het begint al met de titel: Rokjesdag. Wat nou rokjesdag? Een eye-catchende titel die hooguit fungeert als een gammele kapstok voor een verhaal dat in wezen gewoon draait om een zooitje onbeholpen mensen op een tapasspeeddate. Voor de vorm gooit Nijenhuis hier en daar nog wat upskirts in de film om de boel aan elkaar te lijmen.

Ik kan niet zien wat er in zijn hoofd omgaat als hij zijn film regisseert of de boel in de montagekamer in elkaar flanst, maar bewust of onbewust weet Nijenhuis alles fout te doen wat je als filmmaker fout kunt doen.
Zo is de montage zo slordig en rommelig dat er geen touw aan vast valt te knopen. De verhaallijnen van alle personages worden haastig geïntroduceerd maar komen amper tot bloei. Niet dat ik diepgang verwacht in een Nijenhuis-film, maar hij doet ook nooit moeite om iets van substantie in zijn films te proppen.

Eigenlijk is dit alles gewoon zonde van de subsidies en het acteertalent. Want een aantal acteurs in de film is helemaal zo slecht nog niet (Martijn Fischer, Carly Wijs, Loek Peters), maar ze kunnen weinig doen met hun onnatuurlijke teksten.

Ook verschrikkelijk vond ik de opzichtige sluikreclame van Lexa, wat ik trouwens niet snap, want datingsites kwamen er niet bepaald genadig vanaf in de film.

Toch wel weer leuk dat ik weer eens een dikke 0,5* mag geven aan een film. Geeft toch een soort voldoening na die verspilde anderhalf uur.

avatar van mjk87
Oef. Weer typisch formulewerk met grappen die nooit leuk zijn en een wereldje dat alleen in film bestaat en daardoor nooit gaat leven. jammer, in de basis met die kookcursus voor singles is dit idee niet onaardig. Maar net als in andere films van Nijenhuis wordt dit bevolkt door allemaal hondsirritante personages die geen moment echt aanvoelen. Alleen de rol van Loek Peters - met speels gemak de beste acteur van Nederland - was nog het kijken waard, voelde echt aan en raakte mij als kijker. En dat ietwat alto-meisje was gewoon erg leuk om te zien, maar voor de rest kon het me allemaal vrij weinig boeien. Het viel nog mee dat er voor mij redelijk wat onbekend volk tussen liep en je niet struikelt over de Martine Bijls of dokter Simon Dekkers. Verder visueel ook niets bijzonders te ontdekken en vol met situaties die vooral storen (aan het eind bij die vergadering is het niet echt en oprecht, maar vooral nep en vervelend).
Beste scène was nog die dansscène met Somebody to Love op de achtergrond. Niet vanwege de lelijke belichting of brakke editing of dat rare camerawerk, maar gewoon puur omdat het een gruwelijk lekker nummer is. Dat zegt genoeg over de film zelf. 1,0*.

avatar van Renatessalon
Gewoon een leuke film.
Kijkt lekker weg.
Geschikt voor de zondagmiddag.

avatar van xxERWINxx
Beetje flauwe film, maar verder wel leuk als je niets te doen hebt.
Leuke cast met o.a Lieke van Lexmond en Stijn Fransen.
Verwacht geen actie of spanning want die is hier niet te vinden, gewoon een feel good meidenfilm eigenlijk net zoals Alles is Liefde en dat soort titels.
Verliefd op Ibiza en Sneekweek zijn dan toch wel betere films.

avatar van Aapje81
Tsja bij Johan Nijenhuis weet je ondertussen wel wat je kunt verwachten. De verzameling pijnlijke en niet leuke scenes zijn hier ook weer volop aanwezig maar Nijenhuis slaagt er hier wel in om het allemaal toch onderhoudend te houden. Maar vooral Jim Bakkum en dat hippie personage waren tenenkrommend. Gelukkig zaten er af en toe wat politiek incorrecte grapjes in en was het hier en daar best aandoenlijk.

Net voldoende als je ervoor in de stemming bent.

avatar van Toontje G
Nou was ik toch al niet van plan om hier naar te kijken maar op de koudste 17e maart sinds tijden deze film uit te zenden is wel een hele goede reden om iets anders te kijken.

avatar van panax
lekkere wegkijkfilm
absoluut geen topper
een grote sterrencast
martijn fischer is in ieder geval leuk
echte rtl film met veel van hun acteurs en actrices.
tapasspeeddate wat niet echt met veel speed was ,haha!

avatar van Ebenezer Scrooge
Nijenhuis overtreft zichzelf met waarschijnlijk zijn allertreurigste film ooit. Stomvervelende grappen: iemand ziet een lekker wijf en valt van zijn fiets, een hond valt dood neer, krijgt mond-op-mondbeademing (door zijn neusgaten!) en staat direct weer op... Wel nog even naar de dierenarts gaan hè!
Ik weet wel wat Nijenhuis probeert, hij wil een goed gevoel overbrengen op de kijker en schept een wereld die volgens hem volmaakt lijkt, een wereld van rijkdom met alleen maar mooie mensen, grote huizen, dure auto's, champagne, sjieke feestjes, uitbundigheid, de zon die altijd schijnt, maar het werkt echt van geen kanten. De akelige antipathieke figuren wekken alleen maar irritatie op, vrouwen zien er helemaal niet mooi uit, ordinaire zakenvrouwtypes in truttige cocktailjurkjes, knullige preutse seksscènes, mannen die denken dat ze eruitzien als Arnold Schwarzenegger. En altijd weer diezelfde boodschap, dat de liefde zijn weg wel vindt. Schei toch uit, nou weten we het wel hoor.
En dan nog de muziek: Somebody to Love van Jefferson Airplane en Hurt van Timi Yuro. Prachtige muziek, maar ik vraag me af of dat allemaal wel gebruikt mag worden? Zitten daar geen auteursrechten op? Hashtag MeToo had denk ik een betere titel geweest, als filmliefhebber voel ik me namelijk behoorlijk misbruikt.

echt de minste Nijenhuis film!

avatar van Donkerwoud
Ebenezer Scrooge schreef:

avatar van Kippie.
Hannes791 schreef:
echt de minste Nijenhuis film!

Dat is ook weer een prestatie op zich.