Alibi (2008)

Nederland
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Johan Nijenhuis
met Egbert-Jan Weeber, Georgina Verbaan en Achmed Akkabi

Youssef, een slimme en bijdehante jongen van de straat, ontmoet op een zekere dag Rick die een bloeiend bedrijf leidt dat handelt in alibi's. Wie een smoes nodig heeft, kan namelijk bij zijn kantoor een waterdicht alibi bestellen. Achterdochtige echtgenotes, vervelende schoonmoeders of veeleisende bazen worden dan vakkundig om de tuin geleid. Youssef, voor wie liegen een tweede natuur is, past prima in dit bedrijf, maar komt in conflict als hij verliefd wordt op Andrea, serveerster in een restaurant. Want Andrea, zelf vaak bedrogen, wil nooit meer iets beginnen met een man die iets te verbergen heeft of liegt. Rick overtuigt Youssef dat elke relatie af en toe gebaat is bij een leugentje om bestwil. Maar Andrea vindt dat in de ware liefde geen plaats is voor bedrog.

avatar van ILDIB
Tempo zit wel snor, maar beetje veel over de top zonder grappig te zijn. Wat me irriteerde, de musicscore, veel te dreunend en opgezweept..

avatar van m1701
Heel erg grappige film!!!
Vooral tegen het einde aan is het erg leuk.
Zelfs over het acteerwerk heb ik niets te klagen
Top gewoon!!!

avatar van marlijnzzz
hij blijft echt grappig. Heb hem al meermalen gezien maar hij is gewoon superleuk!

avatar van sinterklaas
Helemaal geen slechte Nederlandse film. Het is wel weer tamelijk flauw, maar het onderwerp is toch evengoed toch wel iets om bij na te denken. Ik vond de cast wel prima, alleen Georgina Verbaan overact als der tering met der kunsttieten. Verder bevat de film weer zo zijn typische leuke momenten en de settings van het zonnige Amsterdam waren ook sfeervol. Dat gevecht aan het einde tussen Youssef en Rick was grandioos.

Prima tussendoortje met een vrolijk tintje.

Simpele maar heel leuk gedane NL film,
De film heeft een simpel verhaal en word nergens echt verassend.. maar omdat het wel erg leuk gedaan is stoort dat totaal niet.
De film kijkt lekker weg, en is een lekkere feelgood / komedie film
Ook de acteerprestaties zijjn prima (niet uitmuntend maar gewoon goed) en gelukkig nergens ''nederlands'' overdreven.
Ik hebme erg vermaakt met de film en zeker een aanrader om een x gezien te hebben

avatar van Donkerwoud
Leuk dat ze veertig Nederlandse films uitzenden op de publieke omroep, maar het zijn nou niet bepaald de meest interessante titels (waaronder deze ).

avatar van Rodger
Wel aardig, zeker als er op zo'n woensdag avond niks op tv is..
Het ia allemaal wel wat zoet en voorspelbaar... maar goed..
toch 2.0 ***

Dick2008
Nee dit is het toch niet, maar voor recentere Nederlandse film-begrippen toch ook weer niet zo slecht. De film begint overigens nog wel vrij grappig maar door het eigenlijk thema het alibi verschaffen loopt de film al heel gauw vast. Vergezocht ook wel met dat liegen en bedriegen...De cast is niet zo slecht, hoewel Verbaan toch wel beter kan. Hier en daar nog wel leuk en in zijn geheel vlot van opzet met veel vaart gemaakt maar door het verhaal zelf toch zeker niet geslaagd. 2.0

edje555
leuk filmpje !
niks mis mee

avatar van gi4nt
Érg leuk en origineel scenario en ook nog eens goed uitgevoerd. Met leuke kleine grapjes en soms wat vergezochte dingen. Productioneel en technisch goed in elkaar, kijkt ook heerlijk weg. Dit met name door de heerlijke vertolking van Achmed Akkabi, die sowieso leuk speelt, maar vooral de bijrol door Egbert-Jan Weeber, die ik eigenlijk vooral alleen van naam kende. Wat speelde hij ontzettend leuk en droeg zeker bij aan het totale concept en feeling.