Alibi (2008)

Nederland
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Johan Nijenhuis
met Egbert-Jan Weeber, Georgina Verbaan en Achmed Akkabi

Youssef, een slimme en bijdehante jongen van de straat, ontmoet op een zekere dag Rick die een bloeiend bedrijf leidt dat handelt in alibi's. Wie een smoes nodig heeft, kan namelijk bij zijn kantoor een waterdicht alibi bestellen. Achterdochtige echtgenotes, vervelende schoonmoeders of veeleisende bazen worden dan vakkundig om de tuin geleid. Youssef, voor wie liegen een tweede natuur is, past prima in dit bedrijf, maar komt in conflict als hij verliefd wordt op Andrea, serveerster in een restaurant. Want Andrea, zelf vaak bedrogen, wil nooit meer iets beginnen met een man die iets te verbergen heeft of liegt. Rick overtuigt Youssef dat elke relatie af en toe gebaat is bij een leugentje om bestwil. Maar Andrea vindt dat in de ware liefde geen plaats is voor bedrog.

avatar van soom
rose schreef:
Hoe bedoel je?

BlueJudasKiss schreef:
Een volstrekt overbodige onzinopmerking, aangezien Nijenhuis tot nu toe vrijwel altijd goede publieksproducten heeft gemaakt, en daar horen ook series als Westenwind en Voetbalvrouwen bij.
Ik vind Nijenhuis z'n films erg melig, en daarom zet ik m'n vraagtekens erbij. Hij heeft ook niet echt goede films afgeleverd, alleen de Zoop films en Costa! waren een beetje te doen (dankzij- voor mij tenminste- ontdekking Monique van der Werff en in Costa! was dat, toen nog wel, Daan Schuurmans.) Voor de rest heb ik Nijenhuis niet echt iets spectaculairs zien doen. (En ik heb Westenwind en Voetbalvrouwen niet gezien ).

gotti schreef:
Het maken van matige formulefilms kan als kwaliteit gezien worden, tuurlijk. Maar ik zie graag goeie films...
Ik had het meer over het feit dat de beste man weet hoe hij het publiek naar de zalen moet lokken.

Daar is geen twijfel over mogelijk...

rose
soom schreef:
Dat ik nogal m'n bedenkingen heb bij het feit dat Johan Nijenhuis regisseert..

Voor een film die jij te doen vind van hem geef je hem een erg hoog cijfer. Zoop in Zuid-Amerika geef je toch 4,5. Dan moet je hem toch wel enorm geweldig vinden.

soom schreef:
Dat ik nogal m'n bedenkingen heb bij het feit dat Johan Nijenhuis regisseert..

Dus je vind Costa ok, de Zoopfilms goed en Westenwind heb je niet gezien (Voetbalvrouwen heeft ie niet geregisseerd). Dan blijft er toch niet zoveel over om slecht te vinden?

Wouter - Soom: 1-0.

avatar van soom
Wouter - Soom: 1-0.
. Ja, Wouter kopte 'm er hard in, ja..
Wouter schreef:
Dan blijft er toch niet zoveel over om slecht te vinden?
Volle Maan vond ik vreselijk, net als op voorhand de trailer van Alibi. Lijkt me net zo'n melige film als Volle Maan.
rose schreef:
Dan moet je hem toch wel enorm geweldig vinden.
Oeps, ja.. .

Quido schreef:

Klopt, en daarom zouden er veel meer mensen als Johan Nijenhuis en Joram Lürsen moeten opstaan: mensen die het publiek wél naar een Nederlandse film weten te lokken!

Zoals Geert W.?

Enfin, voor de Nederlandse filmwereld zal een dergelijk succes ongetwijfeld belangrijk zijn, ik hoop ondertussen dat je het niet erg vindt dat mensen bij de naam Nijenhuis hun (ernstige) bedenkingen hebben. Gevoegd bij de onnozele trailer kan ik namelijk zonder schroom zeggen dat dit vast weer zo'n oervervelend Nijenhuis wanproductje gaat worden.

otherfool schreef:
Zoals Geert W.?

Kan iemand mij in vredesnaam uitleggen waarom Geert Wilders op een forum rond de film Alibi erbij gehaald moet worden? Zonder in politieke termen te vervallen; jullie gaan wel erg ver!

Bezoekcijfers van Costa!, Volle Maan! en de Zoopfilms en de kijkcijfers van zijn tv-series bewijzen het tegendeel.

Nijenhuis of niet, de film zal ongetwijfeld niet slechter zijn dan de stortvloed van Amerikaanse ongein die we elk jaar over ons uitgestort krijgen en waar wel overwegend goede reacties op komen, of in ieder geval meer bezoekcijfers.

Misschien onderhand tijd om dit te verplaatsen naar het topic van Johan Nijenhuis?

neo (crew)
BlueJudaskiss schreef:

Er zijn mensen die Nijenhuis niet hoog hebben zitten en zijn films slecht vinden. Deze vergelijking is onnodig.

avatar van The One Ring
Mij lijkt hij ook afschuwelijk. De film heeft alles tegen zich: vervelende humor in de trailer en ook nog eens de aanwezigheid van Georgina Verbaan en regisseur Johan Nijenhuis. Deze twee figuren heb ik in twee films gezien en beide films scoorden 0,5*. Waarom zou ik nog naar deze film uitkijken? Niet dat de kans groot is dat ik hem ooit te zien krijg overigens.

BlueJudaskiss schreef:

Nu ja, hij weet Nederlanders ook 'enthousiast' te maken voor een 'film'. Ik wilde maar aangeven; dat is allicht een prestatie maar zegt niets over de kwaliteit en al helemaal niet of *ik* er iets mee kan.

Tja, dat kun je heilig verklaren, ik heb daar niets mee te maken. De trailer en de naam Nijenhuis zorgt in huize otherfool voor antireclame, en ik zal niet de enige zijn die er zo over denkt.

*San*
Volgens veronica magazine de light versie van alles is liefde.
Ben benieuwd, persoonlijk vind ik Georgina 1 van de beste actrices van Nederland. Ga deze dus ook zeker kijken.

otherfool schreef:

Doe alsjeblieft niet zo dramatisch Sowieso is het onzinnig om ook maar een discussie te beginnen over een lullig politiek pamflet voordat er naar alle waarschijnlijkheid één milimeter gedraaid is...en ten tweede heb ik niemand gehoord die echt enthousiast is. Mag ik even spuien en zeggen dat die linkse rakkers een hoop drukte om niets maken? En vragen of we de rest in een politiek, niet-Moviemeterforum kunnen bespreken?

Zuzuu schreef:
De naam komt bekend van de Amerikaanse film The Alibi (2006)

Het is gewoon exact dezelfde film...gewoon vertaald in het Nederlands

Dat een film een gelijksoortige synopsis heeft, wil niet zeggen dat de uitwerking ook hetzelfde is.

En zelfs dat is niet helemaal zo. De synopsis van die film voorspelt een thriller achtige film (zo ook de poster). Dat is bij deze film helemaal niet het geval...

BlueJudaskiss schreef:

Of jij snapt mij niet of ik snap jou niet, maar waar je je nu zo druk om maakt? Dat de films van Nijenhuis goed bezocht worden is voor mij als kijker niet relevant, was alles wat ik er over wilde zeggen eigenlijk... Het erbij halen van Wilders was een onschuldig grapje, ik snap niet waarom je dat zo serieus neemt? Met kotssmiley's nog wel...

avatar van Kouros
Bagger film, zeer slechte acteer prestaties....

Nogmaals blijkt dat ze in Nederland geen degelijke films kunnen maken....

avatar van Turkeyloverz
Kouros schreef:
Bagger film, zeer slechte acteer prestaties....

Nogmaals blijkt dat ze in Nederland geen degelijke films kunnen maken....

Moet je dit bij elk Nederlandse film plaatsen?

neo (crew)
Behoorlijk genant dat Achmed Akkabi al in korte tvspot opvalt door zijn slechte acteerwerk.

Johan Nijenhuis, maker van puberrommel als Costa! en Volle Maan, leek met de Zoop-reeks ( en dan met name het laatste deel) de goede kant uit te gaan: zowaar hadden we daar een film, hoewel specifiek gericht op een bepaalde doelgroep, die eigenlijk elke doelgroep iets te bieden had en kwalitatief beter was dan z'n voorgangers. Jammer genoeg heeft Nijenhuis deze stijgende lijn met Alibi niet door weten te zetten.

Complete recensie:

Smaken verschillen, ik vind dat deze NL film juist het predicaat goed verdient, persoonlijk vond ik hem beter dan Moordwijven. En de acteerprestaties zijn zeker niet slecht Achmed Akkabi kwam heel natuurlijk en reeel over. ruim 3 sterren is mijn beloning voor deze film.

avatar van BlueJudaskiss
Een ontzettend lekkere film waarbij Nijenhuis wederom bewijst dat hij prima publieksfilms kan maken. Lekker hersenloos vermaak, goed geacteerd en een vrolijke uitstraling waarbij de zomer voortijdig naar de bioscopen wordt gebracht. 3,5* voorlopig die misschien nog wel omhoog gaat.

avatar van lizzy123
dat lijkt mij nou weer een leuke film !!

vermakkelijke film, afgewisseld met humor en leuk dialogenspel

rose
Zou je kunnen stellen, daar waar andere regisseurs groeien in hun vak, Neijenhuis stil blijft staan?

avatar van BlueJudaskiss
Nee. Hij staat niet stil, hij gaat gewoon lekker verder waar hij gebleven is (waar absoluut niets mis mee is). En daarbij is de doelgroep van deze film toch zeker een paar jaar ouder dan het publiek van Costa! en de Zoop-films.

Uitstekende opening in de bios met een opbrengst van 350.000 euro op 75 prints. Nummer 2 in de box-office top 20.