Fatima (2015)

Frankrijk
Drama / Familie

geregisseerd door Philippe Faucon
met Soria Zeroual, Zita Hanrot en Kenza Noah Aïche

Fatima woont alleen met haar twee dochters, Souad, 15, een rebelse tiener en Nesrine, 18, die begint met haar studies geneeskunde. Fatima is de Franse taal niet machtig en ziet dit als een frustratie in haar dagelijks contact met haar dochters. Beide zijn haar motor, haar trots, haar bezorgdheid ook. Om de best mogelijke toekomst te bieden, werkt Fatima als poetsvrouw in gespreide uren. Op een dag valt ze van een trap. Nu ze niet kan gaan werken begint ze te schrijven in het Arabisch, wat tot nog toe niet mogelijk was voor haar om te zeggen in het Frans tegen haar dochters.

Onopgesmukt relaas over de inburgeringsproblemen van een gescheiden Algerijnse moeder in de Franse samenleving. Terwijl haar beide adolescente dochters elk op hun eigen wijze verwesteren loopt de moeder —vooral vanwege haar gebrekkige kennis van de Franse taal— voortdurend achter de feiten aan. Een sterk geacteerde, sobere film, die een aardig beeld schetst van de culturele kloof tussen eerste en tweede generatie immigranten.
Winnaar van de César 2016.

De generatiekloof binnen de immigrantenbevolking werd door Faucon reeds in zijn "Dans la Vie" uit 2007 aangekaart.
"Fatima" is een kleine, eenvoudige film waarin goed wordt geacteerd.
Het probleem van Fatima heb ik niet zo duidelijk aangevoeld. 'k Vond ze toch een behoorlijk mondje Frans spreken en haar dochters waren toch niet Arabisch-onkundig. Dat ze het moeilijk had met hun westerse inleving was wel begrijpelijk en ook door haar omgeving genegeerd worden moet pijnlijk geweest zijn.
Film houdt dus zeker een menselijk en gevoelig aspect in, maar eigenlijk geraakt heeft hij mij niet.