The Natural (1984)

3,17

geregisseerd door Barry Levinson
met Robert Redford, Robert Duvall en Glenn Close

Een onbekende slagman genaamd Roy Hobbs met een mysterieus verleden neemt een verliezend baseballteam onder zijn hoede. Nu pas geniet hij van de beroemdheid als een pitcher.

13 BERICHTEN6 MENINGEN
geplaatst op 24 mei 2002, 16:10 uur, permalink
Ik dacht dat ik dit een hele mooie film vond.

avatar van petey
geplaatst op 28 juli 2002, 23:07 uur, permalink
Ik wil niet vervelend doen, maar hoeveel hoeden had hij nodig om het team onder te doen??
Flauw, ik weet het, zeker van iemand die typt met bokshanschoenen.

FisherKing
geplaatst op 9 augustus 2002, 15:21 uur, permalink
hij had hier inderdaad zo'n twaalf hoeden nodig !

neo (crew)
geplaatst op 22 januari 2006, 0:40 uur, permalink
Best een aardige sport film met de bekende formule. Leuke cast met een sympathieke Redford, een toen nog best aardig knap uitziende Glenn Close en een guppie Michael Madsen in een van zijn eerste rolletjes. 3 sterren

geplaatst op 4 april 2006, 23:02 uur, permalink
Mooie, bijna poëtische film.

avatar van streeter
geplaatst op 29 mei 2007, 16:47 uur, permalink
De nieuwe Director's Cut, die vooral grote veranderingen in het eerste kwart inbrengt, is uitstekend. Het is al jaren sinds ik de originele film had gezien dus behalve dat kan ik niet zeggen hoe de rest verschilt.

avatar van Scorpio11
geplaatst op 3 november 2008, 11:55 uur, permalink
Als je van honkbal houdt mag je deze niet missen.

avatar van Rudeo
geplaatst op 24 januari 2009, 11:28 uur, permalink
Wat hieronder ook al werd gezecht is het een bekende formule kwa verhaal, ik wist van te voren uit welk jaar hij kwam maar als ik naar Amerikaanse sportfilms kijk die tegenwoordig uitkomen doet deze daar echt niet voor onder. De eerste helft van de film vond ik wel het sterkst naar het einde toe werd hij op een gegeven moment wel erg gerekt wat voorheen in minder mate voorkwam en wat er voor zorgde dat de vaart er behoorlijk uit raakte ook omdat je eigenlijk al weet hoe het gaat eindigen. Een jonge Redford die een degelijke rol neerzet en de rest van de cast die het plaatje compleet maken. Er zit naast de dramatische wendingen ook nog best een dosis humor in ondersteund door een opwekkende score. En het is absoluut niet alleen een film voor de honkbal fan, eerder voor de sportfan.

avatar van Hannibal
geplaatst op 24 januari 2009, 13:30 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Bah, honkbal. En dan ook nog dat misselijkmakende einde. Het leek gewoon op een parodie op Amerikaanse sportfilms, maar het is geen parodie. De ¨volle bak¨, zoals dat geloof ik wordt genoemd, vervolgens voor de spanning nog een foutslag, en dan.... dan krijgt hij een superknuppel in zijn handen en hoort ie dat zijn zoontje zit te kijken! Een Homerun!!! Dwars door de stadionlampen heen om het allemaal nog wat spectaculairder te maken! De lampen exploderen vervolgens enkele tientallen keren en men kan genieten van Robert Redford die in slow motion zijn ronde loopt met op de achtergrond het schouwspel van de vonken uit de lampen waar geen einde aan lijkt te komen.
Ik werd er echt niet goed van. 😷

avatar van hannes64
geplaatst op 2 juni 2010, 17:34 uur, permalink
Vreemd, ik vond `t juist 1 van de beste momenten uit de gehele film....zo heerlijk bombastisch.
Kippenvel.

avatar van Stephan
geplaatst op 28 december 2012, 3:02 uur, permalink
Geweldige fotografie. Simpel maar doeltreffend plot, een geweldige cast en dito muziek.

Prima vermaak met een vleugje mysterie.

geplaatst op 23 september 2013, 12:43 uur, permalink
Gelaagde sportfilm vol intriges. Het scenario zit goed in elkaar en de vertolkingen van Robert Redford en vooral Kim Basinger mogen er best wezen. Boeiende film met een hoge amusementswaarde en knap camerawerk.

geplaatst op 22 maart 2014, 18:47 uur, permalink
Een ouderwetse, onderhoudende en conventionele sportfilm waarin vooral uitstekend geacteerd werd. Alles omtrent honkbal werd geromantiseerd: het verhaal was een combinatie van mysterie, romantiek en een beetje humor, waarin de focus op de kennis, mythologie, energie en de pit van het spel werd gelegd (het leek soms wel 'n beetje een bevrijdingsfeest).