White Sands (1992)

Thriller

geregisseerd door Roger Donaldson
met Willem Dafoe, Mary Elizabeth Mastrantonio en Mickey Rourke

Hulpsheriff Ray Dolezal vindt in de woestijn een lijk en een koffertje met een half miljoen dollar. De dode blijkt een zekere Bob Spencer te zijn. Bij een autopsie vindt men in de maag van Spencer een stukje papier met daarop enkele nummers. Ray veronderstelt dat het om een telefoonnummer gaat en probeert het uit.

avatar van Sparkle
Niks zo leuk als een goed complot in een film, tenzij 2 complotten. Maar deze film overdrijft en begint er zelfs in te verzuipen. En van spanning is er ook niet veel sprake. Maar de film op zich is niet slecht.

Dafoe is zoals altijd erg goed en dat tilt deze film net een stukje naar boven.

avatar van Goodfella
Queto, waarom vind je deze film eigenlijk zó goed? Gewoon nieuwsgierig...

Wat ik zo goed vind aan deze film is primair het plot, dat met zijn dubbele bodems goed in elkaar zit, en mooi toewerkt naar zijn sterke climax. Ik snap trouwens niet dat sommige mensen beweren dat deze film zou verdrinken in zijn complotten; het klopt allemaal prima (en het is niet eens geweldig gecompliceerd hoor, 't is allemaal uitstekend te volgen). 't Is misschien strikt genomen niet allemaal even geloofwaardig, maar dat kan je veel myseriethrillers verwijten, en daarmee vergeleken valt het hier nog heel erg mee.

Het verhaal wordt verder uitstekend uitgewerkt middels het sterke acteerwerk: Dafoe zet de hoofdrol uitstekend neer, en Rourke mag zijn naam dan bevuild hebben met veel b-werk, maar acteert hier toch echt sterk. Mastrantonio mag trouwens ook niet onvermeld blijven.

Die combinatie (van verhaal en acteerwerk) maakt deze onderschatte film in mijn ogen tot één van de beste thrillers allertijden.

(edit: en dan vergeet ik Samuel L. Jackson nog)

avatar van Goodfella
Bedankt voor je uitleg. Ik zal me wel eens aan een kijkbeurt wagen als ik de film tegenkom

Naar aanleiding van je aanprijzing de dvd in de US besteld, Q.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Het grote probleem van deze film is dat hoewel de hoofdpersoon in het nauw zit en niemand kan vertrouwen ik dat nooit, maar dan ook geen enkel moment zo voel. En zoiets doet een thriller als deze nogal de das om. Jammer van de goede elementen (want die waren er beslist).

Redelijk plot, maar kan zich helaas niet onderscheiden door de karakters. Uiteindelijk toch een 13 in een dozijn thriller.

**1/2

avatar van Spartaan1986
De film is lang niet zo verrassend als verwacht. Daarbij lopen er veel te veel zaken door elkaar wat de film een beetje rommelig maakt.
Het goede acteerwerk van Defoe en Rourke en de paar spannende momenten in het begin maken een hoop goed. 3*

avatar van xenne
beter dan gemiddeld (leuke cast), helaas verdrinkt de film in de 2e helft een beetje in overdreven veel complotten .. de moeite waard, maar er zat veel meer in ... 2,75

avatar van Mescaline
Door vele matige reacties hier ging ikde film kijken zonder alteveel verwachtingen..
Maar ik moet zeggen dat de film erg mee viel.
Goed geacteerd goed verhaal en helemaal niet moeilijk om het te kunnen volgen.
De film heeft weinig spannende momenten maar verveeld daarom nog niet.
Samuel l Jackson vond ik ookleuk om in deze film tezien.
Raar datzijn naam niet op de hoes en hier op moviemeter staat..? hij heeft toch nog best een redelijke grote rol..
Maargoed.. 4 sterren en zeker wel verdiend heb me prima vermaakt.

avatar van nightbreed
Raar dat deze vermakelijke film zo'n laag cijfer krijgt.

Cijfer: 3,5

avatar van M.Goodkat
Ik ga eens de film morgen hartig bekijken

avatar van Barcel
Goodfella schreef:
Ik zal me wel eens aan een kijkbeurt wagen als ik de film tegenkom

Dat kan je bij aanstaande vrijdag doen. Dan komt ie op de tv.

avatar van MiSs CrY bAbY
Ik vond het wel een goede film, sterk geacteerd en een goed bedacht plot.

avatar van De GeuS
De fil begint leuk en redelijk spannend, maar verslap naar een goede twintig minuten in allerlei niet interessante plotjes; 2,5*

avatar van Iron Maiden
Barcel schreef:
Dat kan je bij aanstaande vrijdag doen. Dan komt ie op de tv.
5 jaar later..

avatar van Barcel
Lol, ik heb het niet gezien.

avatar van badfans69
leuke middelmatige thriller

avatar van hannes64
Goeie thriller met een best aardig plot, en een zeer mooie Mary Elizabeth Mastrantonio.

avatar van sofripa
Lekkere thriller met een goede cast. En met een onwijs lekkere Mary Elizabeth Mastrantonio . En ja, er spelen de nodige dubbele bodems die vervolgens onafgewerkte plotholes worden. Boeie, want had ik al gezegd dat Mary Elizabeth Mastrantonio meespeelde. Pfff

avatar van Leo1954
Onderhoudende thriller, mooi gefilmd en Dafoe speelt goed. Het verhaal rammelt wel hier en daar. Film bijna 20 jaar geleden al eens gezien en toch ook nu weer met plezier.

avatar van K. V.
'k vond hem wel goed, maar niet goed genoeg om hem te kopen. Het verhaal werd boeiend gebracht en ook het tempo zat goed. De cast bestond uit heel wat bekend volk, niet allemaal van naam, maar bepaalde zou je wel herkennen uit andere films.
Desondanks had 'k er niet direct een waw-gevoel bij en vond 'k het toch geen topper, maar wel eentje om eens mee te pikken als ze hem op tv tonen.

Iets te ingewikkelde, maar stijlvolle thriller met stemmige filmmuziek en mooie cinematografie. Acteerwerk van hoofdrolspelers Dafoe en Mastrantonio laat niets te wensen over, met eervolle vermelding voor Rourke in prima rol van sleazy CIA-man turned wapenhandelaar. 3*