menu

4 (2005)

Alternatieve titels: Chetyre | Четыре

mijn stem
3,03 (121)
121 stemmen

Rusland
Drama
126 minuten

geregisseerd door Ilya Khrzhanovskiy
met Marina Vovchenko, Irina Vovchenko en Svetlana Vovchenko

Het verhaal van deze film bestaat uit episodes uit het leven in Moskou en op het platteland. Het begin, waarin drie personages elkaar toevallig ontmoeten in een anonieme bar, zet de toon voor de rest van de film. Maar spreken ze ook de waarheid? De kijker tast in het duister. Het is pas later, wanneer het drietal uit elkaar gaat, dat we meer aanwijzingen krijgen over deze vreemdelingen, voornamelijk over de wellicht gekloonde jonge vrouw. 4 is een film die speelt met onderwerpen als klonen, de sociale en politieke veranderingen in Rusland, haar platteland en haar hedendaagse burgers die allen op hun eigen manier proberen te overleven.

zoeken in:
avatar van bananenneus
2,0
Een film waar ik ontzettend moeilijk doorheen ben gekomen. Nadat ik me tegen heb gehouden om het uit te zetten, toch maar afgekeken.
In mijn ogen te langdradig, een aantal scenes komen 2 terug..............zo goed waren ze niet dus 1x was voldoende geweest.

avatar van kappeuter
3,5
kappeuter (moderator)
Fenomenaal eerste uur!
Geweldige dialogen, leuke personages en briljant gefilmd. De openingsscene is verbluffend surrealistisch. Geniaal gefilmd! Je weet niet wat je ziet gewoon...
De scene in de bar is erg goed geschreven en geacteerd. Marina Vovchenko is ook een prachtige dame. Ze heeft iets mysterieus.

Na de begrafenis vind ik de film bergafwaarts gaan. Het hele poppengebeuren boeide me voor geen biet. Behalve dan dat die poppen er mysterieus en prachtig uit zien.
Veel te langdradig en stuurloos; er komt maar geen einde aan het deel over die maffe oude vrouwtjes die zich gedragen als senielen. De film ontaardt teveel in een rariteitenkabinet. Dat is even leuk, maar hier lijkt het alsof de ideëen van de scenarioschrijver op zijn. Erg spijtig dit.

Het getal 4 is op een geweldige manier doorgevoerd in de hele film. Je weet dat het steeds weer gaat komen en toch werd ik het niet zat. Behalve dan de 4 vliegtuigen. Dat ziet er erg nep uit.
Prachtige art direction. De film doet me wat dat betreft denken aan films van Tarr, Tarkovsky en Sokurov. Veel magisch realisme in een absurde en bijna ondenkbare setting, maar tegelijkertijd ubernuchter.
Vanwege het teleurstellende tweede uur 'slechts' 3,5 sterren.

3,0
Waar heb je 'm vandaan kapp?

avatar van kappeuter
3,5
kappeuter (moderator)
MovieMax Smaragdplein.

3,0
Bizar. Heb hem net bij Videoland weggeplukt. Dit lijkt me nou de laatste film die het doorsnee videoland publiek mee neemt..

avatar van kappeuter
3,5
kappeuter (moderator)
Ze kunnen niet achter blijven nu MovieMax ook al een tijd arthouse in de collectie opneemt. Bovendien zijn Videoland en MovieMax onderdeel van hetzelfde concern.
De filmhuizen boeken goede resultaten en de Quality Film collection, om maar eens wat te noemen, heeft de miljoen gepasseerd in totaal aantal verkochte dvd's.
Commercieel dus helemaal niet zo oninteressant.
Daarbij hebben ze van de arthouse films meestal 1 exemplaar ipv 20 bij commerciele titels.

3,0
Wel eens met de kritiek van kapp hierboven. Fascinerend eerste gedeelte; maar in het dorp, bij al die oude vrouwtjes ontspoort de film totaal. Had geen idee meer naar wat ik aan het kijken was...

3*

avatar van Koekebakker
4,0
Opvallend, bij mij was het precies andersom. Zoals ik al eerder schreef vond ik de scene aan de bar juist te lang en te saai. Vanaf de geweldige wandeling vond ik de film erg sterk.

avatar van danuz
Vond zelf de wandelscene en het daaropvolgende ook veel beter en mooier. Maar het gedeelte in de bar draagt ook bij aan het geniale van de tweede helft.

4,0
Ik vond het tweede uur ook juist sterk!. Zeer aangenaam verrast door een verbazingwekkend "vodka-rijk" stukje Russische film

Ik geef het chetyre sterren!

avatar van BlueJudaskiss
2,0
Na de hoes te hebben gelezen kreeg ik verwachtingen die niet helemaal werden volbracht.

Het begin is mooi, met die mysterieuze straten van Moskou, en dat apparaat dat honden eet. De scenes in het café waren ook apart, ware het niet dat er in de rest van de film verder weinig mee gedaan wordt!

Wat ik vreemd vond was dat de drie verhaallijnen niet alledrie evenveel aandacht kregen. En de symboliek van de varkens en de honden moet ik ook nog even door zien te krijgen.

Mooie film, maar waar slaat het op??! 2,5*

3,0
We zaten maar te wachten op de halfontklede zuipende vrouwen, grappig dat het dan niet bijkt te zijn dat je vooraf denkt dat het is.
Ben het eens dat de scenes in het cafe erg mooi zijn. Ik vroeg me wel af of ik soms iets gemist had met die pianostemmer die opgepakt werd door de recherche. Weet iemand waar dit verhaal op sloeg? Had het te maken met het missen van een alibi omdat het moment in het cafe slechts op fantasie gebaseerd was? Vond in ieder geval de beelden en het mystrieuze sfeertje + het verhaal dat niemand echt begrijpt voor een debuut echt klasse en daarom 4*.

avatar van Atacion
2,0
De beginscene zag er veelbelovend uit, mooie beelden van straathonden die na een tijd wegschrikken van honden-etende machines. Daarna wordt de film al gauw een stuk minder. De scene met de wandeling over de grasduin had er niet twee keer in gehoeven, zo bijzonder was het niet. De film schetst een beeld van oude Russische vrouwen die hun tijd doorkomen met broodkruimels kauwen (om daar poppen van te maken), drank en vlees. Of dit een realistische of slechts cliché-matige kijk op de Russische cultuur is weet ik niet. De scene met de lange wandeling door verwilderde natuur en industriegebieden is redelijk, maar mist toch iets. De eindscene maakt het onderwerp van de film duidelijk, namelijk dat de mens 'niets' is. Ik geef de film niet meer dan 2,0* omdat hij me toch wel erg tegenviel.

avatar van Onderhond
2,5
Beginscene was prachtig, de straatmachines bulderden heerlijk door het beeld.

De scene in de bar is ook geweldig. Visueel imposant, leuke maar onzinnige dialoog, grappig hoe elk hun eigen verhaaltje opdisselt. Het getal 4 vond ik echt maar een mager knooppunt, aangezien de bar een ontmoetingsplaatst blijkt voor slechts 3 personen.

Erg lange scene die de indruk geeft de basis te vormen voor de rest van de film. Jammer genoeg blijkt dat niet het geval te zijn. Wanneer de personages splitten krijgen de andere twee maar minimale screentime, en vroeg ik me eigenlijk af wat het nut nog was om hun verder verhaaltje te volgen. In één of twee scenes wordt geschetst wat er met hun gebeurt.

De wandelscene is nog indrukwekkend. Deed me terugdenken aan The Cranes ... en Gerry. Wat daarop volgt is een uur durend lange teleurstelling. Zoals het een Russische film blijkbaar moet betamen komt de armoe weer boven en wordt er weer volop uitgepakt met rimpelige omas in verkrotte woonsten omgeven door mistige weiden en slijk. Het zuipt, het vreet, het kapt wat wijn over ontblootte zakken vlees die ooit doorgingen als borsten.

Het zal wel, maar geen flauw idee waarom ik er naar zat te kijken. Deel 1 en 2 zijn compleet losgekoppeld. Deel 1 is fijn, deel 2 is armoedige sovjet cinema die ze voor mijn part samen met de poppen uit de film mogen opfikken.

2.5*, wat jammer weer.

avatar van Mochizuki Rokuro
4,5
Onderhond schreef:
Beginscene was prachtig, de straatmachines bulderden heerlijk door het beeld.

De scene in de bar is ook geweldig. Visueel imposant, leuke maar onzinnige dialoog, grappig hoe elk hun eigen verhaaltje opdisselt. Het getal 4 vond ik echt maar een mager knooppunt, aangezien de bar een ontmoetingsplaatst blijkt voor slechts 3 personen.

Erg lange scene die de indruk geeft de basis te vormen voor de rest van de film. Jammer genoeg blijkt dat niet het geval te zijn. Wanneer de personages splitten krijgen de andere twee maar minimale screentime, en vroeg ik me eigenlijk af wat het nut nog was om hun verder verhaaltje te volgen. In één of twee scenes wordt geschetst wat er met hun gebeurt.

De wandelscene is nog indrukwekkend. Deed me terugdenken aan The Cranes ... en Gerry. Wat daarop volgt is een uur durend lange teleurstelling. Zoals het een Russische film blijkbaar moet betamen komt de armoe weer boven en wordt er weer volop uitgepakt met rimpelige omas in verkrotte woonsten omgeven door mistige weiden en slijk. Het zuipt, het vreet, het kapt wat wijn over ontblootte zakken vlees die ooit doorgingen als borsten.

Het zal wel, maar geen flauw idee waarom ik er naar zat te kijken. Deel 1 en 2 zijn compleet losgekoppeld. Deel 1 is fijn, deel 2 is armoedige sovjet cinema die ze voor mijn part samen met de poppen uit de film mogen opfikken.


Ik vind toch dat je het toch weer mooi weet te brengen. En krijg gelijk zin om de film nog eens te zien. En dan ook zeker het tweede deel. Ik had ook geen idee waarom ik hier naar zat te kijken en waar het toe diende, maar is dat niet juist onwijs gaaf!? Zijn wij nou gek of zijn zij het? Ultieme cinema, ultieme verveling, ultieme ranzingheid, utliem briljante ideeën, helaas niet helemaal perfect uitgevoerd.

Halve ster erbij!

avatar van Onderhond
2,5
Ik had ook geen idee waarom ik hier naar zat te kijken en waar het toe diende, maar is dat niet juist onwijs gaaf!?

Dat _kan_ onwijs gaaf zijn ja . Het is zeker niet iets waar ik normaal van terugdeins, integendeel. Maar zoals je zelf al zegt is het helaas niet helemaal perfect uitgevoerd en net bij dit soort cinema wordt uitvoering nóg belangrijker vind ik. Beetje hit & miss met weinig middle ground.

En ik heb het gewoon niet zo met het steeds herhalen van die armoedige settings. Beetje vermoeiend, zoals de zoveelste Thaise film over transsexuelen.

avatar van Mochizuki Rokuro
4,5
Onderhond schreef:
En ik heb het gewoon niet zo met het steeds herhalen van die armoedige settings. Beetje vermoeiend.


Nee je mening over de Dardennes is mij ook bekend

Onderhond schreef:
Beetje vermoeiend, zoals de zoveelste Thaise film over transsexuelen.


En wat betreft al die films over Thaise transseksuelen. Ik ben er nooit geweest, maar uit verhalen krijg ik haast de indruk dat ongeveer heel Bangkok daar uit bestaat. Dus logisch dat je er dan veel films over krijgt, want dat zijn veel mensen.

avatar van danuz
Onderhond schreef:

En ik heb het gewoon niet zo met het steeds herhalen van die armoedige settings. Beetje vermoeiend, zoals de zoveelste Thaise film over transsexuelen.


Heb je deels wel gelijk in. Maar ik vond hier de armoedige setting een prachtig decord voor een hallucinerend trip. En juist die mensen die daar in zo'n huis met elkaar ongeveer opgesloten zitten, die langweiligheid was wat mij betreft juist perfect. Ook het lelijke aan die vrouwen vond ik alleen maar meehelpen aan het "wow" effect dat die tweede helft toch wel op mij had.

We hebben net de film gezien, net toen hij bijna gedaan was bleef 'm gewoon hangen. Zou iemand kort kunnen zeggen hoe de film eindigt?

3,5
Deel 1 vond ik intrigerend. Na de wandeling leek een andere film te beginnen. Ook niet slecht, maar toch vervelend want ik vond deel 1 dus best goed.

Olivier Smolders
Erg mooi

avatar van Nephilim
3,5
eerste helft was geweldig. Daarna zakt de film een beetje in. Ondanks dat ik de poppen interessant vond was de 2de helft veel te veel gefocussed op Marina en de realiteit. De 2 andere hoofdrol spelers hadden wat meer uitgediept kunnen worden en de sfeer wellicht surrealistischer.

Wel een fijne film met een lekker melancholieke sfeer. Marina was heel erg mooi overigens.

3,0
Ja, dat vondt ik inderdaad ook. Ik kan je alleen maar gelijk geven Nephilim.

avatar van eRCee
3,5
Zoals vaker gezegd is 4 een film met twee gezichten. Ik behoor bij degenen die het eerste deel het boeiendst vinden, en met name de audiovisuele kant is op sommige momenten meesterlijk. Lange, statische shots in een bar worden afgewisseld met een dollemansrit a la Godard door de nacht, inclusief jump-cuts. Ook het geluid, met het vele hondengeblaf, machinegeraas en allerlei abstracte klanken, is sterk gedaan. Hoogtepunt van de film is echter de al eerder gememoreerde ‘wandeling’. Tracking shots, close-ups, shouldercam-werk, jump cuts en ook longshots wisselen elkaar in een verbluffend tempo af, daaronder die vervreemdende soundtrack, erg goed.

Over het tweede gedeelte kan ik kort zijn: zet de film af. Uit. Klaar. Geniet nog even na van die zinderende slotscène (‘de wandeling’) en breng je stem uit. Echt, je zult er geen spijt van krijgen.

avatar van Spetie
3,5
Ik kan hier eigenlijk alleen maar meegaaan in wat de meeste users zeggen. Het is een fijne film, dat zeker, maar er had nog zoveel meer in gezeten.

Het eerste gedeelte van de film is ontzettend sterk. Het openingsshot is fenomenaal en ook het gedeelte dat zich daarna ontvouwd is boeiend en interessant om te volgen. Ondanks dat ze op een gegeven moment erg lang in de bar zitten, verveeld het geen moment, mede door de setting, maar ook door de interessante dialogen.

In het tweede gedeelte gaat de film langzaam iets bergafwaarts. De veelgeprezen wandeling is fantastisch gefilmd en ziet er geweldig uit, maar daarna komen de mooie beelden steeds minder terug en wordt de film zelf ook wat minder interessant. Toch blijft de film redelijk mysterieus en zit de titel telkens op mooie wijzes in de film verwerkt.

Begrijp me niet verkeerd. ik vond het een prima film, die best boeide, maar met een andere invulling van het tweede gedeelte van de film, sluit ik niet uit dat er misschien nog wel een volle punt meer in had gezeten.

Enne de filmposter is me nu ook volledig duidelijk

3,5*

avatar van starbright boy
4,0
starbright boy (moderator)
Wow, wat een veelbelovend debuut was dit en nu ik dit vijf jaar (pas) later zie ben ik erg nieuwsgierig waarom deze man nog geen tweede film gemaakt heeft. Waar is hij? Ik heb dit in 2005 gemist op het IFFR (was een tigerfilm) en had daar eigenlijk vrij snel spijt van. Eindelijk bekeken.

Zoals iedereen roept, valt de film in twee delen uiteen. Ik vind het verschil in niveau tussen de twee niet zo groot als sommigen hier. De eerste heeft als basis een tamelijk geniale lange dialoogscene, de tweede is een bizar verwerkingsproces, gedrenkt in eten, drank, vuur en blote borsten, de wereld een kwartslag gedraaid. Bijzondere film, bij vlagen zelfs haast briljant en het zou maar zo kunnen dat deze regisseur een film in zich heeft die volledig briljant is.

ehm, 4 sterren

Deze is zeer moeilijk te krijgen. Heb 'm vandaag van de videotheek voor 1 euro, omdat ie niet meer afspeelt. Nu bestaan er nog zoiets als gevoeligere lasers van de computer bijvoorbeeld. Vannacht wordt ie ge... en morgen staat ie op nieuwsg... of zoiets. Weet het niet precies...

KenZzz

avatar van sinterklaas
3,5
Beetje een vage film maar toch nog hier en daar best leuk gevonden. Het is ook een beetje een film dat van het ene onderwerp naar het andere switcht en lopen verschillende verhalen doormekaar. Maar kon er nou niet bepaald iets uithalen. We beginnen bij die 3 willekeurige mensen die wel heel lang aan de bar zitten en vanallerlij leuke filosofische onliners met mekaar bespreken, vervolgens volgen we even kort die slager en die pianostemmer. Komt er inene een Moordthema boven en daarna volgen we voor de rest van de film die vrouw. Die dus naar zo'n dorpje gaat waar der familie en vrienden wonen en waar ze een begrafenis moet bijwonen. Die wandeling van het station naar dat dorp vond ik ook erg mooi gedaan. Je komt zo even de sfeer proeven van het desolate grauwe maar toch zeer indrukwekkende rurale Russische kiekjes. Die hele gedoe met al die maffe ouwe wijven die van allerlei vage rituelen hebben met poppen en met ode aan de dood van hun gezelschap, vond ik wel heel erg vaag en wist nou niet echt wat ik er uit moest halen.

Maar verder is deze film wel erg kunstig in elkaar gezet. Dan krijgen we zon Roboten spin en zo nu en dan komen er een rij strooiwagens voorbij. De beelden van het rurale Rusland met, zoals gezegt, die wandeling, en ook die shots van die Industrieterein in Moskou waren ook indrukwekkend. Het is alleen een film die je net goed moet opvatten denk. Maar de opbouw was wel mooi.

3,5*

avatar van Moviestar1979
2,5
Ik kan me alleen maar aansluiten bij een groot gedeelte van de recensies.
Het 1e uur is sterk met interessante dialogen wat niet snel vervelen.
Daarna werd het alleen maar minder.
Het getal 4 zie je duidelijk in meerdere scènes terugkomen.
Verder laat de film een cultuurverschil zien waarin met name veel armoede heerst.
Soms wat onsmakelijke momenten die een sterke maag vereisen.
Maar ja, dat is (in onze ogen) de rare Russische cultuur.

Ik geef hem 2,5 *

avatar van wibro
4,0
Deze film kent een magistrale opening en vervolgens een van de mooiste barscènes die ik ooit in een film heb gezien en dan nog een schitterende wandeling van de zeer mooi ogende Marina die op weg was naar de begrafenis van haar zus. Tot zo ver was het smullen geblazen. Maar daarna…krijgen we een kudde bijna tandeloze babushka’s te zien – de een nog lelijker dan de ander – en is het met de schoonheid in deze film gedaan. Gelukkig dat we nog regelmatig Marina en twee andere aantrekkelijke Russische jonge dames te zien kregen. Oh ja, die weirdo en dat poppengedoe was trouwens ook niet om aan te zien. Het oerlelijke tweede uur kende wel een zeer hilarische scène. Dat was de scène waarin een van de oerlelijke babushka’s - tsjonge, ze leek wel uit een schilderij van Jeroen Bosch te komen - een varkenskop in een stal met varkens gooide. Wat de betekenis daarvan is mag Joost weten. Maar ja, deze hele film zit vol met dit soort rariteiten. Neemt niet weg dat deze film het bekijken meer dan waard was. Een herziening zal daarom ook zeker een keer volgen.

Waardering; 1e uur 5.0*, 2e uur 3.0* en dat is gemiddeld 4.0*

avatar van Vinokourov
3,0
Mjah, dit is een vage film zeg! Vond het in begin met dat lekkere lang uitgerekte gesprek in die bar nog wel hoopgevend. Het is mysterieus en er wordt een heel verhaal over een kloonprogramma gehouden. Chetyre werd echter steeds stuurlozer en vooral raarder . Ik vond al die fratsen niet helemaal geslaagd. Een paar varkens zijn gesneuveld tijdens de productie en die krijg je binnenstebuiten zien. Je moet er maar tegen kunnen. Ook die omaatjes vond ik redelijk irritant en op mijn zenuwen werken.

Gelukkig is er de beeldschone Marina, een voortbrengsel van het kloonprogramma, die de film nog interessant maakt. Je leert iets van haar achtergrond kennen en een ellenlange scene waar je haar ziet wandelen was zowaar het filmische hoogtepunt. Qua look zit Chetyre dik in orde, de rest valt ietwat tegen.

avatar van leatherhead
3,5
Het is hier eigenlijk allemaal al gezegd. De tweede helft is gewoon slapjes en doet hetgeen wat eraan voorafging zwaar teniet. Erg, erg jammer, want er zitten enkele werkelijk fenomenale scenes in het eerste uur. De bruuske beginscene, het gesprek in de bar, maar vooral de wandelscene halverwege is een absoluut hoogstandje. De manier waarop al die vreemde achtergrondgeluiden een soort soundtrack op zich vormen was indrukwekkend. Magisch moment.

Jammer dus dat de regisseur die lijn niet doortrok in het tweede uur en je ipv daarvan tot aan het einde opgescheept zich met een lawaaierig rimpeltehuis. Anders was ik zeker hoger dan deze ruime 3,5* uitgekomen, want een bijzondere film is het zeker. Wellicht in de toekomst nog.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:31 uur

geplaatst: vandaag om 02:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.