Elena (2011)

Alternatieve titel: Елена

Rusland

geregisseerd door Andrey Zvyagintsev
met Nadezhda Markina, Andrey Smirnov en Elena Lyadova

Elena en Vladimir vormen een koppel met elk een andere achtergrond. Vladimir is rijk, hard, egoïstisch en afstandelijk, Elena werkte in een ziekenhuis als verpleegster en is een volgzame, zorgzame vrouw. Ze hebben elkaar pas laat in het leven ontmoet in het ziekenhuis en wonen in het luxe appartement van Vladimir in Moskou. Beiden hebben kinderen uit een vorige huwelijk. Alles is echter geen rozengeur en maneschijn. Elena heeft immers maar één zorg: haar alcoholistische zoon en diens gezin te redden van de nakende armoede. Elena's zoon is werkloos en niet in staat om zijn gezin te onderhouden en een school te kunnen betalen voor zijn oudste zoon, vooral omdat hij meer interesse heeft voor de alcoholische inhoud van de koelkast. Daarom vraagt hij zijn moeder telkens weer om geld. Vladimir keurt Elena's financiële betrokkenheid bij haar zoon af en wil geen geld in deze bodemloze put stoppen.

Erg "dunne" film, met een erg dun verhaal. De ellenlange shots die uiteindelijk geen enkele feitelijke betekenis blijken te hebben, lijken dat wat te moeten stofferen. Of die dunheid misschien juist tot thema te verheffen...
De dochter vond ik het sterkst.

wendyvortex schreef:
Pas toen Leviathan uitkwam zag ik dat Zvyagintsev inmiddels nog een derde film had, schijnbaar iets geruislozer voorbij gegaan (of ik heb zitten slapen).

Ik zie deze zelfs nu pas. Compleet over 't hoofd gezien.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Boeiend portret over de tegenstelling tussen rijk en arm in het moderne Rusland, en Elena die daartussen balanceert. De arme kant wordt wel erg gemakzuchtig neergezet als een stel Russische Tokski's die zuipen, vechten en zich vermenigvuldigen, de rijke kant is dan weer puur op zichzelf gericht.

Fijn dat Zvyagintsev de film niet dichtmetselt met absolute waarheden, en een oordeel overlaat aan de kijker, maar het maakt het tegelijk lastig je te identificeren met iemand- Elena zou daar nog het meest voor in aanmerking moeten komen maar ze was tegelijk naïef en berekenend, ook geen fijne combinatie. Opvallende en sfeervolle score van Philip Glass.

avatar van Fisico
Opnieuw een film van Andrey Zvyagintsev die gaat over complexe relatiebanden. De film toont de broze en soms tegenstrijdige verhoudingen tussen nieuwe samengestelde gezinnen weer. Wanneer beide partners kinderen hebben uit een vorig huwelijk en reeds een eigen geschiedenis met zich meedragen, kan dat vaak tot spanningen leiden in het gezin. Andrey Zvyagintsev slaagt er bovendien in om dit door te trekken naar het maatschappijbeeld in het moderne Rusland waarbij de kloof tussen arm en rijk groter en groter wordt.

Elena, van eenvoudige komaf, getrouwd met een rijk man, is van eenvoudige komaf. Haar zoon is een alcoholistische nietsnut en steuntrekker. Haar kleinkind heeft weinig toekomst en enkel het leger biedt een uitweg. Vladimir weigert geld te pompen om haar marginale familie te onderhouden. Daarentegen houdt hij zijn dochter een hand boven het hoofd. Zo heel veel verschilt zij niet van de familie van Elena, met dat verschil dat ze uit een welgesteld gezin komt en rotverwend. Dit levert vaak spanningen op tussen beiden. Samen slapen doen ze niet meer, communicatie is beperkt en komt enkel aan bod aan de keukentafel.

Wanneer Vladimir een hartaanval krijgt en Elena verneemt dat ze slechts beperkt voorkomt in zijn testament doodt ze hem in de hoop dat ze recht heeft op meer. Elena, een vrouw die aanvankelijk sympathie opriep als zorgzame loyale vrouw stelt haar eigen belangen voorop in de hoop haar familie een uitweg te bieden uit de armoede.

Eigen kind, schoon kind, het vat de film mooi samen. Cinematografisch zit de film goed in elkaar. Vrij kil en afstandelijk. Ook de openingsscène met de vogels in de boom komen in de laatste shot ook terug. Alleen de bewoners van het appartement zijn veranderd...