Decoder (1984)

West-Duitsland
Mystery

geregisseerd door Muscha
met William Rice, Christiane Felscherinow en FM Einheit

Een bedrijf komt met een nieuw product op de markt, genaamd Muzak, een kunstmatig product dat muziek decodeert. Musici en marketingexperts zien er veel geld in en proberen de decoder in handen te krijgen. Wat echter niemand weet, is dat mensen die langdurig naar Muzak luisteren, steeds gewelddadiger worden en tevens bezeten raken van hebzucht.

Met in de hoofdrol Christiane F. ofwel Felscherinow die bekendheid kreeg na haar openhartige verhaal over haar leven in het drugscircuit.
Het gesprek werd een boek en het boek werd een film; http://www.moviemeter.nl/film/3098

Na rollen te hebben gespeelt in Neonstadt (1982) en Decoder (1984) heeft Christiane zich niet meer op een acteerrol gestort.

avatar van D-ark
En in de andere grote rol FM Einheit van o.a Einstürzende Neubauten en kleine bijrollen van cult-figuren William S. Burroughs en Throbbing Gristle's Genesis P-Orridge. Een stuk minder extreem en filmish dan After cease to exist wat ik eerder deze week met P-Orridge zag.

Prachtig gemaakte no-budget 'sf' vooral gefilmd in paarse, rode en groene filters. Het verhaal is flinterdun maar de koorst achtige sfeer van de film speelt perfect in op het simpele maar intersant gegeven. F. speelt vooral haarzelf, Einheit ook maar dat mag de pret niet drukken. Met prachtige ondersteunde soundtrack van Soft Cell's Dave Ball.

avatar van perceived
Geweldig! Plot mag dan best dun zijn, want het is wel zo ongeveer subliem uitgevoerd met ook nog eens zeer beperkte middelen! Geweldige soundtrack ook met voornamelijk muziek van een coproductie Dave Ball (Soft Cell) en Genesis Breyer P-Orridge (Throbbing Gristle).

Enorm creatieve, voor die tijd progressieve en eigenlijk ook een tijdloze en nog steeds moderne film!

avatar van McSavah
Goed bezig perceived.