Contes Immoraux (1973)

Frankrijk
Drama / Erotiek

geregisseerd door Walerian Borowczyk
met Lise Danvers, Fabrice Luchini en Charlotte Alexandra

Vier erotische verhalen in diverse historische era's. De eerste, 'The Tide', is geplaatst in de huidige tijd, en betreft een student en zijn jonge nicht die op het strand door het tij vastzitten. 'Therese Philosophe' speelt in de negentiende eeuw, en betreft een meisje dat in haar slaapkamer wordt opgesloten, waar zij het erotische potentieel van de voorwerpen overweegt. 'Erzsebet Bathory' is een portret van een zestiende-eeuwse gravin die naar verluidt in het bloed van maagden baadde, en 'Lucrezia Borgia' is een vijftiende-eeuwse orgie met haar broer en haar vader.

avatar van The Eye
Met deze film verwierf Borowczyk definitief het predikaat van erotische cineast. De film heeft veel te lijden gehad onder de censuur, wat niet geheel vreemd is wanneer je deze film ziet. Veelal christelijke taferelen worden vergezeld met pornografische beelden. Hoewel de seksuele handelingen niet expliciet in beeld komen, maakt de suggestie een hoop goed. De film bevat 4 verhalen, waarvan het 1e ronduit de minste is. Daarna gaat de kwaliteit van de film flink omhoog, en worden dmv mooie muziek en kleurrijke beelden een hier en daar wat vervreemdende sfeer gecreëerd.

avatar van wibro
Ik heb deze film in de jaren zeventig gezien. Wat mij het meest bijbleef was het derde verhaal, dat van de Hongaarse Elizabeth Bathory, bijgenaamd de bloedgravin. Zij baadde in het bloed van meisjes, die zij gevangen had laten nemen, dit om de eeuwige jeugd te verkrijgen. Dit verhaal is waar gebeurd. Elizabeth Bathhory staat bekend als de grootste seriemoordenaar in de Hongaarse geschiedenis. Zij leefde van 1560 tot 1614.

Bronnen: Elisabeth Báthory - Wikipedia - nl.wikipedia.org

avatar van berghti
Na het zien van La Bete bleef de box van de Borowczyk twee jaar verbannen tot een uithoek van de kamer, maar tijdens een grondige schoonmaak kwam 'ie plotseling weer in aanraking met het daglicht. Eens temeer werd het grote nadeel van schoonmaken duidelijk; je komt dingen tegen die je allang weg had moeten doen.

Contes Immoraux is in mijn ogen een excuus op 16-jarige meisjes (ik neem aan dat ze tijdens de opnames toch echt minimaal 18 moeten zijn geweest) naakt voor de camera te laten verschijnen. Het is noch erotisch noch kan ik een verhaallijn ontwaren in deze perverse herspinsels van deze Poolse purist. Ik weet dan ook wel zeker dat de laatste flim uit de box (Goto I'll dÁmour) de dvd-speler niet gaat halen..

avatar van wibro
Deze film weer eens herzien en itt user 'berghti' heb ik mij kostelijk geamuseerd met de "perverse herspinsels" van deze controversiële Poolse regisseur.
In het kort over de vier filmpjes;
#1 "La Marée"
Dit filmpje waarin de getijden het rithme van het liefdesspel aangeven vond ik best wel erotisch en zeker niet slecht maar paste toch niet helemaal in dit vierluik.
# 2 "Therèse Philosophe"
Vond ik de minste van de vier. Bovendien erg matig geacteerd.
# 4 "Erzsébet Báthory"
Het meest perverse filmpje van het vierluik maar wel op feiten gebaseerd. Deze Hongaarse vampiergravin heeft echt bestaan. Als we de wiki mogen geloven hebben zo'n 300 tot 650 boerenmeisjes hetzelfde lot als dat van de meisjes in deze film moeten ondergaan. In visueel opzicht vond ik dit best wel een mooi filmpje. Dat er haast niet in werd gesproken kwam de sfeer alleen maar ten goede.
# 5 "Lucrezia Borgia"
Zonder meer de beste van het vierluik. Hoewel aan de decadentie aan het pauselijk hof van Adrianus VI niet getwijfeld hoeft te worden -Savonarola hield hier zijn donderpreken tegen - zijn er geen harde bewijzen voor de incestueuze handelingen van Lucrezia Borgia. Voor mij mag dit de pret echter niet drukken. Ik heb naar dit filmpje met plezier zitten kijken en de sountrack vond ik ontzettend goed.

De schoonheid van het lichaam van de vrouw (de gezichten waren van geen enkel belang) werd gevierd in vier immorele verhalen. Het scenario was ongelooflijk zwak. Misschien was deze soft-erotische productie midden jaren zeventig pervers, maar nu, in de tijd van multimedia en internet schokt ie geen moment meer.

Bélon
Er is naast een versie met 4 verhaaltjes ook een versie met 5 verhaaltjes in omloop (die ik dus heb gezien):
The original version screened in 1974 was made up of five, not four episodes. Borowczyk removed one episode, 'The True Story of the Beast of Gevaudan', and expanded it to feature length as The Beast (1975). In 2010, a print of the original short film of 'The True Story of the Beast of Gevaudan' was discovered in a French archive. The uncut version was shown at New Horizons Film Festival in Poland on 24th of July 2013.

Contes immoraux (1974) - Trivia - IMDb

Het derde verhaaltje over "Het Beest' is het meest expliciete en bizarre door o.m. (gesuggereerde) bestialiteit en ejaculaties (en later in een volledige film uitgewerkt La Bête (1975) ) ik kan mij wel voorstellen dat dat deel toen gesneden is om een X rating te vermijden. Nu doet het meer komisch en bizar aan. Het vierde deeltje vond ik het meest erotische vanwege de overdaad aan vrouwelijk schoon. Het eerste verhaaltje viel er een beetje buiten: de andere episodes spelen zich af in een historische setting terwijl hier een snotneus op een racefiets voorbij komt. Er is een overdaad aan geneuzel en onnodige shots in alle verhalen waardoor het allemaal te lang duurt.

Kleine 3,0* voornamelijk vanwege het derde en vierde verhaaltje

avatar van 93.9
Prachtige filmposter!

Erotisch prentenboek dat je met rode oortjes doorbladert, en dat alleen Walerian Borowczyk zo kon maken. Ik heb de versie met de vijf verhalen gezien, dus inclusief La Bête, dat hij later heeft uitgewerkt tot een volledige film. Die film is wat mij betreft een stuk minder dan deze episode.

Alle vijf verhalen hier zijn verschillend. Er is er niet een beter of slechter. 'Therese Philosophe' wordt door sommigen als de minste beschouwd. Maar zoals het meisje tekeer gaat met die koninklijke hoofden is toch behoorlijk schokkend, evenals om te zien hoe het meisje razend van sekslust is. Het vrouwelijk schoon in de sequentie 'Elisabeth Batthory' is om van te watertanden. De Slowaakse Juraj Jakubisko heeft er in 2008 een complete film over gemaakt, 'Bathory: Countess of Blood'.

Persoonlijk vond ik het leukste verhaal 'Het tij' met een oogverblindende Lise Danvers (met hairy armpits ) en prachtige opnamen van de de Normandische kust en de krijtrotsen. Maar vooral vanwege het contrast tussen dat mooie en lieve meisje en die ontieglijke lul van een jongen met z'n commando's en dubbele agenda. Ze worden ingesloten door de vloed en dan moet zij zijn ding gedurende de gehele periode in haar mond houden. Als zijn 'hoog water' zich aandient moet zij die vloed in zich laten stromen. Ze doet gewillig wat hij zegt. Als het gedaan is zegt zij dat er nog tijd is om nog wat leuke dingen te doen. Met andere woorden, ze wil nog wel een stapje verder gaan. Maar daar is hij niet van gediend, want het was tenslotte een 'educatieve les'. De domme lul.

Heerlijk, deze immorele vertellingen.

avatar van wibro
Herzien maar nu inclusief het destijds uitgesneden filmpje "La Bête". De regisseur heeft van dat filmpje later een aparte film gemaakt dat voor mij vooral uitblonk door saaiheid. Daarentegen duurde het oorspronkelijke verhaaltje van zo'n 20 minuten geen minuut te lang en was het voor mij uitstekend te pruimen. Het beste filmpje was het zeker niet. Dat waren de laatste twee verhaaltjes over de Hongaarse bloedgravin en dat van Lucrecia Borgia. Dat laatste filmpje kende bovendien een wonderschone score, dat uitstekend paste in de late Middeleeuwen.
Ik heb trouwens nog nooit een film gezien met zoveel mooie naakte jonge vrouwen zoals in dit vijfluik. De erotische scènes waren om van te smullen zo mooi. Ik werd er in ieder geval behoorlijk geil van. Tja, om dit soort films juist te kunnen beoordelen zou je je verstand op nul moeten zetten. Geen vragen stellen over het acteren of wat het allemaal te betekenen heeft maar gewoon je overgeven aan je lustgevoelens om het zo maar eens grof uit te drukken. Dat laatste heb ik dus ook gedaan en ik zeg het nogmaals; ik heb me kostelijk geamuseerd bij het kijken naar dit schitterende erotische vijjfluik. Mijn eerdere waardering van 4 sterren vind ik daarom eigenlijk ook veel te weinig. Weet je wat, deze film krijgt van mij de volle mep.

avatar van Fisico
NuContes Immoraux is eigenlijk opgebouwd uit 5 korte los van elkaar hangende verhaaltjes. Het één is al wat beter dan het andere, maar de erotische touch is in elk ervan duidelijk aanwezig.

#1 "La Marée"
Zeer rustgevend verhaal waarbij een harmonieus ritmisch gevoel gezocht wordt tussen de getijden en een ordinaire blow job. Knappe jongedame overigens. Die vent vond ik maar vervelend en zelfs onbeschoft ondanks de poëtische woorden die hij uitkraamde. Fijne natuurbeelden met de kalkrotsen, zee en meeuwen. Zeer knap waren ook de close-ups van enkel de mond. Bizar beeld overigens.

# 2 "Therèse Philosophe"
Vrij eentonig en ook voor mij de minste van de vijf verhalen. Die komkommers lagen er natuurlijk niet zomaar voor niets. Maar ik vond er maar niets aan. Zwak plot al vond ik die literatuur best intrigerend die ze daar tevoorschijn haalde.

# 3 "La Bête"
Eigenlijk wel het meest komische deel van de vijf. Het enige vervelende was de constant gillende meid die als een kip zonder kop rond huppelde. De ejaculerende weerwolf liet weinig tot de verbeelding over en zijn zaad kwam wel erg expliciet in beeld. Van de vijf delen misschien wel het meest 'pornografisch' getint, maar tevens met een stevige humoristische insteek. Die soundtrack alleen al ...

# 4 "Erzsébet Báthory"
Was het vorige het meest perverse, dan was dit met voorsprong het meest erotische van de vijf. Mede door de talrijke jonge maagden die op dat moment nog geen flauw benul hadden wat hen te wachten stond. De erotiek staat hier meer dan centraal, het is ook het kortverhaal waarbij haast non-stop naakt te zien is. Het kortverhaal is ook het meest uitgewerkt van de vijf en is dus blijkbaar gebaseerd op waargebeurde feiten.

# 5 "Lucrezia Borgia"
Vond ik ook niet zo bijzonder. Gewaagd, dat zeker om een paus en nota bene in de pauselijke vertrekken van bil te laten gaan in een triootje. Kon alleen in het liberale Frankrijk, denk ik zo. Maar los van de idee stelde het voor mij niet zo heel veel voor.

avatar van 93.9
Mooiste lippen ooit gezien