Pretty Baby (1978)

geregisseerd door Louis Malle
met Brooke Shields, Keith Carradine en Susan Sarandon

De 12-jarige Violet (Brooke Shields) groeit rond WO I op in een bordeel in New Orleans, waar de fotograaf Bellocq (Keith Carradine) door haar geobsedeerd raakt. En haar graag tot zijn bruid wil maken.

Interessant, mooi tijdsbeeld, best goed gespeeld - maar wat is nou eigenlijk het verhaal ?

avatar van streeter
Uitstekende bijrol van Gerrit Graham - jammer dat hij niet meer dramatische rollen heeft gedaan.

avatar van matthijs_013
Noem me preuts, maar vond het niet kunnen. Een 12-jarige Shields die zich niet alleen uitkleedt voor de camera, maar ook in (voor een 12-jarige) expliciete scènes aanwezig was met naakt van zowel man als vrouw. Waar waren haar ouders om haar dit te verbieden?
Maar goed, daarnaast viel het best mee. Het verhaal stelde geen drol voor, maar de 1917-sfeer was wel leuk om te zien.

avatar van Baggerman
Zag ik daar nou Peter ‘Columbo’ Falk in een mini-bijrolletje voorbijschuiven???? Toch?

Maar dat even terzijde. Rare film dit. Ik heb me de hele tijd afgevraagd wat Malle nu wil met deze film? In ieder geval vind ìk dit één van zijn minste films. Alleen Black Moon is nog vager. Hoe hij deze film in het land van de moraalridders heeft kunnen maken is me ook een raadsel!

Qua acteerwerk, decor en rekwisieten zit het wel snor. Dit geeft de film wel een authentieke sfeer. Maar qua plot? Veroordeelt Malle kinderprostitutie nou of praat hij het een beetje goed? De film neemt niet duidelijk een stelling aan en dat geeft de kijker (in ieder geval mij!) een ongemakkelijk gevoel.

avatar van Baggerman
Overigens wel Sven Nykvist achter de camera....

avatar van riefenstahl
Fascinerend hoe de tijden veranderd zijn; destijds stonden alle bladen -van chique tot panorama- vol met fullcolour foto's van de [decent] naakte Shields en iedereen vond het prachtig.
Nu roepen mensen ach, o wee en foei en die zullen Maladolescenza van een jaar eerder ook wel verwerpelijk vinden.
Feit blijft dat de film niet erg goed is, de sfeertekening is aardig maar de acteurs matig.
Zonder al die positieve publiciteit indertijd zou deze film allang vergeten zijn.
Niet slecht, maar ook niet echt goed.

avatar van Biosguru
Het was inderdaad meer een dubbelaflevering andere tijden 1917 & 1978. Zon film zou nu echt niet meer gemaakt kunnen worden.

avatar van xxERWINxx
Dit soort films kunnen en mogen nu niet meer gemaakt worden, maar toen die tijd kon het allemaal nog. Deze film doet me denken aan ''het debuut'' ook zo'n soort film waarin een jong meisje verliefd word op een oudere man.

Vroeger was het heel gewoon dat kinderen van prostituees bij hun moeder in een bordeel opgroeiden en de waarden en normen van hun omgeving met de paplepel ingegoten kregen. Polly Platt, de ex van Peter Bogdanovich, schreef daarover een verhaal, dat als basismateriaal diende voor deze film van Louis Malle. Als specialist van films over kinderen (Au Revoir, Les Enfants) heeft Malle er een mooie, realistisch ogende film van gemaakt, die ik allesbehalve als schokkend heb ervaren.

Regelmatig lees ik in dit forum commentaren van mensen, die jubelend over elkaar heen buitelen vanwege de overdadige, bloederige geweldsexplosies in films van Tarantino en consorten. Dat men dan gaat zeuren over de ingetogen wijze, waarop Malle het naakte lichaam van een jong meisje gedurende hooguit een paar seconden in beeld brengt, kan er bij mij maar moeilijk in.

avatar van Dievegge
Louis Malle pakt hier een controversieel onderwerp aan: de rosse buurt in New Orleans, die afgeschaft werd in 1917. Officieel heette deze wijk The District, maar in de volksmond was het Storyville. E. J. Bellocq, hier gespeeld door Keith Carradine, bestond echt. Hij fotografeerde de meisjes van lichte zeden. De "madam" is gebaseerd op Lulu White, de bordeelhoudster van Mahogany Hall die niet vies was van een streepje cocaïne. Ook op vlak van drugs was Storyville een gedoogzone. The Professor (Antonio Fargas) is gebaseerd op de pianist Tony Jackson. Hij speelde vooral ragtime en schreef het liedje Pretty Baby. New Orleans stond aan de wieg van de jazz, met grootheden als Louis Armstrong en Jerry Roll Morton.

Brooke Shields speelt een kind van een prostituee (Susan Sarandon) dat opgroeit in dit milieu. De fotograaf speelt een dubbelzinnige rol in haar leven. Het resultaat is een omstreden maar geslaagd portret van een stukje vergeten Amerikaanse geschiedenis. Mooi meegenomen is de aandacht voor de fotografie uit die tijd.