menu

Pretty Baby (1978)

mijn stem
2,96 (81)
81 stemmen

Verenigde Staten
Drama
110 minuten

geregisseerd door Louis Malle
met Brooke Shields, Keith Carradine en Susan Sarandon

De 12-jarige Violet (Brooke Shields) groeit rond WO I op in een bordeel in New Orleans, waar de fotograaf Bellocq (Keith Carradine) door haar geobsedeerd raakt. En haar graag tot zijn bruid wil maken.

TRAILER

https://www.youtube.com/watch?v=ySXLffRxokY

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
2,5
Interessant, mooi tijdsbeeld, best goed gespeeld - maar wat is nou eigenlijk het verhaal ?

avatar van streeter
3,5
Uitstekende bijrol van Gerrit Graham - jammer dat hij niet meer dramatische rollen heeft gedaan.

avatar van matthijs_013
2,0
Noem me preuts, maar vond het niet kunnen. Een 12-jarige Shields die zich niet alleen uitkleedt voor de camera, maar ook in (voor een 12-jarige) expliciete scènes aanwezig was met naakt van zowel man als vrouw. Waar waren haar ouders om haar dit te verbieden?
Maar goed, daarnaast viel het best mee. Het verhaal stelde geen drol voor, maar de 1917-sfeer was wel leuk om te zien.

avatar van Baggerman
2,5
Zag ik daar nou Peter ‘Columbo’ Falk in een mini-bijrolletje voorbijschuiven???? Toch?

Maar dat even terzijde. Rare film dit. Ik heb me de hele tijd afgevraagd wat Malle nu wil met deze film? In ieder geval vind ìk dit één van zijn minste films. Alleen Black Moon is nog vager. Hoe hij deze film in het land van de moraalridders heeft kunnen maken is me ook een raadsel!

Qua acteerwerk, decor en rekwisieten zit het wel snor. Dit geeft de film wel een authentieke sfeer. Maar qua plot? Veroordeelt Malle kinderprostitutie nou of praat hij het een beetje goed? De film neemt niet duidelijk een stelling aan en dat geeft de kijker (in ieder geval mij!) een ongemakkelijk gevoel.

avatar van Baggerman
2,5
Overigens wel Sven Nykvist achter de camera....

avatar van riefenstahl
3,0
Fascinerend hoe de tijden veranderd zijn; destijds stonden alle bladen -van chique tot panorama- vol met fullcolour foto's van de [decent] naakte Shields en iedereen vond het prachtig.
Nu roepen mensen ach, o wee en foei en die zullen Maladolescenza van een jaar eerder ook wel verwerpelijk vinden.
Feit blijft dat de film niet erg goed is, de sfeertekening is aardig maar de acteurs matig.
Zonder al die positieve publiciteit indertijd zou deze film allang vergeten zijn.
Niet slecht, maar ook niet echt goed.

avatar van Biosguru
3,0
Het was inderdaad meer een dubbelaflevering andere tijden 1917 & 1978. Zon film zou nu echt niet meer gemaakt kunnen worden.

avatar van xxERWINxx
2,5
Dit soort films kunnen en mogen nu niet meer gemaakt worden, maar toen die tijd kon het allemaal nog. Deze film doet me denken aan ''het debuut'' ook zo'n soort film waarin een jong meisje verliefd word op een oudere man.

avatar van BBarbie
4,0
Vroeger was het heel gewoon dat kinderen van prostituees bij hun moeder in een bordeel opgroeiden en de waarden en normen van hun omgeving met de paplepel ingegoten kregen. Polly Platt, de ex van Peter Bogdanovich, schreef daarover een verhaal, dat als basismateriaal diende voor deze film van Louis Malle. Als specialist van films over kinderen (Au Revoir, Les Enfants) heeft Malle er een mooie, realistisch ogende film van gemaakt, die ik allesbehalve als schokkend heb ervaren.

Regelmatig lees ik in dit forum commentaren van mensen, die jubelend over elkaar heen buitelen vanwege de overdadige, bloederige geweldsexplosies in films van Tarantino en consorten. Dat men dan gaat zeuren over de ingetogen wijze, waarop Malle het naakte lichaam van een jong meisje gedurende hooguit een paar seconden in beeld brengt, kan er bij mij maar moeilijk in.

avatar van Dievegge
4,0
Louis Malle pakt hier een controversieel onderwerp aan: de rosse buurt in New Orleans, die afgeschaft werd in 1917. Officieel heette deze wijk The District, maar in de volksmond was het Storyville. E. J. Bellocq, hier gespeeld door Keith Carradine, bestond echt. Hij fotografeerde de meisjes van lichte zeden. De "madam" is gebaseerd op Lulu White, de bordeelhoudster van Mahogany Hall die niet vies was van een streepje cocaïne. Ook op vlak van drugs was Storyville een gedoogzone. The Professor (Antonio Fargas) is gebaseerd op de pianist Tony Jackson. Hij speelde vooral ragtime en schreef het liedje Pretty Baby. New Orleans stond aan de wieg van de jazz, met grootheden als Louis Armstrong en Jerry Roll Morton.

Brooke Shields speelt een kind van een prostituee (Susan Sarandon) dat opgroeit in dit milieu. De fotograaf speelt een dubbelzinnige rol in haar leven. Het resultaat is een omstreden maar geslaagd portret van een stukje vergeten Amerikaanse geschiedenis. Mooi meegenomen is de aandacht voor de fotografie uit die tijd.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:22 uur

geplaatst: vandaag om 11:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.