Caligola (1979)

Alternatieve titel: Caligula

Italië / Verenigde Staten
Drama / Erotiek
156 minuten / 102 minuten (gecensureerde versie) / 210 minuten (Cannes) / 115 minuten (originele speelduur)

geregisseerd door Tinto Brass, Bob Guccione en Giancarlo Lui
met Malcolm McDowell, Teresa Ann Savoy en Helen Mirren

Caligula Caesar wordt de nieuwe Romeinse keizer, nadat hij zijn oom Tiberius Caesar heeft vermoord. Caligula is een ambitieus en ijdel man, die niets of niemand ontziet in zijn waanzinnige honger naar aanzien en macht. Als leider van het Romeinse Rijk drijft Caligula de spot met de gevestigde orde. De staatszaken doet hij spottend en met minachting af. Zijn tijd brengt hij door met sadistische perversiteiten en seksorgieën, waaruit ook de minachting voor allen die hem omringen af te leiden is. Caligula houdt vooral van zichzelf en van zijn meest dierbare zuster Drusilla, met wie hij een incestueuze relatie heeft.

ik hou van deze film.
eerste volwassen film die ik zag, wist niet wat ik zag
het verhaal er achter is ook zo mooi.
extra scenes schieten zonder dat de ander er van op de hoogte is.
de film ziet er schitterend uit, zeker gezien de leeftijd.
goede acteurs en mooie dames, zonder botox.
blijft een film die ik 1 x per jaar bekijk en vervelen doet ie nog steeds niet.
blijf hopen op een versie die nog langer is, maar ben bang dat het verhaal dat er een 206 minuten versie is, een broodje aap verhaal blijkt te zijn.

avatar van stumke
Het verhaal is inderdaad slecht
echter het laat wel het beeld zien van het vroeger rome
decors is niet overrr te spreken
kwaliteit valt goed als je nagaat in welk jaar deze films is geproduceerd

avatar van Vinokourov
Zo'n film over een geflipte en paranoïde keizer die o.a. zijn paard tot consul wou benoemen kan natuurlijk gaaf worden. Maar helaas, Caligula schiet uit de bocht met teveel theatrale scenes vol orgies en expliciete gewelddadigheden. Het is best wel een geflipte film geworden die trouwens in alles er cheap uitziet. Des te opmerkelijker is het rijtje bekende acteurs wat er in optreedt. Malcolm McDowell als Caligula, Peter O'Toole en Helen Mirren maken het met hun onvervalste Britse accent het allemaal nog belachelijker. Na ruim 2 uur wordt er gelukkig besloten om toch nog een einde aan deze bizarre onzin te maken. Ik vind dat die dood van Caligula nog het meest bevredigende aan deze film was.

avatar van cucciolo
Vinokourov schreef:

Inderdaad erg teleurstellend, gezien de fascinerende invalshoek van de betreffende Romeinse Keizer. Maar voor een Penthouse/Playboy productie is ie achteraf gezien niet eens zo heel slecht.

geweldige film.
de eerste film die ik zag met porno scenes erin.
de bordello scene vaak gekeken

voor de kenners.
bestaat er wel of geen versie van 210 minuten ?

de blu-ray is geweldig.

heb alle films van caligula (imperial en blu versie), caligula et messeline, caligula 2 etc.
voor mij beste film aller tijden.

avatar van de grunt
Welke blu-ray is aan te raden bart007bond qua beeldkwaliteit: arrow/us-versie ?

ik heb de Nederlandse Imperial edition en de Arrow version.
beide prachtig van beeldkwaliteit en bij de Arrow heb je verschillende covers.
erg mooie kwaliteit, had ook het gevoel dat de Bordello scene wat langer was.

de imperial edition heb ik trouwens op dvd, maar heb een heel goede blurayspeler met heel dure hdmi kabel die alles heel mooi maakt (1080 upscaling)

avatar van MDRAIJER
bart007bond schreef:
geweldige film.
de eerste film die ik zag met porno scenes erin.
de bordello scene vaak gekeken

voor de kenners.
bestaat er wel of geen versie van 210 minuten ?

de blu-ray is geweldig.

voor mij beste film aller tijden.

Wel raar dat je 4,5 sterren geeft voor "de beste film aller tijden".

Laat ik het anders stellen. Beste herinnering aan een volwassen film.

Indiana007
Heerlijke film met mooie vrouwen zonder silliconen.
Weet iemand of de versie van 200+ minuten bestaat of is dat een hoax ?

avatar van Bélon
Fraaie sets en props vaak nogal kitscherig. Goede acteurs & productie voor een dergelijke B film gecombineerd met de eh... erotiek maken dit een vreemde eend in de bijt. Voor de XXX hoef je 'm iig niet te zien maar hij kijkt best lekker weg ondanks het saaie middenstuk (zag de 156 minuten versie). RAAAR!!!!

avatar van devel-hunt
De duurste porno film allertijden.

Als megafan van deze film laat ik de munt met de afbeelding van caligula tattooeren.

Nu bezig aan de precut versie. Ook erg bruut. Hele andere scenes.
Alle 2 bevallen ze me.