The Temptress (1926)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Fred Niblo
met Greta Garbo, Antonio Moreno en Lionel Barrymore

Op een gemaskeerd bal in Parijs ontmoet de jonge Argentijnse Manuel Robledo de vrouw van de Markies van Torre Blance, Elena. Wegens moeilijkheden moet de Markies verhuizen naar Argentinië. Daar treffen Manuel en Elena elkaar opnieuw en een strijd om haar hand volgt.

avatar van matthijs_013
De film draagt heel wat achtergrondgeschiedenis met zich mee (er was heel wat drama achter de scènes), maar zodra de film begon vergat ik dat allemaal. Ik vond de Zorro-achtige sfeer in Zuid-Amerika niet echt iets voor Greta Garbo, maar ze speelt de sterren van de hemel.

avatar van Flavio
Erg leuk en bij tijd en wijle behoorlijk meeslepend, kan zich makkelijk meten met de grote drama's uit die tijd. Natuurlijk een wat dubieus uitgangspunt, de vrouw als duivels instrument die mannen ten gronde richt, maar The Temptress blijkt uiteindelijk toch een stuk subtieler dan je aanvankelijk krijgt voorgeschoteld. Garbo verwoordt dat zelf het beste, in één van de sleutelscènes. Uiteindelijk is het overigens Garbo die het slachtoffer is, in een mooi en alles behalve happy sluitstuk.

Een fijne setting ook, van de hypocriete upper class in Parijs (grappig gesymboliseerd door de "onder de tafel scene") tot de boerse Argentijnse pampa's. Er gebeurt van alles, de vaart zit er goed in, en scenes als het zweepgevecht en de damdoorbraak zijn nog steeds spannend. Garbo is erg goed in de dubbelzinnige titelrol, maar ook Moreno is uitstekend, en Roy d'Arcy niet te vergeten als de gluiperige Manos Duras.