Flesh and the Devil (1926)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Clarence Brown
met Greta Garbo, John Gilbert en Lars Hanson

De jonge, adellijke Leo von Sellenthin wordt verliefd op de verleidelijke gravin Felicitas von Rhaden en doodt haar echtgenoot in een duel. Als Leo wordt opgeroepen voor koloniale dienst vraagt hij zijn vriend Ulrich voor Felicitas te zorgen. Drie jaar later, als Leo terugkeert, is Felicitas met Ulrich getrouwd.

avatar van Jean Rene
Zwijgende film waarmee Greta Garbo beroemd werd, maar het doet nu wel heel gedateerd aan.
Veel scenes zijn onbedoeld lachwekkend. Het lijkt er soms meer op alsof je naar een komedie zit te kijken terwijl het allemaal heel serieus en dramatisch bedoeld is.
Ik vind deze film uitsluitend interessant vanwege Garbo.

avatar van Mug
Mug
Jean Rene schreef:

Daar had ik dus helemaal geen last van. Dit hoort gewoon bij het 'overdreven' acteerwerk in stille films. En de film bevat ook komische scenes (die niet serieus bedoeld waren).

Een heerlijk romantisch drama met Garbo als duivelse feeks. Maar het is met name het camerawerk dat zo nu en dan adembenemend is. Vooral de duel-scene is prachtig.

Een must-see - ook al is het geen meesterwerk - voor liefhebbers van de stille cinema.

avatar van NarcissusBladsp.
Een hele mooie romantische tragedie met humor doorvlochten. De fotografie, van natuurlijk vooral Garbo, maar ook de anderen is smaakvol. Het spel is vergeleken andere films uit die tijd (Fritz Lang bv)....niet overdreven theatraal... behalve de pastoor ...Zonder dialoog is het toch een vlot verteld verhaal door de effectieve montage. Beide heren zijn overtuigend naast fotogenieke Garbo. Ondanks alle edelkitsch...ben ik het met Mug helemaal eens! Echt, voor de liefhebber, een aanrader! Vooral de scéne waarbij de geliefden, na het fatale duel, op een bankje elkaar even zien en daarna weglopen: de straten zijn nat....de olielampen worden ontstoken....héél sfeervol!
En het eind is dramatisch zeer geslaagd! 4*

avatar van matthijs_013
Het eerste half uur was een leuke humor. Toen momde het zich uit tot een ware drama. Heb vandaag in totaal 4 Garbo films gezien en deze was, samen met Anna Christie, de beste. Haar acteerprestaties waren erg goed en het tragische verhaal was interessant en had tevens een mooie uitwerking. Bottom's up

rick@themovies
Ik heb het niet zo met Greta Garbo. Ze heeft zeker uitstraling, maar als actrice vind ik haar niet geweldig. Zelfs in een tijd dat het normaal en wenselijk was om in films zwaar aangezet te acteren, gaat zij altijd net over het randje.

Toch is dit zeker geen slechte film. Dat is vooral te danken aan de regie en het camerawerk. We krijgen, zeker tegen het eind, een paar zeer fraaie scenes en shots te zien.

Ook thematisch heeft deze pre-code film wel het een en ander te bieden. Overspel, lust en zelfs een zekere homosexuele lading maken dit een interessante film.

avatar van Querelle
Sympathieke film met verassend einde. De mannen acteren beter dan Garbo, die alleen mooi is, maar niet echt geloofwaardig is als femme fatale.

Merkwaardig toch dat ge zo'n oldie in één adem uitkijkt. Het is heerlijk filmmateriaal ook.
Greta Garbo is de femme fatale in een sterk dramatisch werk. Dat sommige scènes lang uitvallen is gewoonweg normaal en dat men het gevoel krijgt dat er flink aan overacting wordt gedaan vloeit van zelfs voort uit het feit dat bij gebrek aan gesproken woord, acteurs gevoelens heel duidelijk moesten overbrengen.
Beslist één van de betere stille films die ik zag.