Aau Chin 2 (2001)

Hongkong
Actie / Misdaad

geregisseerd door Wing-cheong Law en Johnnie To
met Ching Wan Lau, Ekin Cheng en Kelly Lin

Een sluwe dief slaagt erin om een naïeve politieagent mee in een complot te trekken. De dief heeft namelijk nog een appeltje te schillen met een succesvolle zakenvrouw en samen met de agent probeert hij een belangrijke deal te laten mislukken.

Minder dan het eerste deel.

Daar zijn een aantal redenen voor. Allereerst past de titel niet echt meer bij deze sequel. Het draait nog steeds rond een kat en muis spel tussen Ching Wan Lau en een meesterdief, maar de urgentie van het eerste deel is er absoluut niet meer. Het draait deze keer gewoon om het spel en het Robin Hood gevoel.

Tweede gemist is Andy Lau. Ekin Cheng doet het op zich niet slecht, doet qua uiterlijk hier soms wat denken aan Ryuhei Matsuda, maar haalt het qua charme verre niet bij Andy Lau. Valt ook op dat Shiu Hung Hui een wat grotere (wel leuke) rol heeft, terwijl de film zich toch vooral op de twee hoofdpersonages zou moeten focusen.

Toch zijn er ook positieve punten. De acteurs maken er iets aardigs van, maar het zijn vooral één of twee lichtgeniale scenes van To die de film naar een hoger niveau tillen. De fietsrace is een absolute To classic waarin hij z'n talent verraadt. Niets wat hij later niet beter zou doen, maar toch een geweldig moment in de film.

Verder vooral voor To completisten of mensen die het eerste deel gezien hebben. Een leuk tussendoortje, maar voor het betere To werk moet je bij z'n recenter werk zijn.