Am Zin (1999)

Hongkong
Actie / Drama

geregisseerd door Johnnie To
met Ching Wan Lau, Andy Lau en Suet Lam

Een crimineel krijgt van de dokter te horen dat hij nog enkele weken te leven heeft. Hij heeft toch niets te verliezen dus waarom niet diamantenzaak beroven en gelijk de eigenaar van de zaak om zeep helpen want die was toch de man die zijn vader vermoordde?

L2K
Een onderschatte HK-klassieker. Deel twee is beduidend minder.

MFEO
Leukste Johnnie To film die ik gezien heb!!!

Leuke To.

Het spelletje dat gespeeld wordt doet een beetje denken aan Infernal Affairs, twee kampen die speels kijken wie de beste is, terwijl het verder aardig menens is.

Je begint hier ook al duidelijk de sterktes van To te herkennen, al blijft het eerder beperkt en af en toe wat ingetogen. Gelukkig zijn de twee Lau's sterk genoeg in hun rol om zo de film verder te dragen waar hij soms een beetje in de middelmaat dreigt te vervallen.

Het steekspel is meer dan vermakelijk, visueel soms leuke touches, soundtrack niet echt apart maar ook niet vervelend. Je merkt dat de HK cinema zich weer uit het dal aan het hijsen was, deze film is daar mooi bewijs van. Een film die trouwens goed zou werken als Amerikaanse remake, gooi er wat bekende namen tegenaan en je hebt zo meer dan 2000 stemmen en een gemiddelde dat boven de 3.5* uitkomt.

Een voorbode voor To's latere (en betere) werk. Staat verder ook mooi op zichzelf, al moet je niet meteen verwachten om een meesterwerkje te ontdekken. Daarvoor is het nog net allemaal wat te gewoontjes.

avatar van Shinobi
Vermakelijke film, dat inderdaad gedragen wordt door de beide Lau's.
Er zit wel wat leuke actie in en het was verrassend grappig te noemen iets wat ik niet verwacht had.
Bijvoorbeeld het belachelijk maken steeds van de Inspecteur door Sang en de laatste paar scènes bij de overdracht.

Dikke 3,0 sterren.

avatar van Onslaught
Goede film.

Verhaal is interessant. Erg wordt goed geacteerd en je krijgt voldoende actie voorgeschoteld. Ook op de soundtrack heb ik niks aan te merken.

avatar van Insignificance
Van Johnnie To, nummertje veertien alweer. Vaak stijlvol en gracieus, vooral z'n latere werk, deze is dat wat minder, maar het plezier en de spontaniteit die z'n films regelmatig kenmerken, zijn al wel volop aanwezig. Dan heb je het al snel over een lichtvoetig en ontspannen misdaadfilmpje met snufjes van diverse genres, veelal met een glimlach.

En die slaat al vrij rap over tijdens de interactie tussen de vittende onderhandelaar en z'n baas. Ideale boksbal, die Hui met z'n trouwe hondekop. En ze hebben er nog zo één. Je kan er donder op zeggen dat Lam Suet ook in zo'n (bij)rolletje voorbij komt. Gaandeweg zijn het beide Lau's die het meeste gewicht van de film op zich nemen.

Een min of meer speelse strijd van een tweetal, die aan verschillende kanten van de wet staan en elkaar toch ergens weten te vinden. Het taxiritje is een blikvanger, er is sowieso veel aan de hand en zo is de film bijna altijd onderweg. Het dramatische boogje werkt wat minder, maar af en toe staren naar Yoyo Mungs blikken is allesbehalve een straf.