How the West Was Won (1962)

Western / Oorlog

geregisseerd door John Ford, Henry Hathaway en George Marshall
met Lee J. Cobb, Henry Fonda en James Stewart

De film vertelt de geschiedenis van de uitbreiding van de Verenigde Staten richting het westen, verteld vanuit het perspectief van één van de pioniersfamilies. Zebulon Prescott neemt in het begin van de 19e eeuw zijn familie mee uit New York. Zijn kinderen en kleinkinderen bereiken uiteindelijk na jaren van oorlog en andere ellende de Westkust.

Hier is later(1976-1979) ook een tv serie van gemaakt. Teminste deze serie had de zelfde naam. Deze serie vond ik erg goed. De film uit 1962 heb ik nooit gezien. Ik had ze bijna door elkaar gehaald. Meer over de serie kun je lezen op
http://www.ma.ultranet.com/~w einwalk/HTWWW.html

FisherKing
John Ford springt in deze film (helaas) van de hak op de tak. Geen coherent verhaal.

De ontstaansgeschiedenis van Noord-Amerika blijft een boeiend verhaal op zich om te zien maar zoals Fisherking al zei: er wordt nogal van de hak op de tak gesprongen. Ik kreeg soms gewoon de indruk dat er stukken uitgeknipt waren, zo'n gaten zaten er in het verhaal. Vond het verder wel leuk om een aantal acteurs in hun jongere jaren te zien o.a. George Peppard en Eli Wallach. Eerlijk gezegd, ik heb betere herinneringen aan de TV-reeks. Maar in een zoveel delende reeks kan je natuurlijk meer vertellen en je karakters beter uitwerken dan in een film. Buiten enkele personages met dezelfde voornaam en het hoofdgegeven, een pioniersfamilie in de beginjaren van de verovering van het Westen, is de TV-reeks trouwens geen uitgewerkte kopij van de film.

Ik ben reeds lang op zoek naar de video en(of) dvd van de film "How the west was won"van de regisseur John Ford van 1962,maar in geen enkele videotheek in Belgie die ik op internet gevonden heb kan ik de film vinden.Kan u mij misschien helpen bij het vinden van de film en ook eventueel de tv serie die ze er van gemaakt hebben.

De derde en laatstste speelfilm in cinerama (opgenomen met 3 aparte filmstroken). Het resultaat mag er wezen, maar deze moet je wel zien op het grote cineramascherm in de bioscoop en niet op tv. De film is alleen in nederland uitgebracht op huurvideo in de jaren 80 (de pan&scan versie). Op dvd alleen in Amerika (in 1999) van een matige kwaliteit. De tv serie later mocht er ook wel wezen maar heeft niets met de film te maken, alleen de titel is hetzelfde.

avatar van matthijs_013
Wat een ensemble cast. James Stewart, Gregory Peck, Henry Fonda, George Peppard, Lee J. Cob, Karl Malden, Carolyn Jones, Debbie Reynolds, John Wayne, Eli Wallach, Richard Widmark, Walter Brennan, Carroll Baker, Thelma Ritter (!), Agnes Moorehead en de stem van Spencer Tracy.

De film zelf was nogal langdradig. Toch heb ik wel een zwak voor dit soort westerns, waardoor ik een beetje verward ben wat ik er nou in het geheel van vind.

Schuifkens-film over de pionierstijd in de US, groots opgevat, met een pleiade aan stars maar voor mij al te oppervlakkig en zeker niet echt boeiend.

Het leuke van de film is natuurlijk om al die sterren te zien en andere vaste westernacteurs te ontdekken.
Het doet me altijd deugd James Stewart te zien spelen. John Wayne in een minieme bijrol ten dienste van Harry Morgan. Eli Wallach als opponent van George Peppard.
Dan heb ik het leuke van de film eigenlijk ook al wel gehad, want het gaat natuurlijk niet goed als je honderd jaar geschiedenis met ontelbare belangrijke gebeurtenissen in een film wil proppen van knap twee en een half uur.
Maar ik heb me toch redelijk vermaakt met het "ontdek je helden"-filmpje.

Mr_White
Met zijn twee en een half uur is het probleem van de film niet dat het teveel wil, maar te weinig nieuws biedt. Alle thema's die hier aangehaald worden, zijn in tientallen andere westerns terug te vinden en daardoor is dit niets anders dan een erg lange herhalingsoefening. Hoogtepunt is dan vooral het acteerwerk wat gewoon ijzersterk is in elk segment, zoals James Stewart, Gregory Peck en George Peppard (met die briljante James Stewart imitatie).

avatar van Brix
Een feest van herkenning vooral.
Verder weinig 'feestvreugde' voor mij hierbij.
Rommelig, fragmentarisch, ik weet 't niet, In ieder geval een hele zit.
Ik hoef deze film in ieder geval niet in mijn western collectie te hebben.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Op zich valt de film best wel mee. Een ontspannende western die de geschiedenis van Amerika in een notendop overloopt. En daar loopt het mis. De film duurt iets meer dan 2.5 uur en wil daarin alles aan bod laten komen. Daardoor gaan de filmmakers soms te snel over bepaalde zaken, springen ze van hier naar daar en knippen er stukken uit omdat ze weten dat het teveel wordt. Met zoveel acteurs zijn er wel een deel bij die goed acteren, maar evengoed die het toch laten afweten.

Het geheel is een leuke avonturenwestern, al lukt het niet echt om de gehele film geboeid te blijven. En die cinerama techniek is niet echt geschikt voor een tv-scherm denk ik.

avatar van Ace Hanlon
Barfly schreef:
........, want het gaat natuurlijk niet goed als je honderd jaar geschiedenis met ontelbare belangrijke gebeurtenissen in een film wil proppen van knap twee en een half uur.......

Honderd jaar is wat overdreven, natuurlijk. Laten we het op 50 houden, dat komt meer in de buurt. Wat niet wegneemt, dat het nog veel is wat in 2½ uur gepropt wordt. Toch blijft het een mooie film. Ik heb zojuist de vernieuwde versie gezien. Het "drie-delen scherm" is vrij goed weggewekt, alleen lijken een aantal stukken nu alsof ze met een groothoek- of zelfs een fish-eyelens zijn opgenomen.
Desalniettemin is de film mij 4* waard

avatar van Wembleyfever
Een groots opgezette film, met vele reeds gesettelde en opkomende sterren. In dit soort films mag, net als bijvoorbeeld in The Longest Day, het verhaal van mij minder zijn. Het feest van herkenning is al een genot! Dit soort films, en ook deze, bevatten vaak veel sfeer en chemie. Met de TV-serie reeks ben ik bekend, maar heb het nooit gezien. Deze film heb ik minimaal twee keer gezien en het viel nergens echt tegen.

Voor mij mogen ze nog zoon films maken en ik wil ze wel in mijn western collectie.
Ik zie deze film nu op een 46 duim scherm en vind het prachig.

avatar van Metalfist
The epic journey of four generations of Americans who carved a country with their bare hands

How the West Was Won was een film die al geruime tijd op mijn verlanglijst stond. De film werd meerdere keren per week op TCM uitgezonden maar elke keer wanneer ik me ervoor had klaargezet of de decoder had geprogrammeerd bleek dat ze een andere film uitzonden. Kwaad zond ik een mail naar TCM en opeens was het de eerstvolgende keer wel de juiste film maar omdat hij toch een serieus tijdje duurt heb ik er pas vandaag tijd voor kunnen maken.

Op zich ben ik best wel fan van dit soort familie epossen. Gone With the Wind blijft een geniale film in zijn gehele verhaallijn dus de verwachtingen stonden voor How the West Was Won best hoog gespannen. Jammer genoeg komt het niet allemaal uit want de film voelt gewoon te fragmentarisch aan. Het lijkt precies alsof Ford, Hathaway en Marshall onderling ruzie hebben gekregen en stukken verhaallijn uit de andere zijn verhaallijn hebben geknipt. Jammer want de Amerikaanse geschiedenis leent zich nochtans wel voor uitstekende cinema. Iets waar ik me ook aan stoorde was dat TCM de film uitzond in een wel heel klein formaat. Geen idee of dit in de originele film ook zo is (ik vermoed van wel) maar ik had dus echt meer zwarte balken op mijn scherm dan de film zelf. Een hoge ergernisfactor want ik had in de eerste twee verhaallijnen serieuze moeite met de acteurs te onderscheiden en het is niet dat dat daarna beterde maar straks meer daarover. Ik haalde daarjuist al aan dat de film te episodisch aanvoelt door de vele rare sprongen dat het verhaal maakt maar ook de keuze van verschillende generaties aan elkaar te linken komt ook niet helemaal uit de verf. Jammer want hier had meer ingezeten maar nu lijkt het alsof ik 5 films van misschien een half uur achtereen heb gezien want veel verwijzingen zijn er niet te ontdekken, uitgezonderd van situaties zoals het is de zoon/dochter van.

Ik zei daarjuist al dat ik serieuze moeite had om de acteurs te herkennen. Geen idee waarom, zou het dan toch de schuld van het kleine beeld zijn, maar de enige die ik echt deftig vanaf de eerste momenten herkende was good old James Stewart en Gregory Peck. How the West Was Won loopt er serieus mee te koop dat ze zo'n gigantische sterrencast heeft maar nog nooit was iets minder waar. Oké, het is een goede lokker maar dit is gewoon pure afzetterij. Neem nu een John Wayne. Ik zie hem altijd graag spelen maar hier komt hij misschien maar een volledige 5 minuten in beeld. Het erge is dan ook dat ik hem in die paar minuten zelfs niet heb herkend maar dat ik nadien op Imdb ben gaan opzoeken welke rol hij vertolkte. Hetzelfde geldt voor Lee J. Cobb. Ik ben hem in het afgelopen jaar verschillende keren tegen gekomen in de films die ze op TCM spelen maar ik ben er nu nog altijd niet uit of ik hem effectief heb gezien. Ik weet niet of het aan mij ligt maar als je als maker sterren zoals Wayne of Cobb niet voldoende kunt gebruiken om een indruk achter te laten dan scheelt er volgens mij toch iets. De acteurs spelen dan ook niet de pannen van het dak. Stewart heeft een irritant accent, iets wat ik precies toch nooit in andere films ben tegen gekomen, maar heeft ook maar weer vrij weinig screentime. De enige die nog iet of wat de moeite waard is, is Peck maar die verdwijnt ook al weer even snel zoals hij gekomen is. De enige twee die eigenlijk echt iets te beteken hebben in de film zijn dan ook Henry Fonda en Eli Wallach. Vooral die laatste zet een uitstekende rol neer in het slot van de film. Wel wil ik nog even de muziek vermelden, als het enige dat echt deftig paste in de film.

Lang naar uitgekeken maar uiteindelijk is het een dikke teleurstelling geworden. Ik heb dit soort verhaallijnen altijd al wel graag gezien en met zo'n cast kon dit niet anders zijn dan fantastisch maar de drie regisseurs maken er toch een serieus onsamenhangend soepje van. Ontzettend spijtig want dit leende zich toch echt wel voor een meer dan degelijke film.

is op,bluray verschenen - ben reuze benieuwd

avatar van aspro
Lestat schreef:
is op,bluray verschenen - ben reuze benieuwd

kan ik je van harte aanbevelen is zeker de moeite waard.

avatar van mer1973
Tegenvallende western waarbij John Ford van de hak op de tak springt.
Als liefhebber van dit genre viel deze me behoorlijk tegen.

avatar van Jonesy
Eerste verhaal gezien en ik ben erg benieuwd naar de buffelscene. Mn moeder kwam binnen en zij goh dit lijkt wel op het kleine huis op de prairie eindelijk eens geen western bij jou waar niet iedereen gelijk wordt neergeschoten. Tjahhhh,

Leuk trouwens de uncredit van lee van cleef als riverpirate. haha hij komt even heel duidelijk in beeld met die blik in zn ogen.

avatar van Brix
Binnenkort weer te zien op het grote scherm, in sommige bioscopen.
Ik zag gisteren de trailer in de bioscoop.

avatar van Jonesy
Landelijk?

avatar van Brix
Waarschijnlijk in een beperkt aantal bioscopen.
Net als met 'The Good The Bad and the Ugly' onlangs het geval was.
Raadpleeg anders de landelijke bioscoop agenda regelmatig zou ik zeggen.

avatar van SnakeDoc
Brix schreef:
Waarschijnlijk in een beperkt aantal bioscopen.
Net als met 'The Good The Bad and the Ugly' onlangs het geval was.
Raadpleeg anders de landelijke bioscoop agenda regelmatig zou ik zeggen.

Heb je toevallig een link voor me? Ik ben namelijk is opzoek naar een Bios die wat meer oud spul van vroeger draait. Gewoon is een keer lekker zwart witjes kijken op een avond ipv al dat nieuwe spul.

avatar van simonvinkie
Leek me vantevoren wel goed dit. Hou wel van een lange, epische western, maar dit was niet de film die ik zocht. Het eerste uur was dan nog wel goed. Mooie rollen van Stewart en Karl Malden, maar zodra Stewart uit de film verdwijnt, gaat ook het niveau hulpeloos naar beneden. De film wordt erg rommelig en saai. Wel veel goeie acteerprestaties in de film waarin érg veel bekende acteurs in meespeelden. Herkende ook de super kleine rol van Lee van Cleef als rivierpiraat. Maar verder vond ik dit een matige film. Veel te fragmentarisch. Dat zal waarschijnlijk ook wel komen omdat meerdere regisseurs hier aan mee hebben gewerkt.

Over het algemeen een zeer grote teleurstelling dit. Eerste uur was nog goed, maar de film werd daarna echt dodelijk saai. 1,5*

avatar van madmax1
Ondanks de vele sterren parade is het een in mekaar geflenste film.
Ik heb hem op twee schijven ,en dat zijn er twee te veel.

avatar van De Knip
Alsof ik naar 4 of 5 verschillende films heb gekeken met in elk segment een paar geweldige acteurs. Het verhaal boeide me helaas steeds minder. Op een of andere manier dus een misser imo:

Mooie beelden in deze western, en zeer mooi zelfs op blu-ray.
Maar het verhaal is minder, helemaal niet boeiend, saai zelfs.
Wel leuk alle grote namen van toen eens in één film te zien.
Maar het had toch beter gekund wat scenario betreft.

avatar van JasonBourne
Wat een negativiteit, kom op zeg!
Velen hier menen dat de film van de hak op de tak gaat. 1. Ik zou het niet op die manier willen benoemen en 2. dat is toch logisch als je de loop van de geschiedenis wilt laten zien. De regisseur maakt sprongen in de tijd....
Mensen worden ouder, reizen naar nieuwe gebieden of gaan ondertussen dood en er vinden ook grote gebeurtenissen plaats als oorlog en de komst van de spoorwegen. Dan moet je sprongen maken. Ik vond het niet meer dan logisch. Er zit gewoon een mooie lijn in waarbij bepaalde personen steeds terugkomen. Je kan ook niet iedereen volgen, dan duurt zo een film 5 uur. Toch goed uitgevoerd hoor, mooie beelden tussendoor. Acceptabele muziek en spectaculaire scenes zoalsde stampede van de bizons en ook de treinoverval. Leuke film en ik vind dat hij hier nogal ondergewaardeerd wordt. Ik twijfel tussen een 3,5 en een 4. Voorlopig toch een klein 4tje.

Enorme sterrencast natuurlijk, in dit toch wel iets te ambitieuze project over de kolonisatie van het Amerikaanse Westen.
Allerlei belangrijke facetten zoals de goudkoorts, de spoorwegen etc komen voorbij, maar uiteraard zijn bepaalde zaken weer iets te rooskleurig zoals de Indianenontheemding bijvoorbeeld.

Lichtjes oudbollig over het geheel genomen, maar de mooie wijdse natuurbeelden doen een hoop goed.