Murder by Numbers (2002)

2,81

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Barbet Schroeder
met Sandra Bullock, Michael Pitt en Ryan Gosling

Wanneer het dode lichaam van een vrouw aangetroffen wordt, is het aan Cassie Mayweather en haar nieuwe partner Sam Kennedy om de dader te vinden. Het onderzoek leidt naar twee tieners, die een pact hebben gesloten om samen de perfecte moord te plegen. Er ontstaat een kat-en-muisspel tussen de jongens en de rechercheurs.

153 BERICHTEN 13 MENINGEN
geplaatst: 6 april 2009, 10:53 uur [permalink]
Ik had meer van deze film verwacht. De film is voorspelbaar, omdat alle vragen gelijk beantwoord worden. Hoe pleeg je de perfecte moord, daar draait hem om. Toch lijkt het alsof de jongens graag gepakt willen worden.
Beetje een afknapper, en langdradig...

avatar van muze1979
geplaatst: 22 juni 2009, 20:26 uur [permalink]
Matige film, alle cliche's aanwezig. Sandra B maakt de film nog een beetje interessant, maar dit is geen aanradert!

avatar van horrorfreak23
geplaatst: 17 juli 2009, 11:27 uur [permalink]
Ik vond deze echt geslaagd!
Heb er met volle teugen van genoten!

avatar van Kr!kke
geplaatst: 25 augustus 2009, 18:04 uur [permalink]
Het was een redelijk saaie film, op zich stak de film wel goed ineen met een redelijk verhaal, maar het was toch niet boeiend genoeg. Wel een pluim voor die 2 gasten, zij deden het goed.

avatar van DjFrankie
geplaatst: 10 oktober 2009, 17:10 uur [permalink]
Inderdaad zoals hierboven omschreven, zeer voorspelbare film, Hier was veel meer uit te halen geweest.

avatar van riefenstahl
geplaatst: 14 november 2009, 00:51 uur [permalink]
He should've dropped the bitch when he had the chance...
Bullock is onuitstaanbaar in dit werkje [en in de close-up's ook niet bepaald aantrekkelijk...].
Wat een draak van een film zeg.
Alleen de twee jonge acteurs kwijten zich redelijk goed van hun taak.
Na een boeiend begin zakt de film hopeloos in: ongeloofwaardig, nergens spannend en met plotgaten waar je u tegen zegt.

avatar van moviemafketel
geplaatst: 14 november 2009, 01:00 uur [permalink]
Het gegeven van 2 buitenbeentjes die een moord willen beramen om eventjes uit hun zielige leventjes te ontsnappen had best een succes kunnen zijn. De daders spelen inderdaad hun rol met verve, maar Sandra en Ben Chaplin pasten niet echt in deze film nee. Het voelde ook alsof het verhaal er doorheen geracet moest worden naar het einde toe. Ging te snel. De zaak werd ook in 1 keer bam bam bam opgelost. Nog sneller dan een doorsnee CSI-aflevering. Bullock is best een mooie vrouw, maar ze speelt vaak van die tease-rollen die ergerlijk kunnen gaan werken.
Er had echt meer in deze film kunnen zitten. Na 1 keer kijken is een 2e kijkbeurt verspilde moeite.

avatar van TragieStar.*
geplaatst: 1 januari 2010, 19:49 uur [permalink]
Ik vond het een zeer goede film. Het verraste me totaal want had er eigenlijk niks van verwacht.
Sandra Bullock kan goed acteren en dat laat ze wederom weer zien.
Ook Ryan Gosling kwam weer goed over. Wat een Lekkerding!
Het verhaal is beetje slap maar het is goed uitgewerkt en alles erom heen brengt de film veel goeds op.
Verder niet echt heel bijzonder, niet dat het een top film was!
Maar meer gewoon een lekker spannende leuke film.

avatar van kanjertje
geplaatst: 14 februari 2010, 15:43 uur [permalink]
Matige film.
Ben beter gewoon van Sandra Bullock

avatar van Aapje81
geplaatst: 18 mei 2010, 04:23 uur [permalink]
Aardig idee maar het werkt niet. De cast komt voor geen meter uit de verf en het verhaal weet door de slechte uitwerking te weinig te boeien.

Matig

puckb96
geplaatst: 25 september 2010, 19:48 uur [permalink]
Redelijk filmpje en ik vind Michael Pitt en Ryan Gosling zeer stoer en creepy spelen. Gewoon goed, niks moeilijks. Standaard politiefilm.

avatar van AGE-411

geplaatst: 15 november 2010, 23:50 uur [permalink]
Deze film is na schijnt gebaseerd op de top250iger 'Rope' van Hitchcock 🙂

puckb96
geplaatst: 17 februari 2011, 20:58 uur [permalink]
Ik snap niet dat de film zo slecht ontvangen is. Het is geen A-film, het is gewoon een filmpje dat een verhaal vertelt. Zo'n film is dan gewoon spannend.

avatar van vistrida

geplaatst: 17 februari 2011, 21:03 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik heb deze ooit gezien maar heb geen idee meer...... hij staat zelfs in mn kast.. 😕
Is het die film dat er op een gegeven moment iets in de liftschacht wordt gevonden??

Zoals ik lees is het geen tweede keer kijken waard 🙂

avatar van Triple G
geplaatst: 22 maart 2011, 23:00 uur [permalink]
Niet zo beroerd als hier regelmatig gesteld wordt. Weinig boeiend om te weten hoe 't afloopt. Gaat veel meer om hoe men op dat punt geraakt. En dat is zeker aardig gedaan. Niet in de laatste plaats door beide heren. Wel weer een typische rol met Sandra Bullock waar je maar net van moet houden. Had net zo lief een andere actrice gezien.

geplaatst: 11 augustus 2011, 22:47 uur [permalink]
vandaag te zien op tv 🎉

geplaatst: 12 augustus 2011, 01:04 uur [permalink]
Die 2 gasten kunnen redelijk goed acteren.

avatar van DragQueen
geplaatst: 13 augustus 2011, 14:35 uur [permalink]
Toch een aardige Thriller, met aardig acteerwerk van Bullock. Michael Pitt en Ryan Gosling spelen hun rollen ook vrij overtuigend. Verder is het verhaal goed, maar helaas ook wat te voorspelbaar. Er had naar mijn mening meer uitgehaald kunnen worden. 3 Sterren.

avatar van Hey Blondie!
geplaatst: 16 augustus 2011, 10:11 uur [permalink]
Het plegen van een moord met een philosofisch motief is voor mij een fantastisch gegeven voor een mooie film, maar helaas ging deze film gaande weg steeds meer op een aflevering van een doodgewone politie-serie lijken. Wat een gemiste kans! Vooral zo jammer omdat die twee jongens zo goed speelden.

Ik geef 2 sterren voor de film als geheel, maar de producer, de regiseur en de scriptschrijver zou ik het liefst een onvoldoende willen geven, want voor hen vind ik een halve ster nog teveel.

avatar van kuk
kuk
geplaatst: 3 april 2012, 00:54 uur [permalink]
Vrij interessant gegeven, om Nietzsche in het begin naar voor te brengen en in het verlengde van die filosofie deze moord te zien. Erg jammer dat met dergelijke thema's slechts sporadisch en vrij willekeurig wat gebeurt. Uiteindelijk blijft er gewoon een uitgekauwd kat-en-muisspel over waarin de overdreven elementen over elkaar heen struikelen. De twist op het einde werd ik ook niet echt warm van. Duidelijk een gevalletje waar oorspronkelijk veel meer in gezeten had.

geplaatst: 19 april 2012, 22:31 uur [permalink]
gt

geplaatst: 20 april 2012, 10:24 uur [permalink]
Mijn aandacht ging volledig uit naar het acteren van Michael Pitt en Ryan Gosling. Zij zetten de twee jongens zeer overtuigend neer. Ieder met hun eigen karakter en levenshouding en elk een bepaalde geheimzinnigheid uitstralend. Dat was hetgeen mij deed blijven kijken.
Het verhaal had veel potentie, maar de uitvoering zorgde vnl voor non-spanning en langdradigheid.
Best jammer. De vraag bleef wel een poosje hoe de verhouding tussen de twee daders precies zou zijn, dus psychologisch had dit heel interessant kunnen worden en een topper van een film kunnen zijn.
Helaas niet voor mij op deze manier.

avatar van erpunited
geplaatst: 24 april 2012, 16:00 uur [permalink]
Goede film. Aanrader om te kijken. Goed geacteerd.

geplaatst: 9 juni 2014, 01:47 uur [permalink]
Saaie, langdradige en heel voorspelbare film.

geplaatst: 27 juli 2014, 12:13 uur [permalink]
Vind dit een prima film, met een goede Sandra Bullock, eens in een andere rol dan een komische.
Ook de andere leden van de cast doen het puik, en vooral de jonge Ryan Gosling valt op, maar hij heeft ondertussen al bewezen wat in zijn mars te hebben.
Het verhaal is ook niet slecht in deze prent, is geen topper, maar heb zeker geen spijt van de 2 uur die ik aan deze film heb besteed.

geplaatst: 12 januari 2016, 06:49 uur [permalink]
Het thema van jongeren die uit verveling en snobisme en als uitdaging een perfecte moord plannen, kan aanleiding tot een spannende, bloedstollende thriller, zoals dat heet.
Met deze "Murder by Numbers" valt dit, op één actiescène op het einde, wel even anders uit.
De reden ligt in het feit dat de kijker beter op de hoogte is dan het onderzoeksteam en dat deze laatste toch al te simplweg op het goede spoor komt.
Aldus komen we tot een erg middelmatige thriller waarin Sandra Bullock en Ben Chaplin gewoon goed acteren, maar het spel van Ryan Gosling, als de verwaande, zelfbewuste jongere, toch nog een trapje hoger staat.

avatar van jippie2010
geplaatst: 19 juni 2016, 01:17 uur [permalink]
Wat jammer dit! In de basis schuilt hier zeker een goede film in, maar het weet zich niet los te schudden van alle onvermijdelijke clichés. Dat maakt het onorigineel en voorspelbaar.
De cast vind ik ook niet goed passen eerlijk gezegd, ik had liever iemand anders dan Bullock in de hoofdrol gezien. Maar goed, al met al een prima thriller om de tijd mee te doden, maar meer ook niet. *2,5

geplaatst: 19 juni 2016, 10:56 uur [permalink]
Wat deze film vooral nekt is het einde, waarin alle registers worden opgetrokken uit de bak filmclichés. Zo jammer.

avatar van Pazmaster
geplaatst: 2 augustus 2016, 02:24 uur [permalink]
Nog maar eens gekeken en het is gewoon een goede film. Het verhaal zit goed in elkaar, is spannend en boeit van begin tot eind. Voeg daar nog een cast als deze aan toe en je hebt een prima film waar ik met plezier naar heb gekeken.

geplaatst: 8 januari, 00:11 uur [permalink]
Een film die niet boeit, nergens spannend is , traag is en dat je na 20 minuten als kijker weet hoe het in elkaar zit, spoiler, spoiler, spoiler, spoiler, spoiler.........evenals de politie, die wel erg snel in de gaten krijgt wie de daders zijn....Dan moet je als kijker er nog twee uur door heen. De twee crimi's zijn sympathieker dan Bullock en haar collega. Volkomen flopthriller, waar hier en daar Hitchcock om de hoek komt kijken. Dus eerste twintig minuten kijken en de laatste twintig minuten kijken. Daartussen gebeurt niks........Hier moet U het mee doen....

geplaatst: 8 januari, 00:16 uur [permalink]
AGE-411 schreef:
Deze film is na schijnt gebaseerd op de top250iger 'Rope' van Hitchcock 🙂

Jaaaaaaaaaaa tijdens de film dacht ik ook af en toe aan Hitchcock (imitatie)

geplaatst: 30 januari, 18:58 uur [permalink]
O.........ik heb de film nu twee keer gezien, tv onlangs en tig jaren geleden, maar ik heb nooit de titel kunnen plaatsen..............................(wie helpt???)

avatar van IH88
geplaatst: 31 januari, 07:58 uur [permalink]
“Man cannot live freely without embracing suicide and crime.”

Aardig uitgangspunt waar te weinig mee gedaan wordt. Murder by Numbers had een hele goede film kunnen zijn, maar het plot kent te veel onlogische ontwikkelingen, oninteressante subplotjes en mager uitgewerkte personages.

De acteurs doen hun best en vooral Gosling en Pitt zijn goed. Maar de perfecte moord kent te veel gebreken en de politie is hun wel heel snel op het spoor. Vooral op het laatst wordt het onderzoek er doorheen gejast en de twee bedachtzame jongeren (nou ja, je eigen kots laten liggen bij de crime scene is niet slim) worden zonder reden emotionele en jaloerse wrakken. Het einde is ook belachelijk. Jammer, het begin was goed en met deze acteurs en een beter script had er meer ingezeten.