The Hazing (2004)

Alternatieve titel: Dead Scared

Komedie / Horror

geregisseerd door Rolfe Kanefsky
met Brad Dourif, Philip Andrew en Tiffany Shepis

Een slechte professor bezit de lichamen van een groep studenten middels een eeuwenoud boek. Naarmate de studenten één voor één worden vermoord, realiseren de overlevenden dat zij ook gevaar lopen.

hmm.... lijkt me niet echt een leuke film :S

avatar van bisse
Echte bagger deze waardeloze horrorfilm!

avatar van ex_uva
samiro schreef:

hmm.... lijkt me niet echt een leuke film :S

Mee eens, baggerfilm...

ongelofelijk domme niet spannende film die ook nog eens niet spannend is

Vooropgesteld dat dit gemaakt is met een heel klein budget en dat het technisch gezien en op cinematografisch vlak redelijk te wensen overlaat, vind ik deze behoorlijk vermakelijk en geslaagd.

Hij wil niet spannend of eng zijn, dat is al meteen duidelijk bij de grotesque manieren zoals de tieners sterven en de tongue-in-cheek dialogen. De makers zijn behoorlijke fans van Evil Dead wat duidelijk is aan de aanwezigheid van een boek met spreuken om een poort van de geestenwereld te openen net zoals de Necronomicon in Evil Dead en de veelvuldige aanwezigheid van fotos van Bruce Campbell, de ster van Evil Dead.

De film kan beschreven worden als een kruising tussen "Night of the demons" en een vleugje "Evil Dead".
De acteurs hadden duidelijk veel plezier tijdens het maken van de film en zelfs Brad Dourif heeft een grotere rol dan je zou verwachten. Zijn charismatische aanwezigheid in de rol van slechterik heft de film wat omhoog in zijn productiewaarde.

Dit is zo een film die je niet te kritisch moet bekijken omdat het genoeg tekortkomingen heeft maar toch behoorlijk vermakelijk kan zijn. Als je deze film kijkt met een strak gezicht zonder ook maar een keer te glimlachen met de absurditeiten dan heb je de verkeerde verwachtingen van de film.

Standaard horrorclichés passeren weer de revue maar krijgen op een gegeven moment een nodige dosis zelfspot te verwerken wat ik wel kon waarderen.
De sterfscenes waren heerlijk absurd, zo krijgen we te zien: Een seksscene waarin orale seks een nieuwe dimensie krijgt waarbij de tong gigantische proporties krijgt en het vrouwtje het orgasme van haar leven geeft. Het gevecht tegen de tong met een kettingzaag was ook hillarisch! De hoeveelheid bloed dat uit de tong spuit is ook heerlijk absurd. We hebben een onthoofding door een eenrichtingsverkeersbord. De demon krijgt een bijl in de nek, rukt deze eruit en zegt: "You are a real pain in the neck, bitch!" Good stuff!!! Meer van dit soort scenes zitten erin.
Ik snap de kritieken hier ook niet helemaal...
Verwachten we dan altijd constante serieuze hardcore horror en kunnen we niet eens neerzitten bij absurde onzin?? Als we allemaal zo dachten dan zouden Braindead en Bad Taste ook geen culthits geworden zijn.

Deze film had onzin, humor, liters bloed, wat naakt op zijn tijd en een behoorlijk tempo. Hij is met voldoende respect en liefde gemaakt om 3,5 gescalpeerde schedels te verantwoorden!!! Kijk er niet te kritisch naar en je kan er behoorlijk plezier aan beleven! Bak bier, wat wazige vrienden, een beamer en yey we hebben een festivalfilm!!

***,5

avatar van joolstein
In het kader van het ontgroenen van vijf studenten moeten zij een lijst met attributen verzamelen en daarna een nacht overnachten in een zogenaamd spookhuis. Echter als twee van de studenten een spreukenboek van een professor stelen gaat het mis! De film is daarmee zo'n beetje een liefdesbrief aan; Hell Night (1981), Night of the Demons (1988) en The Evil Dead (1981) Waarbij we Bruce Campbell zelfs in de vorm van een foto met handtekening voorbij zien komen. Regisseur Rolfe Kanefsky is duidelijk een fan-boy! Oh en dan vergat ik nog bijna een scene die duidelijk in Tarantino-stijl was en die ik maar Reservoir Dorks zal noemen.

Naast dat we de dames Nectar Rose (haar echte naam) en Tiffany Shepis (door haar optredens in veel low-budget horror (Night of the Demons 2009) een ongekroonde Scream-koningin, ooit begonnen bij Troma) beide topless mogen aanschouwen zijn ze ook degene die het beste acteerwerk afleveren. Girl power! Brad Dourif is te horen in het openingsmonoloog, en zien we hem ook af en toe als de gekke professor Kapps (ook topless) voorbijkomen. De film is duidelijk camp maar als je het niet al te serieus neemt, is het een goed gemaakte horrorfilm. Ik heb genoten van deze Over-de-Top hel!