Genre: Drama / Thriller
Speelduur: 138 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Italië / Luxemburg / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Michael Radford
Met onder meer: Al Pacino, Joseph Fiennes en Lynn Collins
IMDb beoordeling: 7,0 (38.177)
Gesproken taal: Engels en Italiaans
Releasedatum: 5 januari 2006
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot The Merchant of Venice
Het verhaal van William Shakespeare vertelt over Portia, een rijke erfgename, wiens aanbidder Bassanio, geldproblemen heeft. Dit staat hun prille liefde in de weg en brengt bovendien het leven van een vriend van Bassanio in gevaar.
Externe links
Acteurs en actrices
Shylock
Antonio
Bassanio
Portia
Jessica
Gratiano
Lorenzo
Nerissa
Lancelot Gobbo
Salerio
Video's en trailers
Reviews & comments
Conquest
-
- 67 berichten
- 570 stemmen
Knappe uitwerking van een werk van Shakespeare. Let er wel op dat je een zoetsappige film krijgt voorgeschoteld, het is immers een blijspel. Echter, degene die deze film willen kijken, zullen vast wel enigszins op de hoogte zijn.
Daarnaast is de prestatie van Al Pacino van een erg hoogstaand niveau! 3,5*
Deniz
-
- 3 berichten
- 0 stemmen
Pacino toont in deze film als eerloze vrek nogmaals zijn grootse talenten. Chapeau!
Julie
-
- 574 berichten
- 318 stemmen
zeer sterke film
pacino speelt inderdaad weer top
sterk! echt sterk!
4*
killzone
-
- 101 berichten
- 93 stemmen
Een goede film met veel leuke en ontroerende scenes.
Niet Al Pacino's beste film natuurlijk, maar wel een film die je zeker moet gaan kijken...
Een 5 voor de film*****
Het was ook niet erg succesvol in de bioscopen, maar dat wil nog niet zeggen dat het een topfilm is.
Dit is weer een voorbeeld dat home-video een extra investering is om meer geld te verdienen als producent en regisseur.
Meteen gaan huren!!
TimD
-
- 1095 berichten
- 0 stemmen
Ik had eerlijk gezegd meer symphatie voor Pacino's personage dan die Antonio en die andere man... en dat hoort niet helemaal de bedoeling te zijn.
Deze film is niet echt aan mij besteedt, had een thiller verwacht (stond op de achterkant) maar ik kreeg een zoetsappig drama. Toch nog 2,0 *, dankzij een uitmuntende acteerprestatie van Pacino.
TimD
-
- 1095 berichten
- 0 stemmen
Klopte zoiezo al niet, stond ook 12 jaar op de achterkant maar de kijkwijzer zei dan weer 16.
Olivia
-
- 261 berichten
- 140 stemmen
Ik viel bijna in slaap bij deze film.
Okay, ik was al een beetje moe en heb 'm in mijn eentje zitten kijken, maar dan nog.
Het werd nergens echt spannend(alleen de trial), en de dialogen kon ik vaak niet goed volgen. Een paar keer drong het pas een paar minuten later tot me door wat er nou echt gezegd werd. Bovendien was het inderdaad wat zoetsappig en ook nog eens voorspelbaar.
Maar, een extra punt voor Al Pacino, ik vond hem erg goed als verbitterde, chagrijnige Joodse geldschieter. Zijn acteerwerk was goed, want van Jeremy Irons en Joseph Fiennes was ik niet zo onder de indruk.
Maar toch nog wel een tegenvaller, ik denk met name door het poëtische taalgebruik (ja, ik weet het, het is Shakespeare, maar dan vond ik Shapespeare in Love, ook met Fiennes toch wel wat vermakelijker, ook al was deze ook zoetsappig en voorspelbaar) en de langdradigheid van de film. Ook allemaal erg hak-op-de-tak, en daardoor vond ik het geheel persoonlijk niet altijd even makkelijk te volgen.
Een * voor de mooie plaatjes, sfeer en kostuums en een * voor Al Pacino.
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
(ja, ik weet het, het is Shakespeare, maar dan vond ik Shapespeare in Love, ook met Fiennes toch wel wat vermakelijker, ook al was deze ook zoetsappig en voorspelbaar)
Met het grote verschil dat Shakespeare in Love natuurlijk niet van de hand van Shakespeare is. Eerder nog van de hand van een schrijfster van Bouquet-reeks romannetjes.
sb272127@skyne
-
- 11 berichten
- 6 stemmen
hoi,hier bewijst pacino nu toch dat hij een top acteur is.
Vond het een prachtige film, daarbij geef ik hem een
3.5*
savi_7
-
- 807 berichten
- 3887 stemmen
Ik had eerlijk gezegd meer symphatie voor Pacino's personage dan die Antonio en die andere man... en dat hoort niet helemaal de bedoeling te zijn.
Deze film is niet echt aan mij besteedt, had een thiller verwacht (stond op de achterkant) maar ik kreeg een zoetsappig drama. Toch nog 2,0 *, dankzij een uitmuntende acteerprestatie van Pacino.
had hetzelfde probleem, kwam er telaat achter dat ik het verhaal al kende. En laten we eerlijk zijn pacino speelde deze rol geweldig mischien wel tegoed zelfs, zelf denk ik dat pacino door de bekende monoloog van de Jood ja heeft gezegt tegen deze rol.
denk dat veel mensen er niet tegen kunnen dat pacino zo gedist wordt in de rechtzaak en alles verliest.
pacino is tegroot voor deze rol, hij is tegeliefd.
Castor Troy
-
- 307 berichten
- 2893 stemmen
Wat een miskoop dit! Jeetje ik had hier meer van verwacht, wat een zoetsappige zooi.
Pacino is weer ouderwets sterk, alleen de rest laat het afweten, vooral Jeremy Irons die meer als een bad guy overkwam idd, en Phiennes vond ik alleen maar zwaar irritant. Nee matige film, het script vond ik ook maar rommelig en dan verwacht je een daverende ontknoping, nee de film blijft maar op een sober/voorzichtig niveau voortkabbelen en springt nergens eruit.
BASWAS
-
- 985 berichten
- 1107 stemmen
The Merchant of Venice is een prachtig idealistisch verhaal over de randjes van hypocrisie zonder moraliserend te zijn.
Sommige kijkers blijken in dit theaterstuk van Shakespeare wel of niet moreel verwerpelijke zaken onder de randjes te kunnen zien. Dit zal dan meer te maken hebben met de eigen fundamentalistische blik van deze zogenaamd ‘kritische’ geesten.
Weinig speels richten zij hun meestal ongefundeerde zwart/wit pijlen, met in drijfzand gedoopte vooroordeelpunten, enkel en alleen op de schijnbaar te kleurrijke buitenwereld van een ander. De eigen grijze binnenwereld, zonder roos maar met saai versluierde dubbele agenda’s, willen ze graag verheven houden boven iedere vorm van leerzame kritiek.
Knap hoe Shakespeare in zijn stuk op ironische wijze heel subtiel weet om te gaan met verschillende manieren van oordelen en veroordelen. Geraffineerd hoe hij een enorme rijkdom aan uiteenlopende innerlijke mechanismen spitsvondige weet te verbeelden met intrigerende uiterlijke handelingen en scherpe dialogen.
The Merchant of Venice is een prachtig dramatisch verhaal waarin een diversiteit aan morele zaken met elkaar op amusante manier in conflict wordt gebracht: rechtvaardigheid met gerechtigheid, vergeving met wraak, liefde met loyaliteit, fundamentalisme met liberalisme en passie met rede.
Michael Radford heeft van dit stuk van Shakespeare een prima film gemaakt.
thomzi50
-
- 1967 berichten
- 2396 stemmen
Jammer van de plotwending dat Pacino wel vlees maar geen bloed mag snijden , dat vond ik inhoudelijk net wat flauwer dan verwacht - op zoiets rekende ik niet bij een grootste verfilming van Shakespeare. Verder wel fraaie beelden, mooi verhaal en Pacino in een van zijn beste rollen ooit. 3,5*
BASWAS
-
- 985 berichten
- 1107 stemmen
Jammer van de plotwending dat Pacino wel vlees maar geen bloed mag snijden , dat vond ik inhoudelijk net wat flauwer dan verwacht - op zoiets rekende ik niet bij een grootste verfilming van Shakespeare.
Ik vond het juist zeer scherp gevonden dat iemand, die zonder enig mededogen het financiële mes stevig op de keel bij anderen durft te zetten, de kleine lettertjes in het contract niet goed gelezen heeft. Niet flauw dus van de schrijver Shakespeare maar een beetje inhalig dom van het personage Shylock.
nightbreed
-
- 3338 berichten
- 4924 stemmen
Ik heb 3 keer geprobeert deze film te kijken.
De eerste keer haakte ik na 10 minuten af, de tweede keer na 15 en de derde keer wist ik met pijn en moeite de 35 minuten te halen.
Ik heb steeds het gevoel of ik naar een gay-toneelclubje zit te kijken.
Het taalgebruik is gewoon te dom voor woorden, zo praatte niemand in het echte leven, ook niet de elite.
Dat Shakespeare het zo heeft geformuleerd wil nog niet zeggen dat de mensen toen ook zo de zinnen formuleerden.
Ik ben benieuwd als er over 300 jaar een film van een hedendaagse dichter wordt verfilmd of de makers dan echt denken dat dat de taal is die we toen (nu) spraken.
Een verfilming moet gewoon natuurlijker zijn anders kunnen we net zo goed een DVD van de toneelvoorstelling kopen.
Ik zal de film nog geen cijfer geven, dat doe pas ik als ik de film heb uitgekeken...ooit.
Natuurlijk verwacht ik dat Shakespeare liefhebbers en toneelliefhebbers hierop (fel) zullen reageren.
offermans
-
- 152 berichten
- 196 stemmen
Onemanshow voor Pacino. Komt traag op gang. Mooi uitgewerkt. Alhoewel het overduidelijk een toneelstuk blijft. Een 3,5
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
Natuurlijk verwacht ik dat Shakespeare liefhebbers en toneelliefhebbers hierop (fel) zullen reageren.
Ik snap je kritiek, maar de kracht van shakespeare vloeit vooral voort uit de teksten, de formuleringen, de dubbele betekenissen, en als je dat gaat vereenvoudigen door het "menselijker" te maken verliest het al z'n kracht.
chucknorris
-
- 186 berichten
- 1754 stemmen
deze film werkte me enorm op m'n zenuwen. Niks voor mij die shakespeare verfilmingen. En deze in het bijzonder niet
2* omdat het er allemaal fraai uit ziet, en Pacino er voor zorgde dat ik hem helemaal uit wist te kijken.
AddictedToMovies
-
- 1780 berichten
- 0 stemmen
Dit is het eerste (en tot nu toe enige) Shakespeare stuk dat ik heb gelezen. Ik vond het boek erg mooi, en toen ik zag dat er een verfilming met Al Pacino was, moest ik die natuurlijk meteen aanschaffen. Shakespeare+Al Pacino=meesterwerk. Al Pacino speelt echt ontzettend goed. Zijn monologen zijn het hoogtepunt van de film. Maar ook de rest van de film vond ik erg goed. Het zag er allemaal erg mooi uit, en natuurlijk met prachtige teksten.
Absolute aanrader voor Shakespeare en Pacino fans!
4,5
Respekked
-
- 6280 berichten
- 1196 stemmen
Interessante kennismaking met werk van Shakespeare. Het verhaal ansich vond ik weinig boeiend, maar ik kon genieten van de mooie zinnen en daarmee gevormde dialogen/monologen. Verder zijn Al Pacino en de zeer aangename Lynn Collins het vernoemen waard.
3*
p.s. het duurde op de kop af 2h, en mis dus 18 minuten als ik naar de beschrijving hier kijk. Iemand verklaring?
notorious_kim
-
- 910 berichten
- 1168 stemmen
Deze heb ik overtijd op tv gezien. Hij viel goed mee, het gaat nu niet meteen een van mijn favorieten worden, wat vernamelijk te maken heeft met het verhaal dat me niet zo aanspreekt.
MrSmiley
-
- 6 berichten
- 10 stemmen
Pacino toont in deze film als eerloze vrek nogmaals zijn grootse talenten. Chapeau!
Pacino is gemaakt voor rollen als dit. Hij speelt het zo goed dat we ons moeten afvragen of het gespeeld is. De scene in de rechtbank is fantastisch. Laat mij even duidelijk maken dat deze film een aanrader is voor iedereen met een beetje film intresse, die verder gaat dan de gemiddelde shoot 'm up film.
409305
-
- 1 berichten
- 1 stemmen
Er wordt echt enkel gepraat. Ik ben normaal gesproken gek op films over de oudheid of die zich daarin afspelen, maar dit is een vrij saaie film.
Hij komt zeer langzaam op gang. Bij de ontknoping in de rechtbank en het vervolg hiervan krijgt de film eindelijk wat inhoud.
Ik begrijp de ophef over Al Pacino z'n acteren ook niet goed, maar dit zal wel te maken hebben met zijn legacy.
Ikzelf vondt het weinig bijzonder. Hij wordt tenslotte zeer goed betaalt om te acteren!
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
Die laatste zin slaat echt alles. Omdat hij goed betaald krijgt is een acteerprestatie minder (noemens)waardig?
Sowieso is dit één van Pacino's sterkste rollen, want wát hij allemaal teweegbrengt met een karakter als Shylock is ongekend. Een vies, naar karaktertje brengt hij tot leven op een grandioze en toch ingetogen manier.
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
De keuze voor een klassieke uitvoering betekende hier voor mij min of meer de dood in de pot. Het werd erg traag en langdradig. Het is sowieso al niet mijn favoriete Shakespeare stuk maar deze had zich prima geleend voor een modernere interpretatie.
Tóch onderscheidt de film zich op één vlak: het licht. Benoit Delhomme heeft er een prachtig kijkspel van gemaakt door de sets subliem in beeld te brengen met prachtig licht. Met name in de beginscenes profiteert de film daarvan. Maar gaandeweg, als de ontwikkelingen en intriges op gang komen, moet er meer worden gepraat en wordt de (bepalende) inbreng van Delhomme minder. Jammer.
En wat anders: het blind volgen van de imdb bij de productie credits wreekt zich hier weer eens. Er staat toch duidelijk in beeld: "A United Kingdom-Luxembourg-Italy co-production". Ze zullen het zelf wel beter weten dan de imdb met zijn VS-credit. Correctie indienen?
Het laatste nieuws
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
Bekijk ook
The Remains of the Day
Drama / Romantiek, 1993
113 reacties
Vera Drake
Drama, 2004
71 reacties
The Tragedy of Othello: The Moor of Venice
Drama, 1951
13 reacties
Miracle at St. Anna
Oorlog / Drama, 2008
98 reacties
Everybody's Fine
Drama / Komedie, 2009
127 reacties
Il Giardino dei Finzi Contini
Drama / Historisch, 1970
16 reacties
Gerelateerde tags
venice, italywilliam shakespearejewish ghettojood / joodssuitorracismeloanmerchantmoneylender 16e eeuw
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.