ad
  • 8.183.167 stemmen

The Merchant of Venice (2004)

Drama / Thriller | 138 minuten

Genre: Drama / Thriller

Oorsprong: Verenigde Staten / Italië / Luxemburg / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Michael Radford

Met onder meer: Al Pacino, Joseph Fiennes en Lynn Collins

Releasedatum: 5 januari 2006

Over The Merchant of Venice

Het verhaal van William Shakespeare vertelt over Portia, een rijke erfgename, wiens aanbidder Bassanio, geldproblemen heeft. Dit staat hun prille liefde in de weg en brengt bovendien het leven van een vriend van Bassanio in gevaar.

image

gotti

Een veel voorspellende cast...

avatar van renske

renske

Goeie schrijver ook.

gotti

Ja, die schijnt wel redelijk te zijn ja.

avatar van Phoenix

Phoenix

Is hij bekend dan?

gotti

Daar hoor je over vijf jaar niks meer van.

avatar van neo

neo (crew)

Die kan het shaken

avatar van Anatolia

Anatolia

Zou dit ook van anti-semitisme beschuldigd worden?

avatar van oni_capla

oni_capla

De trailer met mooie muziek van barry lyndon

avatar van (verwijderd)

(verwijderd)

Wat speelt Al Pacino hier volgens mij geweldig in (aan de trailer af te zien). Fantastische film lijkt me dit. Ik hoop dat hij weer een oscar wint, één oscar voor zo'n groots acteur is namelijk veel te weinig.

avatar van aegron

aegron

muziek van barry lyndon, is dat dan van kubrick's film? of is lyndon een composer? Het is nl een erg mooi muziekstuk!

avatar van damon

damon

ik heb er geen vertrouwen meer in

Al Pacino speelt niet echt meer in de grotere film de laatste paar jaren

zou me niet eens verbazen als deze in NL meteen op video/DVD uitkomt

avatar van Freud

Freud

Al Pacino slabakt een beetje, maar Michael Radford is niet zo maar een regisseur, ik heb er echt wel een goed oog in. Geen meesterwerk, maar een degelijke film verwacht ik toch wel.

avatar van De GeuS

De GeuS

Een mooie verfilming. Het verhaal is gelukkig redelijk vlot vertelt en het acteerwerk is erg goed, waarbij Pacino er duidelijk bovenuit steekt. Dit lag voor een groot gedeelte aan het feit dat hij iets meer kon met zijn rol. De aankleding en en muziekkeuze paste verder perfect; 3,5*....

P.s. ik kan enige vorm van ondertitels adviseren anders kan vooral het begin nogal moeilijk te begrijpen/volgen zijn....

avatar van D0N4LD

D0N4LD

grappig dat er nu al een stem staat

deze film gaat dek ik heel kick worden

avatar van JulesRules

JulesRules

Ik wacht met smart op de Nederlandse release van The Merchant of Venice.

Ik ben naar de Engelse premiere geweest (in november al!), maar de Nederlandse releasedatum is (nog) niet bekend.

Komt-ie wel in Nederland in de bioscopen/filmhuizen?

Wie weet hoe ik dat kan uitzoeken? Ik heb een aantal filmhuizen benaderd, maar heb van geen een antwoord gekregen:(

avatar van balosa

balosa

ik heb me vergist, het is niet mijn soort film, een hoop dialoog, gebeurt vrij weinig verder naar mijns inziens, ik heb hem na 1 uur maar uitgezet, maar hou je van dit genre dan zal het best wel een goede film zijn, als je het geduld ervoor hebt dan

avatar van clone

clone

all pacino heeft alleen zijn naam menet zoals een bmw betaal je voor de naaam. je ziet dat hij acteert inderdaad ook een kunst.

avatar van zoutzak

zoutzak

grote tegenvaller!

de poetische dialogen en zoetsappige romances doen het voor mij absoluut niet.

Daar waar Al Pacino verre van zijn beste spel liet zien is hij hier het beste wat de film te bieden heeft.

een heel mager zesje dan nog voor de mooie settings en historische lading.

avatar van Moonie

Moonie

even een vraagje aan de mensen die deze film gezien hebben, waar hebben jullie die gezien? ik zou die heel graag zien maar die is nooit in belgie uitgekomen en ben er nu al een tijdje naar aan het zoeken...

wie kan me helpen? alvast bedankt

avatar van tovenaar

tovenaar

Heb hem gezien op het Film by the Sea festival. Ik weet niet of 'ie verder nog ergens te zien is geweest.

avatar van zoutzak

zoutzak

same here

Goed nieuws...

Ik werk bij het betreffende distributiebedrijf in A'dam. we gaan hem in januari 2006 releasen in de Nederlandse bioscopen.

avatar van contactmaker

contactmaker

Een prachtige film zowel in verhaal als in aankleding en Pacino in een meesterlijke rol.

Aangezien ik niet bekend ben met het originele boek van Shakespeare kan ik niet weten in hoeverre de film waarheidsgetrouw aan het boek is. Wel vond ik het einde wat aan de film zit bijna belachelijk te noemen.

Echt een film (boek) waar veel over gediscusseerd kan worden.

avatar van fluffyaddict

fluffyaddict

contactmaker schreef:

Aangezien ik niet bekend ben met het originele boek van Shakespeare kan ik niet weten in hoeverre de film waarheidsgetrouw aan het boek is..

Toneelstuk Contactmaker, toneelstuk...

avatar van The Eye

The Eye

Plechtige film met een zeer overtuigende Pacino en een verbluffend mooie art-direction, die constant is. De prachtige muziek van Jocelyn Pook (die ook in Eyes Wide Shut de film van mooie muziek verzorgd) draagt mooi bij bij de toch ietwat dromerige sfeer van deze film, die heerlijk traag voorbij kabbelt. Perfecte film voor zondagmiddagen.

jpglaarh

aegron schreef:

Dat is de "Sarabande" van Händel; die als hoofdthema in Barry Lyndon gold...

Goeie film, overigens!

avatar van Siemen

Siemen

Draait deze film al in een bioscoop of filmhuis?

avatar van Turkeyloverz

Turkeyloverz

Klik op Statistieken, dan zie je dat hij sinds 5 januari in de bios draait.

avatar van Mug

Mug

The Merchant of Venice van Shakespeare werd na de Tweede Wereldoorlog verguisd door het sterk anti-semitische gevoel in de figuur van de hebberige Jood Shylock - hier neergezet door een sublieme Al Pacino.

Shakespeare heeft het personage volgepropt met alle vooroordelen die er ook maar heersen over Joden. Waarom dan?

The Merchant of Venice wordt gezien als een christelijk stuk, hoofdthema is 'vergeving' [een centraal element in het christendom]. Deze verheerlijking van 'vergeving' betekende aldus een aandikking van de ideeenwereld van een non-christen (in de vorm van een rijke Jood). De een noemt het satire, de ander anti-semitisme. Ik ga voor de eerste optie, aangezien the Merchant of Venice een dik aangezette komedie is. Niet alleen de Joden komen er slecht vanaf. Ook ijdeltuiten, machthebbers, ontrouwelingen etc.

Een ander hoofdthema is 'de liefde'. Dat in deze adaptatie van Michael Radford een ander tintje met zich meebrengt. De homo-seksuele spanningen spatten van het scherm en (met de teksten van Shakespeare nu naast me)...die spatten echt niet van het papier. Een eigenaardige interpretatie.

Ach, dan kan ik nog de prachtige lokaties gaan prijzen, en de kostuums, de vele vrouwen met blote borsten, de hilarische Spaanse prins, de mooie muziek en de acteerprestaties van m.n. Al Pacino en de oogverblindende Lynn Collins.

Vooruit, 4 sterren voor deze toch uiterst verrassende, verfrissende en sfeervolle adaptatie. Gaat het zien, gaat het zien.