Faces of Death (1978)

Documentaire / Horror

geregisseerd door John Alan Schwartz
met Michael Carr, Samuel Berkowitz en Thomas Noguchi

In deze eerste documentaire, uit een reeks van zes, toont Dr. Francis B. Gröss de kijker een verzameling afschuwelijke doodsscènes, die van tv-materiaal tot zelf opgenomen beelden variëren. Deze filmpjes hebben echter allemaal hetzelfde uitgangspunt; het tonen van de dood op de meest gruwelijke manier.

avatar van Psolitsa
movie acteurs schreef:

Dit stukje zit denk ik in een ander deel uit de FOD reeks.

een ander deel? volgens mij was het gewoon deel 1 wat ik heb gehuurd. Eigenlijk weet ik het ook niet meer zeker. Ik weet alleen dat het FOD was en geen TOD. Nja, same shit.

avatar van kalehein
Jongens jongens jongens... laten we het hier nu niet gaan hebben over "Ik heb gelijk en jij niet!"
Het gaat hier over de film en niet de discussie over hoeveel kinderen je hebt en of ze deze mogen kijken.

Goed.. ontopic dan maar.
Film heb ik ooit gezien begin jaren 90. Zoals velen hier, ook meteen de hele reeks (iedere week een andere).
Per toeval kom ik hem bij iemand tegen in de lijst en moest meteen denken aan de keer dat ik hem heb gezien.
Voor die tijd inderdaad over het randje van wat kon, maar in de huidige tijd een waardeloze aaneenschakeling van scenes.
Het enige dat ik nog kan herrinneren zijn de executie scenes... vooral het bloed onder dat oogdoek uit en de urine langs het been. Verder wordt hier die krokodil aangehaald... was ik vergeten maar springt me nu weer in het geheugen In de andere delen komt volgens mij iemand tussen het perron en een trein. Het open slaan van een aapjesschedel om de hersenen te eten vond ik best goor, zo ook alle slachtscenes van dieren. De bungeesprong van die flat af dat was er ook één. Had ie niet de kelder meegeteld?? Verder nog die ontzettend nepscene van die goochelaar met dat gewicht met messen eraan. Dat hoofd dat zo onrealistisch uitelkaar spat... gewoon zóóó slecht!!!

Al met al een "geweldige" ervaring in die tijd en dat wil ik graag zo houden. Toen zou ik hem ongetwijfeld 5* gegeven hebben, maar tegenwoordig zou ik niet verder komen dan 1*. Ik heb ook geen enkele intentie om de films te herzien en te beoordelen. Laat ze maar in gedachten rondwaren net als He-man die was destijds geweldig, totdat ik hem enkele jaren geleden weer eens zag.

mauwiewauwie
Blijft leuk oude doos filmpjes!Zo heb je ook nog Mondo Cane,ongeveer zelfde shit.
You love it or hate it ?2,5* Omdat het nog steeds heftige discussies uitlokt!

Dat was verreweg de meest trieste film uit de Faces of Death reeks. Het had meer te maken met een dierenslachtpartij dan met iets anders. En daar kan ik nu net niet goed tegen. Sommigen dingen waren natuurlijk nep zoals met dat eten van het aapje (zag er wel niet smakelijk uit) maar andere scenes waren toch echt (slachten van o.a. schapen). Nee ik kan best veel hebben maar als een film hoofdzakelijk gaat over het doodmaken of martelen van dieren moet ik er niet veel van hebben. Deze film was dus duidelijk niet besteedt aan mij.

avatar van boozebelly
Theunissen schreef:
...Zo nu ga ik weer verder met het verbranden van mieren met mijn vergrootglas Zoiets deed ik vroeger wel eens (was best wel zielig eigenlijk) en het stonk ook best.

Leuk ja Zo trok ik ook wel eens de poten uit een langpoot spin of de vleugels uit een vlieg.
Een vriendje van mij deed zelfs regelmatig een hap water met kikkervisjes in zijn mond om ze daar rond te laten zwemmen en dan spuugde hij ze weer terug in de vijver. Die goeie ouwe tijd...

boozebelly schreef:

Heeft hij nooit per ongeluk een slok water met kikkervisjes afgeslikt. Inderdaad de goeie ouwe tijd en in de zomer hield je je daar wel eens mee bezig. Ik zie het nog voor me, we hadden vroeger van die grote bielzen (donder bruin) in de tuin en als daar een mier op liep pakte ik het vergrootglas erbij en mikte ik op de mier. Je zag de mier dan verkrampen en uiteindelijk verbranden/verdampen Moet zeggen dat mieren mishandeling het enige was dat ik vroeger wel eens deed. Benieuwd of ik daarmee de hel ontloop

avatar van filmofiel
Controversieel voor die tijd, wel of niet nep, het heeft de nieuwsgierig bij velen toch gewekt. Lage scores zijn natuurlijk volledig te begrijpen, iedereen heeft in deze gelijk. Bij zo'n documentaire zit je niet te genieten met een zak chips in de hand. Ik heb dit eerste deel vorige week nog eens bekeken, je kunt me achterlijk vinden of niet maar ik vond 'm best aardig om weer eens te zien. En over nep gesproken, zijn de meeste alledaagse films niet overtrokken en nep? Ik denk van wel. Waar het met films juist de bedoeling is om het publiek aan te trekken, hoe gruwelijk of hard pornografisch of surrealistisch het ook moge zijn, er zijn altijd wel mensen die een bepaalt genre aantrekt. Zo is deze docu verboden in diverse landen en makers schuwen het niet om dat zelfs op de cover te zetten alleen al daarom zal zoiets kijkers lokken, immers iets wat niet mag trekt JUIST de aandacht.

Illegale circuits genoeg om toch materiaal te kunnen bemachten, dat geldt voor veel dingen in het leven. Dagelijks worden we geconfronteerd met beelden op de televisie die het daglicht niet kunnen verdragen maar wel zeggen dat deze docu nep is, betekent in ieder geval dat ie is gezien, anders kun je daar niet over oordelen. Of zijn we allemaal schaapjes en praten we elkaar maar gewoon na?
Nee, dan kijken we liever naar blonde aap uit ons achterlijk gedoogkabinet, of laten we zeggen naar een bekrompen Joling op de buis met z'n domme geschater. Tja, gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde en laat nou een enkeling als ik naar FOD kijken, word ik meteen als achterlijk en ziek verklaard als ik het daar met iemand anders over heb. Ik ben nu eenmaal een liefhebber van het horrorgenre. Wat is nu het wezenlijke verschil als Freddy Krueger zijn scherpe klauwen weer eens in een romp omdraait, of ik zie in een docu als deze een scene bij de patholoog anatoom?

avatar van ambrosini
Wow das lang geleden dat ik deel 1 heb gezien..

destijds was het een bijzondere film, maar nu steld het volgens mij niks meer voor..

Deel 1 was ook niet echt mijn favoriet.. als je deel 4 hebt gezien dan zijn andere delen niet zo goed gemaakt. Deel 4 gaat over meerdere onderwerpen.. terwijl ze in andere delen steeds blijven haken op een onderwerp.

gore lover
ik snap niet waarom deze verboden is in 48 landen.
oke, mischien een paar echte doden, (een groot deel is nep!)
maar ik vond het erg saai...
als je echt alleen maar doden wilt zien 100% echt kijk dan naar TRACES OF DEATH!
mischien 1 letter verchil, maar 100keer beter...

avatar van nakada
gore lover schreef:
ik snap niet waarom deze verboden is in 48 landen.
oke, mischien een paar echte doden
Misschien daarom dus, vanwege de goede smaak ?
maar ik vond het erg saai...
Vandaar die 5 sterren ?
mischien 1 letter verchil, maar 100keer beter...
Die heeft dan vast 500 sterren ?
Nou ja, van mij zou die dus 100x minder krijgen. Ik vind het nogal smakeloos allemaal.

avatar van psychopath
Ach, je kan het zo'n meissie niet kwalijk nemen, zij is opgegroeid in het 2000 tijdperk die zijn wat meer gewend he, alleen als je op je 15e al zoveel interesses hebt in zulke film en ze ook nog is te gek vind, where is it going?

Maargoed, ik keek ook faces of death op me 13e maar toen waren we wat minder gewend dus wsa ie ook spannender

avatar van lykathea
psychopath schreef:

Zit zeker een kern van waarheid in. Gezien je nu op verscheidende websites binnen 2 klikken op de meest gruwelijke (echte) zelfmoord/ongeluk/executie filmpjes kan komen, zal Faces of Death enorm zijn gedaald in schokfactor. Zo erg zelfs, dat het denk ik tot het nietszeggende is veroordeeld.

Traces of Death verliest die kracht niet, puur om het idee dat het daar gaat om verheerlijking van niet alleen de dood an sich maar erger nog verheerlijking van de hier eerder genoemde (zelf)moorden en ongelukken. Dát verliest nooit aan kracht - want dat is pas echt weerzinwekkend. Maar goed, fascinatie en weerzinwekkendheid zijn daarom nog niet altijd mutually exclusive.

congo
Persoonlijk vind ik Faces Of Death gewoon ranzige troep dat alleen leuk is voor mensen die zin hebben in een film met veel geweld. Persoonlijk hoef ik niet te zien hoe zeehondjes doodgeknuppeld worden, zulke dingen gebeuren ook in de alledaagse wereld. Ja, ik heb Cannibal Holocaust en Salò beiden gezien en dat vind ik goede films, maar dit is gewoon zieke stront zonder enige moraal of draadlijn.

avatar van mikey
Enkele stukjes gezien op utube. Vreselijke en beroerde film. Vervolgens nog wat traces of death dat wel echt was... dat was maagomkerend. Vooral die beroemde zelfmoord in slowmo. Snel maar vergeten.

Heb de film niet gezien, maar volgens mij zei iemand dat deze film ook verboden is in nederland? Klopt dat wel? Ik denk niet dat je snel films verboden ziet in nederland

avatar van psycholamp
Nee, volgens mij is er alleen een tijd geweest, dat videotheken deze film weerden en alle soortgelijke films. Kwam waarschijnlijk mede door de toen nog niet zo scherpe leeftijdscontrole. Ik kon als 10-jarige indertijd ook gewoon horrorfilms huren en werd niet gevraagd naar een ID.

jelmerhb
Dit deel van de Faces of Death toch maar bekeken via YouTube. Vroeger was dit waarschijnlijk behoorlijk pittig materiaal. Tegenwoordig valt dit nog wel mee.
Het zijn niet mijn soorten films. Snap al helemaal niet waarom deze film in zoveel landen verboden is, een groot deel ervan is niet eens echt gebeurd.

avatar van Proeneke
Dit vonden we toen in eerste instantie stoer om met vrienden te kijken toen we 15 of 16 waren.
Maar toen we de beelden echt zagen, werd t toch wel stil op t kamertje. Belachelijke troep is t ook natuurlijk.

avatar van Cellulord
Ooit gezien in de jaren 80 en toen zou ik hem 5* geven. Maar nu begin ik er niet meer aan. Je ziet waarschijnlijk gruwelijkere beelden in het avondjournaal.

avatar van mcdaktari
Ik kan me nog herinneren dat ik deze film (ergens eind jaren 70 of begin 80) destijds gezien heb, toen we net een videorecorder hadden. Wat ik er zo nog van weet is dat er enkele behoorlijk zieke scene's in zitten, b.v. in het restaurant met dat aapje .
En zeker voor toen die tijd was dit toch wel een shockerende film. Maar om nou te zeggen dat het een goeie film is? Nee niet bepaald.

mcdaktari schreef:
..., toen we net een videorecorder hadden.

avatar van mcdaktari
Cellulord ja dat is zo.
DVD spelers waren er toen nog niet. We hadden toen een betamax video als ik me niet vergis.
Ja ik weet het, ik begin oud te worden

avatar van Cellulord
Zelf had ik VHS. Terwijl iederen al lang op DVD zat was ik nog steeds bezig met mijn (goede oude) videorecorder. Heb er vele uren plezier mee gehad, vooral opnemen van tv was leuk

avatar van baspls
Iemand heeft mij deze tekoop aangeboden omdat ik 'cult horror gezocht' had geplaatst.
Maar als ik het zo lees valt dit niet helemaal onder de catogorie.

Wat luguber trouwens om échte doodscènes tegebruiken

avatar van mikey
baspls schreef:
Wat luguber trouwens om échte doodscènes tegebruiken
toen zat deze sjit in een weird hoekje ergens in de videotheek, wat echt luguber is dat je in het vliegtuig hetzelfde voorheschotld krijgt onder de titel Stupid Science of zo. Ongevraagd. Met dezelfde cynische ondertoontjes

Maw het is nu gewoon mainstream.

avatar van alexspyforever
Deze shockumentary gaat eigenlijk nog een stukje verder dan voorlopers Mondo Cane. Ik heb vroeger samen met een vriend ooit eens 1 van deze delen gezien, gehuurd uit de videotheek. Dat zal wel een van de laatste delen zijn want we waren op dat moment al in de jaren 90. Het was in elk geval niet deze film.

Verschil met Mondo Cane is dat men hier niet zozeer wil shockeren in het algemeen maar wel de dood in beeld brengt op diverse manieren. Er is ook een verteller die de getoonde beelden aan elkaar praat maar uiteraard zit er geen verhaal in. Voor degene die niet tegen dierenleed kunnen, die zullen deze al snel afzetten want het het eerste half uur is enkel slachten van dieren. Daarna gaat het over mensen die op diverse manieren aan hun eind komen. En of het nu nep is of niet, ik vind toch dat het er allemaal redelijk echt uit ziet. De een zal het een verheerlijking van geweld vinden en bestemd voor zieke geesten. En daar kan ik zeker inkomen want ik kan me moeilijk voorstellen dat iemand dit voor zijn plezier gaat kijken.
Ik vond het ook geen plezierige zit al zal men (de jeugd denk ik dan) tegenwoordig wel ergere beelden gewoon zijn door het journaal te kijken of op youtube te surfen.

En toch ondanks alle gruwel zit er eigenlijk wel een boodschap in, van alle wezens op aarde is de mens het gevaarlijkste, wreedste en ook het domste. Misschien heb je daarvoor geen documentaire voor nodig om dat te weten, maar het toont toch aan dat zulke beelden uit de jaren 70 nog steeds actueel zijn anno 2018 en de mens nog steeds een lange weg heeft te gaan om van deze plaats een paradijs te maken.

avatar van Boeikens
Heeft door de hoge verwachtingen van de hedendaagse horrors geen al te grote inpakt meer. Wat toentertijd als extreem schokkend ervaren werd wordt heden zowat gewoon op tv getoond.

avatar van FlorisV
Nou dan ben ik blij dat ik al jaren geen TV meer kijk, Boeikens! Ziek als dit tegenwoordig als normale hap, niks bijzonders wordt beschouwd. Volgens mij is makkelijk toegang hebben via internet nog wat anders dan massale populariteit ervan.

Destijds wilde ik dit al niet zien en nu nog steeds niet. Toch een soort snuff movie, gaat me echt te ver. Ik hou van lugubure gore zoals Hellraiser maar er moet ook fantasie in zitten en het moet (dus) nep zijn. Ook niet sadistisch zoals Ichi The Killer. Kan me destijds herinneren dat jongens er stoer over deden, Faces of Death, omdat het zo heftig was, maar degenen die echt gingen kijken moesten gewoon overgeven.

Op zichzelf zijn daar ook weer films van, dat je mensen over elkaar ziet overgeven...nou ja ieder zijn meug, zei de boer, en hij vrat stront.

Als het gaat om fascinatie met het lugubure, dat is me niet vreemd, ik vind 8mm of Apt Pupil wel boeiende films. Maar daar zie je gelukkig heel weinig van de gruweldaden.

avatar van Phantasm
Uit nieuwsgierigheid bekeken en je moet hier inderdaad wel over kunnen om de gore beelden te bekijken.