Genre: Drama / Komedie
Speelduur: 87 minuten
Alternatieve titels: Blessing Bell / 幸福の鐘
Oorsprong:
Japan
Geregisseerd door: SABU
Met onder meer: Susumu Terajima, Naomi Nishida en Ryoko Shinohara
IMDb beoordeling: 7,2 (692)
Gesproken taal: Japans
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Kôfuku no Kane
"A drama that represents the problem that everyone has, "What is true happiness for me?""
De dag breekt aan over een desolaat industrieterrein. Een van de fabrieken sloot zopas zijn deuren. De ontslagen werknemers staan er wezenloos en verward bij. Niemand beweegt. Tenslotte zet Igarashi, één van de arbeiders, een stap naar voren. Doelloos begint hij door de straten te dwalen. Als een stille en passieve getuige dringt Igarashi het leven binnen van mensen die we normaal niet eens zouden opmerken.
Externe links
Acteurs en actrices
Satoru Igarashi
Iragashi's Wife
Prisoner
Single Mother
Yakuza
Bar Owner
Old Man's Ghost
Man Who Doesn't Want to Pay His Bill
Suicide Man
Prisoner Wife
Video's en trailers
Reviews & comments
Hemdale
-
- 2222 berichten
- 8248 stemmen
Briljant filmpje van Tanaka aka Sabu. Met in de hoofdrol Terajima, de grote vriend van Kitano
Erg rustige film, met top camerawerk en een erg goeie performance van Terajima ook al spreekt hij vrijwel geen woord. Onze hoofdrolspeler loopt wat in het rond in Tokyo en beleeft onderweg van allerlei grappige, bizarre, dramatische situaties. Voor mij top entertainment dit.
Leuk om Seijun Suzuki ook nog even te zien in de film trouwens. Hij speelde de rol van het overleden oudje
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Dit schreef ik ooit bij Monday, nu is het eindelijk zover. Hulde aan Sabu, die ondertussen één van m'n favoriete regisseurs aan het worden is.
Beetje vreemd dan dat Blessing Bell niet meteen de meest typische Sabu film is, maar wie zich het begin van Monday nog herinnert zal zeker z'n stijl herkennen. Want Blessing Bell is kurkdroog. Tot op zo'n niveau dat drama en humor versmelt worden tot één. Waar Sabu normaal van sfeer switch alsof het niks is, weet hij in Blessing Bell meerdere sferen tegelijktijd te creëren.
Terajima, één van Japans meest onderschatte acteurs (speelt in veel films mee, maar hoofdrollen zijn eigenlijk nooit voor hem weggelegd) mag voor het eerst een hele film dragen, en doet dat geniaal. Hij zegt geen woord, afgezien van de laatste 5 minuten of zo, maar qua mimiek en gedrag zit het erg goed. De hele film lang blijft hij een ondoorgrondbaar personage, een muur waar je tegenaankijkt, maar oh zo geweldig om volgen.
Het script kan voor sommigen repetitief zijn vermoed ik, aangezien het tempo erg erg traag is, en Terajima niet meer doet dan van situatie in situatie vallen. Elke scene is, typisch Sabu, echter weer een klein wondertje. Droog, mysterieus, grappig, dramatisch, vreemd ... maar deze keer allemaal tegelijkertijd dus.
Ik moet de film zeker nog een keer herzien, maar geef hem nu alvast een voorzichtige 5*. Uniek, grappig, komisch en dramatisch, vol prachtige shots, geweldig gebruik van stiltes, spaarse en erg mooie muzikale begeleiding, en laat je met een totaal magisch gevoel achter. Dit had ik nog nooit gezien, en dat verdient wat mij betreft de volle 5*.
Sabu tilt zichzelf naar een niveau hoger met deze film, puur genot. Denk niet dat hij zomaar aan iedereen aan te raden valt, gezien het wel erg gezapige tempo, en de kurkdroge situaties, maar een Dopke moet deze toch zeker wel kunnen appreciëren denk ik. Ga ervoor
PS: de voor mij prachtigste scene was denk ik het overlijden van de oude man, met de deur die langzaam dichtviel. Wat is dat toch ook met acterende Japanse regisseurs
PS2: veel Japanser kan cinema niet zijn.
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Aaah, ik zie net wie de hoofdrolspeler is Vind hem in Sonatine echt geweldig. Heb er helemaal zin in
Dopke
-
- 695 berichten
- 8913 stemmen
Soms kom je films tegen die nog eindeloos door hadden mogen gaan. Dat je bij de aftiteling nog even blijft zitten, nagenietend van een warm en voldaan gevoel. Wederom ontzettend gelachen om de kurkdroge humor, maar ook de dramatische momenten misten hun uitwerking niet. Vreemde ervaring om binnen enkele luttele seconden zo van emotie naar emotie geslingerd te worden. De beste Sabu die ik heb mogen zien en met een subtiele steek in m’n hart constateer ik dat het voorlopig de laatste zal zijn en het enige tijd zal duren eer de beste man weer met een nieuw pareltje op de proppen zal komen.
Hemdale
-
- 2222 berichten
- 8248 stemmen
..en het enige tijd zal duren eer de beste man weer met een nieuw pareltje op de proppen zal komen.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Dopke .
Zit ook wel een beetje met dat gevoel. Hold Up Down ziet er niet uit alsof het deze film kan evenaren, al zal het wel weer vermakelijke onzin zijn .
Koek
-
- 83 berichten
- 2532 stemmen
Ik zal dan maar de eerste zijn die zal zeggen dat ik het briljante er niet aan af kon zien. (Ik heb echter geen van Tanaka's andere werken gezien, iets waar ik na het lezen van de commentaren hier wel nieuwsgierig naar ben).
De sfeer is erg ingetogen, en ik kan een traag tempo over het algemeen goed waarderen, maar in dit specifieke geval kon het me niet echt bekoren; de kleine anderhalf uur die de film duurde leek zelfs nog te lang.
Waar de film bij mij punten mee scoort is de symboliek achter de gebeurtenissen, maar wat vorm betreft is het voor mij allemaal nèt niet interessant genoeg.
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Wat een film. Zeer mooi, serene, sferische film. De rust die wordt genomen om dit verhaal te vertellen is voortreffelijk. Eindelijk weer is een film die voor een groot deel de kijker dingen laat invullen. Een film die haast abstract wordt. Veel absurde, grappige, maar vooral veel langgerekte, of lang aandoende scènes. Erg mooi, maar moet een extra kijkbeurt hebben om hem echt te vatten en de sfeer goed te kunnen proeven.
Wat mij vooral bijbleef is een zeer bijzondere, exceptionele en experimentele film. Shots vond ik niet allemaal briljant geplaatst, van het visuele moet hij het niet perse hebben. Ik denk dat deze het vooral van de montage, de ijzersterke rol van Terajima en absurde, soms erg mooie situaties. Blijf nu op een hele dikke 4* hangen, maar kan omhoog gaan.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Herzien, en die 5* blijven zeker staan.
Uniek meesterwerk van Sabu. Het tempo, de humor, het drama, Terajima. Alles werkt, alles is perfect. Verder weinig aan m'n eerste bericht toe te voegen, behalve dat deze film erg lang is blijven hangen en bij herziening alleen maar beter werd.
En dat het verdomd klote is dat hier nog steeds geen koopbare DVDrelease van bestaat. Op festivals is Sabu nochthans alles behalve een onbekende. Wil je al eens een DVD kopen ...
Het einde maakt de film trouwens echt helemaal af. Prachtige climax en een heerlijk warm dekentje na de eerste 80 minuten. Heerlijke film gewoon. 5 dikke *.
Chr.s
-
- 3671 berichten
- 1696 stemmen
Dit was de eerste Sabu die ik zag. Nu een groot deel van zijn werk gezien, vandaar tijd voor een herziening.
Fantastische film, de situaties waarin de hoofdrol speler terecht komt zijn stuk voor stuk grappig en ontroerend.
Mooiste stukken zijn de scénes met de opa, die met de terminaal zieke man in de kroeg en het einde.
Ik doe er een halfje bovenop.
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Onderhond, wil wel even een toelichting over de top10 positie horen, gaarne
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Heeft de film te danken aan mijn Eraserhead herziening. Die moest er uit, en toen kwam er een plaatsje vrij . Vind dit in ieder geval een geweldige film. Visueel prachtig en uniek concept. Maar dat staat verder hierboven al twee keer te lezen.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Best een goede film. Concept heeft wat weg van After Hours. Ook een film waarin de hoofdpersoon in een reeks vreemde situaties belandt. Scorsese's film is beter, maar Blessing Bell is visueel mooier. Die zon die over de schouder opkomt; fantastisch! Jammer dat niet alle situaties even boeiend waren (beetje doorsnee) en dat het einde zwaar tegenviel (dat flauwe gewauwel met zijn vrouw over zijn trip). 3,5*
Linn
-
- 3289 berichten
- 3798 stemmen
Geweldig filmpje, met een geweldige rol van Terajima. Die man hoeft niet veel te zeggen om een geweldige rol neer te zetten. Hij heeft al genoeg uitstraling! Erg droge grappige momenten zoals Het neerslaan van de vrouw en man met de bloembak, de yakuza waarvoor terajima opgepakt word en de agent die constant op zijn fiets komt aan rijden maken deze film tot een geweldig onderdeel van de Aziatische cinema.
En na drie geweldige Tanaka films die ik nu gezien heb (monday en Dead run) en die allemaal ook op een 4,5 staan ben ik wel een beetje fan geworden een dikke 4,5*
Alastor
-
- 2633 berichten
- 3018 stemmen
Aangenaam verrast door deze film. Goede regie, fijn gebruik van ruimte, zowel op visueel als auditief vlak en fascinerende fotografische composities. De kapstok van een hoofdfiguur die van het ene avontuurtje in het andere valt is zo oud als de weg naar Rome, maar werkt hier prima. De film draait om beleving, beleving die door een fijne melange van ritme, sfeer en rust extra intensiteit met zich mee krijgt. 3,5 ster.
NKyou
-
- 3081 berichten
- 747 stemmen
Viel me toch vrij tegen deze film. Na het zien van twee andere Sabu's vandaag lag dit toch niet echt in mijn verwachting.
Hele rustige 'roadmovie' met een aantal aardige scenes. De yakuza die al die tijd al een mes in zijn buik haden de oude man in het ziekenhuis die doodging. Ook werkten de stiltes vrij goed bij het brandende huis met de moeder radeloos op de stoep.
Echter weet de film me op geen enkel punt echt grandioos te overtuigen of te raken op het slot na. Maakt de film het kijken waard en bezorgt deze film toch nog 3,5*.
Chr.s
-
- 3671 berichten
- 1696 stemmen
Vrij anders dan Sabu's andere films. Ik zou het zeker nog eens proberen met een ander verwachtingspatroon.
belchinees
-
- 4182 berichten
- 2208 stemmen
Heb genoten van dit mooi staaltje film, met dank aan Onderhond, ik heb hem via je top10 ontdekt.
Nu zit ik met een vraag waarmee ik de rest van de film in het hoofd zat.
De man valt in een put, kijkt daar wat naar de sterren, klimt er dan uit, kijkt wat naar de zee. Wat heeft hem nu net zijn ommekeer doen maken? Kan er iemand mij dat eens mooi verwoorden?
Ik wou deze film een hogere score geven, maar er zijn enkele dingen die me dwars lagen.
Het begin duurde me net te lang.
De man praat opeens helemaal op het einde. Hierdoor verliest hij in mijn ogen zijn magie en het mysterische. Het was wel nodig voor het verhaal, maar ik vind het jammer.
Voor de rest nog een paar onduidelijkheden, maar dat wordt misschien duidelijk bij een tweede kijkbeurt.
Het kan dat er nog een halfje bijkomt, als iemand mij een allesverklarend antwoord weet te geven op bovenstaande vraag.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
De man valt in een put, kijkt daar wat naar de sterren, klimt er dan uit, kijkt wat naar de zee. Wat heeft hem nu net zijn ommekeer doen maken? Kan er iemand mij dat eens mooi verwoorden?
Volgens mij is het lopen gewoon erg letterlijk. Na de sluiting van z'n werk loopt hij weg. Waarbij hij dus ook wegloopt van zijn problemen. Terajima is verder een aardig persoon die de mensen rondom helpt, maar zijn eigen problemen laat hij steeds verder achter zich.
De put brengt een einde aan zijn tocht. Hij zit vast en kan niet meer weglopen. Het enige wat hij heeft is zichzelf in de put en hij is dus verplicht om z'n eigen problemen onder ogen te komen. Dit trekt hem weer over de streep om terug naar huis te keren, blijkbaar beseft hij dat daar iets wacht wat belangrijker is dan de sluiting van een bedrijf.
Kan er ook grandioos naastzitten, maar klinkt wel logisch zo, niet ?
Olaf K.
-
- 1132 berichten
- 513 stemmen
Werkloze man strompelt wat door de stad en heeft een aantal ontmoetingen met mensen die levensmoe zijn of problemen hebben van dat niveau. Ergens tussen neus en lippen door redt hij een kind uit een brandend gebouw, wint hij een loterij, etc. HAHAHAHA en HAHAHAHA. Oh nee het is tragi-komisch, ik bedoel hahahaha en ahum haha. Af en toe een arty tsai ming liang shot van een minuut waarin niets gebeurt, want ja het moet wel een gelaagde film zijn natuurlijk. En aan het einde loopt hij het hele parcours weer terug. Kapot geërgerd.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Misschien had Tanaka z'n decor met WCrolletjes moeten bouwen, zou vast een stuk authentieker zijn geweest ...
Fijn dat je je ergerd hebt, maar uit je recensie valt helemaal niks af te leiden.
Olaf K.
-
- 1132 berichten
- 513 stemmen
Het was ook geen recensie, Onderhond. Mag ik nog effe kwijt dat dit zesde-rangs Kaurismäki is? En wie heeft het hier over authentiek?
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Op basis van de Kaurismaki die ik gezien heb is dat een erg mooi compliment om mee af te sluiten.
Bedankt in ieder geval voor je niet-recensie met non-kritiek.
Olaf K.
-
- 1132 berichten
- 513 stemmen
Okay, dan doe ik toch een recensie:
Ik vond de film niet uniek, niet grappig, niet komisch en niet dramatisch, met een paar aardige shots, met gebruik van stiltes die de ergenis verhoogden, spaarse en erg mooie muzikale begeleiding (ja daar moet ik Onderhond gelijk geven), en laat je met een totaal niet magisch gevoel achter. Dit had ik nog nooit gezien, en bedankt voor de moeite: 1,5*.
Het laatste nieuws
Reboot van WOII-film 'Das Boot' binnenkort te zien in Nederland: 'Spat de klasse vanaf'
Nieuw 'Euphoria'-seizoen: problemen rondom de ontwikkeling blijken stukken groter dan gedacht
De tien best beoordeelde films van de jarige Brendan Gleeson (69)
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
Bekijk ook
Redline
Animatie / Actie, 2009
59 reacties
Monday
Actie / Komedie, 2000
63 reacties
Yoru wa Mijikashi Arukeyo Otome
Animatie / Romantiek, 2017
3 reacties
Hyakuen no Koi
Komedie / Drama, 2014
5 reacties
Fisshu Sutôrî
Drama / Komedie, 2009
9 reacties
Shimotsuma Monogatari
Komedie / Fantasy, 2004
44 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.