Fletch (1985)

Alternatieve titel: Zo Maf als een Deurmat

Actie / Komedie

geregisseerd door Michael Ritchie
met Chevy Chase, Geena Davis en Tim Matheson

Irwin 'Fletch' Fletcher is (Chevy Chase) een journalist in Los Angeles. Vermomd als zwerver wil hij een drugsnetwerk op het strand aan het het licht brengen om zo deze primeur te publiceren. Op een dag wordt hij benaderd door een zakenman, deze biedt Fletch een groot bedrag om hem te vermoorden. Fletch stemt toe, maar vertrouwt de zaak niet en gaat op onderzoek uit.

sommige stukjes snap ik soms niet

3.0***

avatar van ewalk
ilie paardengek schreef:
sommige stukjes snap ik soms niet

3.0***

Noem er eens een paar? Die van mr.Poon of John Coxtolstoi(schots roemeens )?

Stanton Boyd: What kind of a name is Poon?
Fletch: Comanche Indian.

Fletch: I'm John.
Gail Stanwyk: Ohhhh, John.
[they laugh]
Gail Stanwyk: John who?
Fletch: John Cock... tos... ton.
Gail Stanwyk: That's a beautiful name.
Fletch: Well, it's Scotch/Romanian.
Gail Stanwyk: That's an odd combination.
Fletch: Yeah, well, so were my parents.

Of wat te denken van de Underhills?

Met 0,5 verhoogd. De oneliners zijn te scherp!

avatar van tommykonijn
Niet echt een film waarbij je helemaal in een deuk ligt van het lachen lijkt mij maar grappig en vermakelijk is hij wel Chevy Chase en Greena Davis doen het heel goed en maken deze film héél leuk om eens met het hele gezin te bekijken!

***

avatar van jumpstylemovie
Maar Chevy Chase is wel ERG goed bezig. ( is ie trouwens altijd)

2.5** maar dit is een één keer kijken film , en niet vaker in weinig tijd.

avatar van Dark Knight
leuke film, maar niet geweldig erg leuk voor en keer. 3,0*****

chevy chase op zijn best
hij is een geniale kluns maar zie hem liever in een rol als deze

jumpstylemovie schreef:
Niet echt een film waarbij je helemaal in een deuk ligt van het lachen en er zaten veel stukjes in die moeilijk te volgen waren.Maar Chevy Chase is wel ERG goed bezig. ( is ie trouwens altijd)

2.5** maar dit is een één keer kijken film , en niet vaker in weinig tijd.

Vind je? Dit is toch wel een hele heldere film vind ik.

I'm Don Corleone, Moe Green is out of the Tropicana and my sons Mike and Fredo are taking over... Geniaal.

avatar van Spetie
Leuke film, waarbij Chevy Chase ontzettend goed op dreef is met al zijn gevatte oneliners en vermommingen. Er gaat erg veel enthousiasme vanuit en hij weet alles ook nog eens op een leuke manier over te brengen. Ook de muziek geeft de film een lekker eighties sfeertje. Het verhaal en de film verder is niet bijzonder, maar dankzij Chase is het vermakelijk genoeg om op een voldoende uit te komen.

avatar van rep_robert
Inderdaad een leuke film, nergens echter een hoogvlieger.

Chevy Chase is gewoon leuke gecast, zet veel leuke typetjes neer en de namen die hij erbij verzint zijn ook grappig.
De dialogen van Chase zijn vaak ook sterk, lekker droog.
Soms zitten er ook leuke grapjes in die niet erg opvallen.
vb. Stoel wegtrekken op de redactie vd krant om erop te gaan zitten en je ziet die gast erachter op de grond donderen.
Simpel, maar toch leuk en effectief gedaan zonder er de nadruk op te leggen!

Het plot is natuurlijk niet van wereldniveau, maar toch vermakelijk voor een komedie, je ziet ze wel is erger. De muziek is wel erg eighties, voelt toch erg gedateerd aan.

Al met al een leuke komedie, waarin Chevy Chase een leuke en aanstekelijke rol heeft, maar nergens echt een hoogvlieger is.

avatar van jumpstylemovie
Dat 3e en 5e paspoort op de poster xD

rep_robert schreef:
De muziek is wel erg eighties, voelt toch erg gedateerd aan.

Deze film is idd een tijdcapsule. Maar dat vind ik nou juist ook de charme ervan. Pure 80's.

avatar van 606
Erg leuke komische film met een hele leuke 80 muziekje.
Chevy deed het prima en verhaal was ook leuk.

3,5 ster

avatar van Marshall1959
Erg leuke komediefilm. Met een goede Chevy Chase en veel geslaagde grappen.

Melvin Udall
Flauwheid in optima forma, Chase kan dit als geen ander.
Fletch is wel typisch 80's maar als geheel nog steeds goed kijkbaar.

avatar van movie fan
goede komedie met een zeer goede Chevy Chase . er zaten ook veel goede grappen in

Dick2008
Na deze nog eens gezien te hebben, kan ik wel zeggen dat het eigenlijk een film is om één keer gezien te hebben, maar meer toch niet. Misschien intussen ook al weer aardig gedateerd. Sommige gedeelten blijven wel leuk, want de film kent zo zijn sterke momenten. De verschillende typetjes van Chevy Chase zijn ook goed. Maar de actie valt wel wat tegen voor een actie-komedie. Bovendien komt het dunne verhaal dat tegelijkertijd soms ook onnodig ingewikkeld is, het komische niet ten goede.

Wat een bijtitel ook bij deze film. Ik weet niet hoe die van jullie erbij ligt, maar die van mij moet hoognodig gestofzuigd. 3.0

avatar van Tanita
Wat een voorspellende waarde !!!! 4,5

avatar van erik1677
wat een heerlijke droogkloot was Chevvy Chase vroeger toch.
Heb hier ook weer ongelovelijk van genoten.

avatar van Harco
FisherKing schreef:

Nee dus. Schaamteloos verouderd met een irritant pingeltje dat aan Falkemeier doet denken (Miami Vice Kloon). Toch is het spel van Chevy Chase charmant, mooie onliners en zijn er aardige verwikkelingen. 0.5* aftrek naar 3.0*

Het is dan ook van Faltermeyer. Maar wat een tune, zeg.

Redelijke film waarin een onderzoeksjournalist vaak undercover gaat voor een verhaal. Het onnodig ingewikkelde plot doet er eigenlijk niet toe hier, de scenes afzonderlijk zijn wel leuk (vooral ook vanwege de droge humor van Chevy Chase). In veel opzichten vergelijkbaar met het betere Beverly Hills Cop (en niet alleen vanwege de soundtrack).

avatar van Donkerwoud
Sta je met je vriendjes op het schoolplein: 'Heb jij 'Zo Maf als een Deurmat' al gezien?'

avatar van Tanita
Ja, of 'Vier Vuisten de Lucht in'. Het leven was toen nog niet 'Verengelst', een buitenlandse filmtitel kwam zelden voor. Zoiets wat je nu nog bij 'Kinderfilms' ziet.

avatar van missl
Prima jaren 80 film met toepasselijke muziek. Best vermakelijk dit verhaaltje over een journalist die op onderzoek uit gaat. Chase draagt de film, het verhaal is simpel.