Big Momma's House (2000)

Verenigde Staten / Duitsland

geregisseerd door Raja Gosnell
met Martin Lawrence, Nia Long en Paul Giamatti

FBI-agent Malcolm Turner is op jacht naar een ontsnapte bankrover die vermoedelijk naar het huis van Big Momma zal gaan, de grootmoeder van diens knappe ex-vriendin Sherry. Wanneer Big Momma plotseling op reis gaat, dreigt het plan te mislukken en is het aan Malcolm om de rol van de spraakmakende oma over te nemen. Malcolm heeft alles onder controle, behalve wanneer hij verliefd wordt op Sherry.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Ik moet zeggen dat ik Martin Lawrence meestal wel grappig vond. Bad Boys was natuurlijk erg leuk, Life vond ik wat minder, maar zijn laatste (Blue Streak) vond ik vrij goed. Ik ging dus ook met redelijke verwachtingen de bios in. BMH viel echter geweldig tegen. De grappen zijn flauw, het verhaal voorspelbaar, en Martin Lawrence niet echt goed als Big Momma. Big Momma's House krijgt van mij 2 sterren.

avatar van Quentin
Die Lawrence moeten ze afschieten, wat een klote, cliché, on-grappige film 1.5 *

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Ik had een erg slechte film verwacht, mede doordat ik het niet echt heb op Lawrence, meestal kan ik me alleen maar aan die vent irriteren. Maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld het zeer saaie en humorloze Black Knight, viel me Big Momma's House me behoorlijk mee.

Lawrence was lang niet zo irritant als normaal, maar het is vooral Giamatti (zeker één van de leukste en meest interessante acteurs van dit moment), die voor een paar geweldige momenten weet te zorgen. Het verplichte drama/ romantiek gezeur (dat tijdens het nogal zwakke einde in drievoud te voorschijn komt) was flink waardeloos, maar voor de rest vond ik dit nog best te doen. Zeker gezien de verwachtingen.

3 sterren.

avatar van jumpstylemovie
Matige en op vele opzichten een erg overdreven film.
Ik heb hier niet echt van genoten. In Bad Boys is lawrence leuk , maar dit is echt prut...
toch nog een 2**

avatar van Ajax&Litmanen1
Standaardverhaal maar door de verkleedpartij is het wel een beetje origineel. Soms heb ik wel wat geinige dingen gezien, maar het was allemaal niet top. Martin Lawrence is veel beter als ie een copper kan spelen ofzo.

avatar van hellblazer93
Ik vind dit soort films op z'n tijd wel leuk. Niet te vaak, maar slecht vind ik dit niet. Het acteerwerk kon wel wat beter,maar er zaten een aantal grappige stukjes in.
3 sterren kan denk ik nog wel. Deel 2 was minder volgens mij, maar het is al een tijdje geleden dat ik die heb gezien.

avatar van chevy93
Destijds in de bios gezien en een hilarische film.
Vooral op het einde wanneer hij de boeven inrekend is geweldig

Inderdaad de zoveelste Martin Lawrence troep. Achterlijk verhaal en zeer flauwe kinderachtige humor. Ondanks dat was het eerste half uur nog best te pruimen inclusief Martin Lawrence. Maar veel was het helaas niet. Paul Giamatti zal zich ongetwijfeld achteraf geschaamd hebben om hierin te hebben meegespeeld.

avatar van martijn011
Vroeger kon ik hier nog wel om lachen maar tijden veranderen he..
Grappig dat ik jaren geleden nog alle films van Martin Lawrence kocht en ze allemaal zo snel mogelijk wilde zien omdat ik ze zo grappig vond.
Ik vind alleen Blue Streak en de Bad Boys films nog wel leuk, de rest is troep.

Bij de zoveelste herziening nu schaam ik me rot.
Hoe heb ik dit grappig kunnen vinden? Enorm zwakke film met een sporadische grap er tussen.
Grappig dat Paul Giamatti hier nog in speelde. Was ik totaal vergeten. Hij was het grappigste personage en dat zegt genoeg denk ik.

Verlaging van 3* naar 2*.

avatar van Spetie
Redelijke film.

Van Martin Lawrence weet je wat je kunt verwachten en vaak is dat een druk personage dat zich in de nesten werkt, met zijn gebruikelijke humor. Dat ligt je of dat ligt je niet. Hoewel het in deze film niet denderend is, zijn de momenten dat Lawrence zich in de problemen werkt door zijn verkleedpartijen soms nog best grappig, maar verder is het een beperkt acteur, ook op komediegebied.

Wat ook goed helpt in deze film is de bijrol van Giamatti, die wel constant hilarisch is. Daarentegen zit er wel een hoop flauwigheid tussen, dat ook niet altijd even leuk is. Geen superslechte film, maar ook zeker geen hilarische.

avatar van Donkerwoud
Nare stereotypes en slecht getimede humor, en dan is dit nog ''de beste'' uit de serie.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik hou niet echt van Martin Lawrence. Als sidekick kan het nog meevallen als hij rustig is, maar acteren kan hij niet en een film dragen al zeker niet. De makers moesten trouwens gedacht hebben dat Martin Lawrence als dikke vrouw al voldoende was om de kijkers aan het lachten te brengen. En daardoor vergeten om een script te schrijven en er toch enkele grappen in te steken. Net als Murphy bij The Nutty Professor is dit gewoon plaatsvervangende schaamte. Slecht gewoon!

avatar van K. V.
Deze was op tv en me er eens aan gewaagd. 'k had hier vroeger al eens wat stukken van gezien, dus de grote lijnen wist 'k wel, maar een volledige kijkbeurt was er nog niet van gekomen.
Het was wel een leuke film. De film doet een beetje aan The Nutty Professor & Mrs. Doubtfire.
Het niveau van de film was jammer genoeg niet altijd super hoog, maar af en toe moest 'k toch wel lachen.
De cast deed het verder ook prima en zat goed in hun rol.
Prima film om eens mee te pikken via tv, om eens anderhalf uurtje onderuitgezakt in je zetel te zitten.

avatar van dvdcrusher
leuke komedie, altijd leuk om terug te zien, leuk zonder veel pretenties zoals een komedie hoort te zijn

avatar van Kondoro0614
Big Momma's House

Zo kun je zien hoe meningen erg verschillen onder de mensen.. Niet erg natuurlijk, we hoeven uiteraard ook niet gelijk te zijn..

Deze film is deze week op Netflix - Nederland gekomen.. En ik wou hem meteen een kans geven, en dat heb ik vanavond gedaan. Het is me erg mee gevallen na de lage score!

Martin Lawrence vind ik namelijk (meestal) een leuke acteur.. Kan altijd wel om deze persoon lachen..! Nia Long ken ik daarin tegen helemaal niet.. Maar ik vond het haar wel leuk doen! Paul Giamatti... Van The Amazing-Spiderman 2 , dat weet ik nog wel.. Maar ben hem verder niet echt gewend... Ken hem wat dat betreft ook niet echt..

Big Momma's House vond ik dus een erg leuke film.. Het verhaal was niet echt van "Wow!" maar de uitwerken van de transformatie met Martin Lawrence was erg goed gedaan! En ik vindt dat altijd wel mooie films zo.. Als ze zoiets bedenken! Ondanks het wat slechtere verhaal kon ik een paar keer erg goed lachen! Helaas zijn dan de standaard liefde scene's ook weer terug in deze film.. Sherry Pierce komt erachter dat Martin, big momma na speelt en is boos.. In de kerk is het even sorry zeggen en ze staan weer te zoenen... Dat vindt ik altijd erg tegenvallen aan zulke films!

Ik heb Big Momma's House nog niet eerder gezien.. Maar vond hem aardig geslaagd! 3.5*