Jesus Christ Superstar (1973)

2,99

Muziek / Drama

geregisseerd door Norman Jewison
met Ted Neeley, Carl Anderson en Yvonne Elliman

De film vertelt het verhaal van de laatste 6 dagen van het leven van Jezus Christus door de ogen van Judas Escariot. Gebaseerd op het concept-album van Andrew Lloyd Webber en Tim Rice, en de daaropvolgende, langlopende Broadway-musical.

326 BERICHTEN20 MENINGEN

avatar van x_Sheerio_x

geplaatst op 25 maart 2013, 20:32 uur, permalink
Vond het een mooie en leuke film met leuke liedjes.
Top!

avatar van anne J
geplaatst op 28 maart 2013, 21:08 uur, permalink
O mijn god, waarom ben ik zondag niet in Utrecht?!? 🙁
Ik vertrek uit Utrecht om Pasen te vieren in mijn homeland Brabant, maar wel helaas in dit geval. Jesus Christ Superstar draait maar liefst tweemaal in 't Louis Hartlooper zondag!
Deze film zou ik zeker graag een keertje in de bioscoop willen zien...
Kunnen anderen wel gaan?

geplaatst op 30 maart 2013, 20:37 uur, permalink
anne J schreef:
O mijn god, waarom ben ik zondag niet in Utrecht?!? 🙁
Deze film zou ik zeker graag een keertje in de bioscoop willen zien...
Kunnen anderen wel gaan?

Heb hem jaren geleden nog in de bioscoop gezien. Het is echt de moeite waard om hem op het grote witte doek te zien. Gisteren, zeer traditioneel dat wel, lekker naar de dvd gekeken, heerlijk lekker weer eens meezingen.

geplaatst op 30 maart 2013, 20:49 uur, permalink
Ik lees dat veel mensen denken dat de deze filmbewerking van Norman Jewison een musical is, maar het is een 'rock opera'. In een filmmusical wordt ook gewoon in gepraat. Evita (ook van het duo Webber & Rice) is bijvoorbeeld ook een rock-opera. Misschien is dat de reden waarom JCS bij sommigen niet meer dan 1 sterretje krijgt.

avatar van The One Ring
geplaatst op 30 maart 2013, 20:56 uur, permalink
filmgek1963 schreef:

Waarom zou een nuanceverschil in genredefinitie een verschil in score opleveren?
En is een rock-opera geen vorm van een musical?

avatar van Matt81
geplaatst op 2 april 2013, 16:46 uur, permalink
rock-opera of musical is qua grens klein. Een musical met rockliedjes een rock-opera noemen is wat pretentieus. Aan de andere kant zou ik Tommy van the Who weer geen Musical noemen...

geplaatst op 2 april 2013, 16:49 uur, permalink
The One Ring schreef:

En is een rock-opera geen vorm van een musical?

O.k. een rock-musical dan.

Precies omdat men niet houdt van dit soort 'musicals'? Er wordt immers alleen maar in gezongen. En misschien dat men niet opgegroeid is met de hippie-cultuur uit begin jaren 70. Het jazz-ballet staat misschien mensen ook niet zo aan.

geplaatst op 3 augustus 2013, 12:20 uur, permalink
Tarkus schreef:
Toen ik de film de eerste maal zag, nu meer dan 30 jaar terug, was ik meteen overdonderd, en wel door de prachtige muziek.
Hoewel iedereen het verhaal wel zal kennen is deze uitvoering ervan prachtig gedaan. Soms waan je je in de tijd waarin het oorspronkelijke verhaal zich afspeelt, maar de accenten in het verhaal brengen je naar de hedendaagse werkelijkheid, waarin machinegeweren en tanks representatief voor zijn.
Zelfs al ben je niet gelovig, toch maakt het verhaal in deze film wel degelijk indruk.
Wat de cast betreft, die zijn stuk voor stuk prachtige artiesten, alleen is het spijtig dat men van hen, op Yvonne Elliman na, niet veel meer heeft gehoord na deze film.
Ik was vooral onder de indruk van de stem van Ted Neeley, en natuurlijk ook van Elliman die je de koude rillingen bezorgd bij sommige van de liedjes die ze vertolkt.
Het is spijtig dat deze DVD-versie niet is geremasterd, het zou een stuk bijdragen tot de kwaliteit van de muziek.
En heden ten dage is deze muziek nog steeds om van de smullen, een pracht van rockopera is dit.

We zijn inmiddels 40 jaar later, na het verschijnen van deze prent, en eindelijk is hij dus ook verkrijgbaar op blu-ray.
Veel heb ik niet toe te voegen aan mijn eerdere commentaar, buiten dat de film mooi is gerestaureerd op deze schijf, en hoewel het geluid nog steeds 2.0 Stereo is, het toch perfect klinkt in surround.
Het zal wellicht niet de laatste keer zijn dat ik deze prent heb gezien... toen ik 40 jaar geleden de LP kocht heb ik hem grijs gedraaid, het is en blijft prachtige muziek om steeds weer opnieuw te beluisteren, en dus ook te bekijken.
Een aanrader deze film, voor iedereen die van rockmuziek houdt !!

avatar van AC1
geplaatst op 14 december 2013, 9:10 uur, permalink
De film, met de mooie fotografie van Douglas Slocombe, ziet er inderdaad fantastisch uit op Blu-ray!

Het fantastische van de film (naast het originele Judas perspectief en de menselijkheid van Jezus) is het gevoel dat hij voor een groot deel ter plekke is ingeïmproviseerd. Het lijkt erop dat Norman Jewison en de choreograaf zich te plaatse hebben laten inspireren door de geweldige omgeving. Het is alsof een bende zangers en dansers daadwerkelijk tussen het zand, de canyons en de ruïnes zijn gedropt en dat de grillige en natuurlijk omgeving heeft bepaald hoe de scènes zouden worden gefilmd. Dat vind ik een verademing omdat tegenwoordig de meeste films al zijn gemaakt voor ze daadwerkelijk beginnen te filmen. Nee, hier voel je dat de creativiteit nog volop bezig was tijdens de shoot.

Jesus Christ Superstar is de beste Jezus film na The Last Temptation Of Christ! Je zou er bijna gelovig van worden!

avatar van K. V.
geplaatst op 25 januari 2014, 20:53 uur, permalink
Toch wel even wennen deze film. Vooral de liedjes in het begin konden me niet echt bekoren, maar na een half uurtje werden ze wel beter. Er werd wel heel veel in gezongen, eigenlijk de hele film door, net als in bv Evita.
De cast deed het prima en visueel zat het ook wel goed.
Prima film.

avatar van sabsabsab
geplaatst op 26 januari 2014, 23:27 uur, permalink
Ik heb deze gezien toen ik een jaar of tien was, en ik was meteen overdonderd, zeer mooie teksten en vocals, maar wat me ver al aansprak was toch het muziek zelf, de combinatie van jazz, rock en funk. Echt tof dat ze een pop musical hebben gemaakt over Jezus, en dat nog wel in de jaren 70.

avatar van soom
geplaatst op 29 januari 2014, 8:13 uur, permalink
Ik ben jaren geleden, wat ik al geschreven heb hier, eens naar de Nederlandse musical geweest, in Utrecht, met Casey Francisco, Jamai Loman en een Vlaam in de rol van Jezus (Dieter Troubleyn geloof ik).
Wat was dat machtig mooi. Ik weet nog wel dat Casey me kippenvel bezorgde. Sowieso vind ik haar mede dankzij haar rol in de Nederlandse versie van Rent, een magistrale theateractrice.

Ik snap ook niet echt waarom ik dit, zag ik, maar een magere 3.5* gegeven heb.
Natuurlijk is dit veel meer waard.
Yvonne Elliman zet een mooie prestatie neer, zowel vocaal als acteren zijn bij haar prima in orde.
Daartegenover een mooie Judas, en het geheel ademt die hippie sfeer uit, op de een of andere manier, waar ik zo van houd, dus dit is in elk geval wel iets meer waard dan 3.5*. Mooie musicalfilm, dus. En meteen weer eens een betere mening/recensie dan het korte stukje van een poosje terug.. 4,5*.

avatar van AC1
geplaatst op 29 januari 2014, 11:10 uur, permalink
Musical? Het is een rock opera! 😉

geplaatst op 13 maart 2014, 11:51 uur, permalink
Deze verfilmde rockopera was een typische jaren zeventig productie met geweldige tijdloze liedjes, de flowerpower hippie sfeer en de bijna schreeuwend kleurige kostuums. Het verhaal over de laatste dagen van Jezus gezien door de ogen van Judas of met andere woorden over een jongeman die een hoge prijs moest betalen voor zijn roem. De film zag er bijzonder mooi uit.

Ik heb de moderne versie uit 2000 niet gezien; wordt eens tijd.

avatar van alexspyforever
geplaatst op 1 april 2014, 12:57 uur, permalink
Deze ga ik rond Pasen zeker herzien!

avatar van predator
geplaatst op 21 april 2014, 12:12 uur, permalink
gauke schreef:

Ik heb de moderne versie uit 2000 niet gezien; wordt eens tijd.

Deze is stukken beter.

avatar van panax
geplaatst op 29 mei 2014, 11:05 uur, permalink
schitterende rockopera,met geweldige rockmuziek !!!

avatar van rcuppen79
geplaatst op 3 oktober 2014, 23:24 uur, permalink
Deze film zag ik voor het eerst op school bij het vak Levensbeschouwing. De film maakte toen geen diepe indruk op mij, maar de liedjes bleven wel in je hoofd hangen.

Jaren later nogmaals gezien en ditmaal wist de film me wel te pakken. Het is een gewaagde keuze om het verhaal van Jezus te vertellen in de vorm van een Rockopera. Maar het werkt wel! De muziek is gewoonweg prachtig en deze film is in mijn ogen de beste versie! Dat heeft te maken met twee personen: Carl Anderson en Ted Neeley. Anderson speelt de rol van Judas en steelt de show met zijn soulvolle stem. Neeley's zangkwaliteiten krijgen gemengde kritieken, maar ik ben wel een liefhebber van zijn ietwat rauwe stem met die geweldig hoge uithalen. Beide heren zingen hun teksten ook alsof ze elk woord menen en zo hoort het ook. Met name het nummer 'Gethsemane' knalt eruit.

De film zelf ziet er tegenwoordig wat knullig uit, met goedkope kostuums en decors en matig camerawerk. Maar de muziek staat als een huis en dat is toch het belangrijkste bij een musical.

avatar van maurice74
geplaatst op 16 november 2014, 10:58 uur, permalink
Na 24 jaar weer eens gekeken. Muziek is fantastisch, zo ook de beelden en de combinatie met wat destijds modern was.

avatar van Smugmarty
geplaatst op 27 november 2014, 20:53 uur, permalink
Dit is natuurlijk een waardeloze film waar werkelijk geen touw aan vast te knopen is behalve wat hoogte punten uit het nieuwe testament.

Waarom dit echter toch een meesterwerk is, is natuurlijk niet moeilijk te raden.
Andrew Lloyd Webber!

"my mind is clearer now, at last all to well, I can see where we all soon will be"

geplaatst op 6 januari 2015, 0:22 uur, permalink
Heerlijke film met geweldige songs! Voor degene onder ons die de rockopera nog kunnen waarderen zeker een must-see. Door het verhaal van Jesus te gebruiken beter te volgen dan bijvoorbeeld Tommy ( The Who) en daarom waarschijnlijker wat makkelijker "kijkbaar". De kritiek die ik lees op de dingen niet lijken te kloppen; dat vind ik juist sterk. Je ziet dat het een groep mensen is die het verhaal van Jesus komen spelen/beleven. De omgeving en bijvoorbeeld de scene waarin het vliegtuig ineens laag overvliegt.. Ik vind het machtig goed. Iedere pasen zet ik hem weer op (tot grote ergernis van vriendlief die dit meesterwerk niet weet te waarderen).

avatar van Henk_61
geplaatst op 28 april 2015, 11:27 uur, permalink
Mooie film en de muziek staat nog als een huis ! Je hoeft hier ook niet per se gelovig voor te zijn (ben ik ook niet) om dit een goede film te vinden. Natuurlijk is hij gedateerd maar ik heb daar geen probleem mee. Ted Neeley is super gecast en voor zover ik weet speelt hij nog steeds de rol van Jezus op het toneel. De helaas te vroeg overleden Carl Anderson heeft een prachtige stem en Barry Dennen (The Shining) als Pilatus zingt wat mij betreft het mooist lied "Pilate's Dream" .
Mooiste tekst in het nummer "Jesus Christ Superstar" : (1) Israel in 4 bc had no mass communicatien (2) Did you knew your Messiah dead would be a record braker (2) could Mohammed move a mountain or was that just PR .........

avatar van Roger Thornhill
geplaatst op 17 augustus 2015, 23:16 uur, permalink
Toen ik deze film voor het eerst zag was ik 13 jaar, en hoewel dus niet echt een naïef menneke meer kan ik me niet herinneren dat ik toen echt besefte hoezeer deze film anachronistische elementen gebruikt, al vanaf de bus in het begin tot en met de soldaten in T-shirts, het gele brilletje van Herodes en de vijf tanks die Judas komen opjagen. Bizar, ik zat kennelijk zó sterk in de wereld van de film dat ik het gewoon allemaal als vanzelfsprekend onderging en ik me aan de "totaalervaring" overgaf. (Óf ik was gewoon wèl naïef en/of dom, dat is ook heel goed mogelijk.)
        Hoe dan ook, nu ik de film weer herzie (niet voor het eerst trouwens) stoor ik me merkwaardigerwijs helemaal niet aan de gedateerdheid en al evenmin aan de theatraliteit, misschien omdat ik nu weet hoe deze film in elkaar zit, maar misschien ook omdat ik het allemaal toch net sober en strak genoeg uitgevoerd vind. Ook los van die vormgeving is er weinig mis met deze film: er wordt prima gespeeld, het camerawerk is fraai (zeker op Blu-ray), de muziek is en blijft onsterfelijk, en hoewel ze vermoedelijk verre van realistisch uitgedost zijn intimideren die priesters met hun zwarte outfits, bizarre borstsieraden en omineuze zwarte hoofddeksels me nog altijd.
        Niet over te brengen op plaat : de blik van Judas wanneer Jezus "When I'm gone" zingt en Judas beseft hoe dit verhaal moet gaan eindigen (net als de niet-begrijpende blik van Simon de Zeloot later in de film). Jesus Christ superstar staat misschien te boek als een interesting failure, maar bij mij raakt hij nog altijd een gevoelige snaar. Zoals AC1 zegt: "Je zou er bijna gelovig van worden!"

avatar van 606
geplaatst op 30 september 2015, 16:58 uur, permalink
Luister nu de lp van deze film met de muziek, blijft erg mooi.

avatar van Smugmarty
geplaatst op 19 december 2015, 19:33 uur, permalink
Verwacht geen romantisch religieus drama maar een rock opera waar het nieuwe testament centraal staat .
Wat een geweldige nummers... tijdloos.

avatar van ampie93
geplaatst op 17 februari 2016, 8:44 uur, permalink
Mijn allereerste ervaring met een film over Jesus was deze musical. Ted neeley en Carl en de rest van de cast was geweldig. Gethsemane, een van de populairste liedjes uit de film, laat goed zien hoe Jesus worstelt met wat God van hem vraagt. Ik was gelukkige om hem afgelopen december in den haag in de musical te mogen zien. Wat een geweldige man toch. Ik heb niks verkeerds te zeggen, de zang was meer dan goed. Het heeft me de menselijke kant van Judas laten zien.