Psychomania (1973)

Verenigd Koninkrijk
Horror

geregisseerd door Don Sharp
met Nicky Henson, Beryl Reid en George Sanders

De leden van een motorbende die zichzelf The Living Dead noemt, terroriseren de inwoners van een klein dorpje. Ze hebben namelijk een pact met de Duivel gesloten en krijgen, in ruil voor de zielen van gewone stervelingen, het eeuwige leven.

Heerlijke Engelse onzin; lees plot. Has guilty pleasure written all over it. Ooit gerennomeerde acteur George Sanders kon er blijkbaar de lol niet van inzien en besloot er na deze film maar een einde aan te maken. Hij nam zijn einde in de film ietwat te letterlijk.

orbit
Gave muziek! Verder idd typisch hammerhouse onzin, leuk

avatar van brucecampbell
Leuke poster!

avatar van Vascago
Ik vond hier geen hol aan. Qua sfeer kon het er nog wel mee door dankzij de redelijke soundtrack, maar voor de rest vond ik het echt bagger. Er zit totaal geen spanning in de film, het acteerwerk is reteslecht en het allerergste is nog wel dat de moorden totaal ongeinspireerd overkomen. Ik heb geen druppel bloed gezien.

avatar van Mac Hammer Fan
Severin Films brengt hem in oktober uit op DVD in de States. De DVD zal een betere transfer hebben dan bij vorige releases.

avatar van Woland
Grappig. Zeer Engels, en bewust pulperige onzin, maar wel vermakelijk. Het is een soort van pulpaftreksel van A Clockwork Orange, maar dan zonder moraal maar wel met motoren en ondoden daarvoor in de plaats. Die acteur heeft ook wel wat van Malcolm McDowell weg. De sfeer is erg leuk, al is het acteerwerk niet om over naar huis te schrijven en is het opvallendste aan de gepleegde moorden en misdaden het complete gebrek aan in-beeld actie, geweld of bloed. Alsnog een prima keuze om een keertje anderhalf uur aan te besteden.

avatar van pjutter
Eigenlijk een 2, maar 2,5 voor de muziek.

Geinige onzinfilm al lijkt de intentie mij vrij serieus. George Sanders is natuurlijk een bekende acteur,
maar ik herkende warempel ook de acteur Robert Hardy van de prachtserie James Herriot.

Na het zien van de vermakelijke Horror / Erotiek film "Virgin Witch (1972)" met Ann Michelle in de hoofdrol, was ik wel benieuwd naar andere films waarin ze gespeeld heeft (niet veel overigens en alleen ook in de jaren 70) en dus kwam ik uit op deze Horror film, welke een vreemde mengeling is tussen de Britse horror van "Hammer Film Productions" en "Amicus Productions" en de Amerikaanse "Hell's Angel"-films. Dit levert dan een mix van horror, spanning en zwarte humor op.

Ann Michelle heeft een glansrol in deze film, als uit haar bol gaande plaatsvervangende bendeleidster Jane die zich met ware wellust op het wangedrag stort, dat door haar onkwetsbaarheid mogelijk wordt gemaakt. Daar waar ze nog in de film "Virgin Witch (1972)" zeer regelmatig bloot te bewonderen was, valt er in deze film van haar helaas geen bloot te zien (er zit sowieso geen bloot in), maar zie je alleen haar daden op de motor waarbij ze o.a. een vrachtwagen laat crashen en waarbij ze in de supermarkt bewust een kinderwagen omver rijdt.

De hoofdrol in deze film is echter weggelegd voor Nicky Henson als Tom Latham, die na de dood van zijn vader, achttien jaar geleden, opgroeide met butler Shadwell (George Sanders) die over bovennatuurlijke gaven beschikt en zijn moeder (Beryl Reid) welke een medium is. Nu leidt Tom een groep van acht motor rijdende "Hell's Angels", die onder de naam "The Living Dead" de streek onveilig maakt. Shadwell wijdt hem in in de kunst van het leven na de dood en de volgende dag rijdt hij zich te pletter met zijn motor, om korte tijd later te herrijzen en verder ongestoord (want hij is nu onsterfelijk) samen met zijn motor rijdende bende keet te schoppen.

De horror en actie stelt weinig voor en butler Shadwell en moeder zijn onheilspellender dan de motorrijders. Wel is de onkwetsbaarheid van de bendeleden leuk in beeld gebracht, waardoor ze geen remmingen in hun gedrag meer hoeven te vertonen. En de bendeleden gaan dan ook hartstochtelijk en vastbesloten te werk, halen allerlei knap in beeld gebrachte stunts uit op hun motoren en ontketenen een schrikbewind in de omgeving. Ook de verschillende manieren hoe de bendeleden zelfmoord plegen om onsterfelijk te worden, was leuk en vooral humoristisch om te zien en ze doen dat o.a. via het afspringen van een hoog gebouw, verdrinking in water, parachute springen uit een vliegtuig zonder de parachute te openen en door van een viaduct af te springen.

Natuurlijk maakt ook de politie jacht op de bende en dat levert de nodige achtervolgingen, confrontaties en slachtoffers op, maar hoe de slachtoffers worden gedood valt niet te zien. Je ziet ze alleen steeds dood ergens liggen zonder verwondingen en zonder bloed. Uiteindelijk moeten de bendeleden toch het onderspit delven en veranderen ze in steen en dat was best belachelijk om te zien. Dit komt overigens door de moeder die een eerder ondertekende overeenkomst (dat is in het begin te zien via een spiegel in een mysterieuze kamer, welke al achttien jaar is afgesloten) verbreekt en daarbij zelf verandert in een kikker.

De cast speelt best verdienstelijk en vooral de oudgediende met o.a. een keurig optreden van Beryl Reid als Tom's weifelende en bezorgde moeder. Verder ook goed werk van acteerveteraan George Sanders (pleegde kort na deze film zelfmoord), die de ietwat satanische butler Shadwell gestalte geeft, hoewel er in zijn optreden misschien meer had gezeten.

Het werk van de jonge acteurs die de bendeleden gestalte geven is niet altijd even overtuigend, maar het enthousiasme en het overduidelijk genoegen waarmee ze zich op hun rol storten vergoedt veel. Meest opvallend zijn Nicky Henson als de arrogante en licht sadistische bendeleider Tom Latham (die zittend op zijn motor wordt begraven en die er daarna weer rijdend uit komt rijden) en van Mary Larkin als de zich nog enigszins aan regels gebonden voelende Abby Holman, die tevens de vriendin is van Tom en die graag wilt dat ze ook zelfmoord pleegt. En zoals al eerder gezegd heeft Ann Michelle een glansrol.

Bij het bekijken van deze Horror film (een B-film overigens), blijft uiteindelijk voorop staan dat het duidelijk niet serieus genomen moeten worden en voor wie dat toch doet, heeft deze film toch het nodige vermaak (stunts en humor) te bieden.

P.S. volgende week staat "House of Whipcord (1974)" op de planning, waarin eveneens Ann Michelle te zien is.

avatar van alexspyforever
An sich is het concept wel best origineel. Als je jezelf van kant maakt en je gelooft daadwerkelijk dat je terug zal komen als ondode dan gebeurt het ook. Bij een terroriserende motorbende moest ik spontaan denken aan She-Devils on Wheels van HG Lewis. Dat is echter geenhorrorfilm maar er is wel degelijk een onthoofding en bloed. In Psychomania aka the Death Wheelers is er geen druppel bloed te zien. Er zijn nogal wat kills maar veelal off screen en zoals al aangegeven door Vascago niet echt geïnspireerd. Acteerwerk is matig tot slecht. 90 minuten is ook te lang voor een film die het vooral moet hebben van wat zwarte humor en motorstunts. De horrorsfeer komt van enkele scènes in het begin en dan vooral als we de moeder en haar butler aan het werk zien, niet de motorrijders. Het helpt natuurlijk niet als er maar 1 sympathiek karakter in zit: Abby (Mary Larkin).