Meet the Feebles (1989)

Alternatieve titel: Just the Feebles

Nieuw-Zeeland
Komedie / Muziek

geregisseerd door Peter Jackson
met de stemmen van Donna Akersten, Stuart Devenie en Mark Hadlow

'Meet the Feebles' is een grote tv-show van Bletch the Walrus en zijn cast bestaat onder andere uit een aan heroïne verslaafde kikker, een rat die adult films probeert te maken, een manisch depressieve olifant en een konijn met aids. Als Bletch' vriendin en tevens de ster van de show, Heidi the Hippo, ontdekt dat haar man haar bedriegt, neemt zij het recht in eigen hand.

avatar van Chainsaw
Heerlijk idiote, maffe, onzinnige en ranzige film, deze Muppet Show on drugs. De humor van Jackson is duidelijk te herkennen en ook al is dit zeker niet zo sterk als zijn Braindead of Bad Taste, er valt meer dan genoeg te lachen met deze heerlijke onzin.

4 sterren.

Ranzig ... damn wat was dit heerlijk ranzig

Een lekkere politiek incorrecte komedie, die goed de spot drijft met de Muppet Show, en allerlei andere genres - films. Een typische Jackson film, althans, uit de tijd toen hij nog gedurfde film maakte. 't Is een beetje triest te zien hoe hij later zelf films maakt die hij in z'n eerdere films duchtig te kijken zet.

Film voor wie van ranzige, boundless humor houdt. Veel verhaal zit er niet in, maar de personages zijn stuk voor stuk juweeltjes. Leuk trouwens om stemmen te herkennen van Bad Taste (die alien maakt trouwens ook ergens een cameo).

't Is allemaal nogal ruw, en een echt pareltje is deze film geenszins, maar toch 4* voor 90 minuten topvertier.

avatar van Phoenix
Dan ga ik het daar maar over hebben .

Dit smaakt naar meer, dat staat vast. Lekker debiel, heerlijke typetjes, erg grappig en een werkelijk geweldige ontknoping. Jammer dat ik daarvoor mijn aandacht er niet helemaal goed bij kon houden, vandaar slechts 3,5*.

avatar van Denden 100 Piek
Ik heb mijn vrienden nog aardig verrast met deze film. Dachten ze dat het na Braindead niet veel erger kon, kom ik met Meet The Feebles op de proppen. nog meer dan van Meet The Feebles, geniet ik altijd van de reacties van anderen als ze deze film zien. Als je niets ervan afweet, dan kan ik me voorstellen dat je MTF behoorlijk schokkend vind. De humor is absurd, soms zo absurd dat het gewoon niet grappig meer is maar gewoon weerzinwekkend. Maar er valt meestal toch een hoop lol te beleven bij het kijken van deze film. Je zit toch een hele film lang gefascineerd(op verschillende vlakken) naar een stel poppen te kijken, The Muppets hebben nog echte acteurs ertussen lopen.

3 sterren, gewoon hersenloos vermaak in een absurde satire. Het is hoe dan ook onvergetelijk.

avatar van serpico
Ontzettend grappige, absurde, ranzige en gestoorde film. Veel van een verhaal zit er niet in, maar een stel idioten die op de golfbaan coke dealen is dusdanig grappig om dat totaal niet erg te vinden. Ook dat stukje Vietnam was geweldig! Hoe verzin je in godsnaam zulke onzin, hoe kom je op zoiets wat werkelijk nergens over lijkt te gaan, behalve seks, drugs, bloed en 'liefde' ( )?
Maarja, opzich wel komisch dat die poppen naast de voorbereidingen van de show lekker vreemd gaan, pornofilms opnemen, golfen, spuiten, dealen noem het maar op. Die vlieg en het nijlpaard waren het grappigst.

Echt mooie cinema ofzo is het niet, wel zeer komisch. Duurt niet te lang, neemt zichzelf niet serieus, en weet steeds weer te overdonderen met de volgende idiote wending.

Ja, ik vond hem zelfs zó grappig dat hij 4* krijgt.

avatar van Leland Palmer
Ge-ni-aal.

Ik dacht vanmiddag; laat ik nou eindelijk die Meet the Feebles ook eens opzetten, heb ik die ook maar gehad. Tsjah, had opzicht best wel een geinig filmpje verwacht, maar dit!

Wat een humor, wat een creativiteit, damn! Peter Jackson maakt met één van zijn 1e films verrassend één van zijn beste films. Tuurlijk heeft-ie o.a. 'The Lovely Bones' gemaakt en die drie films over die ring, maar dit was toch ook echt genieten geblazen.

Die personages! De ene nog grappiger en briljanter dan de ander. De één ziet er nog geestiger uit dan z'n ''buurman/buurvrouw'' (voor zover we daarvan kunnen spreken) en Jackson tovert echt ook op dit vlak weer een enorm creatief geheel uit z'n hoed; die olifant-kip alleen al. De sfeer! Die rommelige kamers en gangen, dat podium met die zaal, Vietnam - eigenlijk de hele creactie van beelden die we voorgeschoteld krijgen.

Ja, briljant. De 'Deer Hunter' scéne is ook hilarisch, net als de hele film, de ene uitspraak of dialoog is nog grappiger dan de ander en dan heb ik vast nog genoeg gemist, omdat ik (helaas) geen ondertitels had. Jackson liet me vaak verbaasd en constant met een brede grijns kijken; die porno-kelder, die strontvlieg, de coke-deal, de golfscéne, etc. En op het einde gaan pas alle remmen los. Die 'Hippo' die alles en iedereen overhoop knalt, hilarisch! Dat konijn heeft net het goede nieuws gekregen dat-ie gewoon een griepje heeft i.p.v. aids, wordt-ie al juichend vreselijk overhoop geknald. Briljant! Heb echt genoten van deze absurde, geniaal gestoorde film. De tijd vloog ultra-snel voorbij. Perfecte speelduur trouwens.

Rokende, drugs gebruikende, zuipende, vloekende poppen. Ik kan me best voorstellen dat mensen dit vreselijk vinden. Maar... ik ga dit vaker zien, met kans op verhoging!

avatar van rep_robert
Knotsgekke film met een behoorlijk aantal gekke personages, dat duidelijk een persiflage op o.a. the Muppet Show is.
Wat volgt zijn veel grappige momenten die lekker vaak over de top gaan. Seks, drugs, alcohol, soa's, schietpartijen, kotsbuien. Niets is deze flm te gek. Bijzonder leuk

Alleen een beetje jammer dat er vooral het 1e uur niet echt een structuur in het verhaal zat, waardoor ik soms moeite had om erbij te blijven. Daarbij zijn ook niet alle scenes even interessant.

Toch blijft het prima vermaak, dat dankzij het knotsgekke gehalte nog prima te pruimen valt.

Ruime 3*

avatar van Montorsi
Hehehehe belachelijk

Wat een debiele film, maar wel echt leuk. Dikke trap onder de gordel naar the Muppets, Sesamestraat enz. Alleen al hoe ze over die golfbaan lopen En dan dat vlak voor die aftiteling. Sowieso was die kikker wel echt fantastisch hoor

Braindead blijft nog steeds ongeevenaard, maar dit vond ik wel leuker dan Bad Taste.

avatar van maxcomthrilla
The Frog Hunter!

Een geniale flashbackscene die het waarom van kikker `s drugsgebruik probeert te vergoeilijken is een steek in de maag van allerlei oorlogsfilms die handelen over getraumatiseerde soldaten. Als een totaal onzinnige film als deze er zowaar in slaagt om het personage van kikker wat diepgang mee te geven door zo `n geinige flashbackscene, weet je gewoon dat het gros van de oorlogsfilms uit louter lariekoek bestaat.

Meet the Feebles steekt Braindead absoluut naar de kroon als beste film van Peter Jackson. Dat had ik absoluut niet kunnen bevroedden na het tegenvallende Bad Taste te hebben gezien. De personages in deze film zijn allemaal zo ongelofelijk fout, vals, jaloers, ziek, depressief, grof, pervers, platvloers, eigenwijs, narcistisch danwel overdreven principieel en braaf als contrast dat het onmogelijk is om niet in lachen uit te barsten. Vooral de scenes waarin de Feebles zich in de buitenwereld begeven zijn stuk voor stuk hilarisch, neem alleen al de scenes op de golfbaan waar men een verboden transactie sluit of een joggende Heidi the Hippo, je zult zoiets op straat in het echt tegenkomen.

Geweldig vermaak en daarnaast gewoon een unieke film, die je tegenwoordig nog maar zelden ziet. Alle remmen gaan los, Peter Jackson was niet bang of op zijn hoede om iemand voor het hoofd te stoten of om zelf keihard gevloerd te worden, wat een lef! De climax is uiteraard heerlijk gewelddadig.

Een 4,5*, welverdiend voor iets wat ik nooit voor mogelijk had gehouden.

avatar van SaNDuTjE
Tsja, Meet the Feebles. Wat moet je daar nu over zeggen.
Woorden als absurd, geniaal, ranzig en hilarisch komen dan in me op.

Op een geweldige wijze weet Jackson er wederom een feest van originaliteit en ogenschijnlijk oneindige fantasie van te maken. Net als zijn meeste andere 'eerste generatie' films staat deze film ook strak van de ranzigheid, komische personages en vooral veel lol (met zelfs een beetje drama op het eind).

Ook al hebben niet alle scenes mij evenveel kunnen boeien en had ik soms best moeite om de aandacht erbij te houden, door zijn originaliteit ben je toch steeds benieuwd waar Jackson nu weer mee op de proppen komt. Dit gegeven samen met natuurlijk de heerlijk overdreven parodie op de verschillende muppet-personages maken dit tot een unieke film(ervaring).

Zeker een herziening waard, tot die tijd:

avatar van jipt
Een grappige film, allemaal best cool. Parodie op de Muppets en andere poppenshows. Aids, geweld, vietnam, drugs & drugshandel komt allemaal aan bod. Het is allemaal lekker grof en het einde is ook lekker over de top geweldadig. De liedjes vond ik dan niet zo boeiend. Poppen zagen er ook grappig uit. Vond de drugverslaafde messenwerpende kikker het leukste.

Wel erg leuk en origineel, maar zeker niet zo'n goede zwarte komedie als Bad Taste of Braindead.

avatar van DVD-T
Briljant.

Fantastische mix tussen poppen, live action en mannen in pakken. Qua schaal briljant gedaan. Eigenlijk lijken Jacksons' eerdere films alleen maar een voorbereiding op Lord of the Rings. Camerawerk is lekker. Je vind hier veel dingen in terug wat inmiddels trademarks zijn geworden van Jackson.

De humor is volop aanwezig. De meest bizarre scènes werken erg goed, en dat komt vooral door de manier waarop het gebracht is. Alle karakters zijn eigenlijk leuk, maar dat konijn steeg er wel bovenuit. Qua acteerwerk soms net even iets te overdreven, maar dat mag de pret niet drukken.

avatar van Spetie
Een compleet gestoorde film dit van Jackson, maar wel behoorlijk vermakelijk.

Ik wist van tevoren eigenlijk niet zo goed wat ik hiervan moest verwachten. Ik had wel enigszins een rare film verwacht, maar dit sloeg echt alles. De film is een soort van parodie op the muppets, maar parodieert daarnaast ook diverse andere films op een vaak redelijk absurde manier.

De film is grof, bloederig, ranzig en gelukkig ook behoorlijk grappig. Hoewel ik de film ook wel wat mindere momenten vond hebben, was de glimlach bij mij vaak wel aanwezig. Net als bij Braindead trekt Jackson aan het einde van de film pas echt de registers vol open. Dat is zo’n film kan en durft te maken verdient veel respect en daarnaast kan Jackson originaliteit in ieder geval niet ontzegt worden. Net als bij Bad Taste valt hier het talent van Jackson al op door het vaak erg goede camerawerk.

Prima vermaak als je eens een leuke onzinnige film wilt zien.

avatar van Number23
Wow dit kon ik wel waarderen!! Hoewel ik eigenlijk geen moment hardop heb gelachen, vind ik dit een geniaal gevonden werkje. De dialogen, situaties en personages zijn stuk voor stuk hilarisch.

Een konijn met een geslachtsziekte, een kikker (dacht dat het een krokodil was) met een oorlogtrauma EN drugsverslaving, een olifant met een ongewenst kind, een rat die vieze undergroundporno filmt, een gestresste vos met liefde voor sodomie en een walrus met een wapencollectie en drugshandel. Geweldig toch??

Plus de lekkere gore en leuke liedjes.

avatar van RuudC
Zelden na het zien van een film zo met de mond vol tanden gezeten. Op papier klinkt het concept fantastisch! Een lekkere parodie op The Muppets en de uitwerking vond ik best geslaagd, al wist ik niet goed wat ik er mee aan moest vangen. Meet The Feebles gaat sowieso herzien worden, al is het maar, omdat ik hier veel typische Ren & Stimpy humor in terug zie.

De film draait niet zozeer om wat er gebeurt, maar meer hoe de karakters in elkaar steken. Op een of andere manier kreeg ik het idee dat we alleen het resultaat te zien kregen van wat een flinke aanloop gehad heeft. Een hele crew waarvan ieder individueel z’n problemen heeft. Sterk overdreven, maar ergens vrij realistisch. Je moet wel van macabere humor houden met konijnen met geslachtsziektes, en dieren die overspel plegen, drugs gebruiken of de boel op een andere manier versjacheren. Echt een prettig gestoorde poppenfilm, maar ik zal ‘m vaker moeten zien om deze echt op waarde te schatten.

avatar van Black Math
Wat moet je hier nu nog over zeggen? Een muppet-versie van werkelijk alles wat in het christendom verboden is. Ik geloof dat werkelijk alles wel voorbijkomt. Sex, drugs, geslachtziekten, ingewanden, overspel, sm-koeien met piercings door elke tepel op de uier.

Meest hilarische was nog het hele Vietnam-gedeelte. Dat krijgt toch echt een bizarre lading als je door muppets uitgebeeld ziet worden. Alleen al hoe die Vietcong-muppets vormgegeven zijn, fantastisch.

Niet perfect, met name in de muziek is de synthesizer dominant, en ik ben daar niet zo'n fan van, maar in geen tijden zo fucked up film gezien. Een vette 4*.

avatar van leatherhead
Ranzig goed! Hét hoogtepunt uit Jackson's oeuvre wat mij betreft. Heerlijk politiek incorrecte komedie die zonder scrupules een hoop ranzigheid op de kijker afvuurt. De ene briljant foute scene volgt de ander op. Een resem aan geniale personages ook, met als uitschieters de vlieg en de drugsverslaafde kikker. Mede ook dankzij een heerlijk staaltje voice-acting.

Dikke 4* voor nu, verhoging sluit ik niet uit.

avatar van Ajax&Litmanen1
Best vermakelijk door de politiek incorrecte grofheid, maar niet echt helemaal mijn ding. Daarvoor vind ik de film te rommelig en ook lang niet altijd grappig. Deze Muppet-parodie is wel behoorlijk origineel en vermoedelijk dat er destijds eind jaren 80 wel wat ophef over was.

avatar van james_cameron
Herzien. Blijft een maffe bedoening, een soort Muppets Go To Hell, maar vreemd genoeg werkt het wel. De poppen zijn zo simplistisch als maar kan, maar de geweldige stemmencast weet er unieke personages van te maken. Veel grappen werken, sommige niet, maar de vaart zit er goed in en de snel escalerende gebeurtenissen zorgen voor een ranzige maar fascinerende kijkervaring. Het eindigt allemaal in een heerlijk explosieve finale, waarbij niets of niemand gespaard blijft. Peter Jackson gaat er ook in zijn tweede film als regisseur volledig voor.

avatar van Woland
Heerlijk absurde komedie, deze Meet the Feebles. De vergelijking met The Muppets is natuurlijk logisch, al is dit natuurlijk een R-rated variant. Met geweldige personages, een hoop leuke karakters (die vlieg is een baas) en ik heb nooit geweten dat poppen zo smerig eruit konden zien als Trevor de Rat of die drugsverslaafde kikker. Niet elke grap slaagt, en het middenstuk kakt ook een beetje in als de gewenning optreedt en de finale nog niet helemaal is losgebarsten, maar alles gaat in een noodtempo los en je hoeft je daarom alsnog zelden te vervelen. De film is ook best ranzig, wat een hele prestatie is voor een film met alleen maar poppen. Het vroege werk van Peter Jackson blijft me prima bevallen.