Second Chorus (1940)

Alternatieve titel: Swing It

Komedie / Muziek

geregisseerd door H.C. Potter
met Fred Astaire, Paulette Goddard en Artie Shaw

Danny en Hank zitten nu al 7 jaar op de universiteit, omdat ze in de universiteitsband veel meer geld verdienen dan een baan die ze na het afstuderen zouden kunnen krijgen. Ze nemen nu zelfs een aantrekkelijke secretaresse in dienst, die nieuwe optredens regelt. Ze is zo goed in haar werk, dat de beroemde bandleider Artie Shaw komt kijken naar één van hun optredens, in de hoop dat hij haar als manager kan krijgen.

Heel veel leuke muziek. Maar het dansen was naar verhouding vrij weinig vertegenwoordigd. Het verhaal was er gewoon bijgeplakt, geen enkele vorm van diepgang. Maar deze moet je zien als je van dat soort muziek houdt, en anders lekker laten liggen.....3*(alleen voor de muziek en dans)

avatar van matthijs_013
De film is publiek domein en is gratis en voor niets hier te bekijken (uitzonderlijk goede kwaliteit). Ik heb hem ook hier bekeken en is me goed bevallen. Astaire-Goddard is een veel leukere koppel dan Astaire-Rogers (hoewel er met die 2 ook niets mis is). Goddard heeft, net zoals in The Great Dictator weer zo'n Brooklynse en dominante stem, terwijl Astaire is zoals hij altijd is in zijn films; een rokkenjager.

Een typische jaren '40 musical feelgood sfeer, die helaas iets afzwakt na een uur. Ik heb hierdoor zin om weer m'n Astaire-Rogers collectie uit de kast te halen.

avatar van Poisonthewell
Flauwe film met een veel te oude Fred voor zijn rol; hij mag dan wel een eeuwige student spelen, met zijn 41 jaar is het toch wel een beetje te veel van het goede. En ik ben het absoluut niet eens met Matthijs; uiteraard vormen Fred & Ginger een oneindig veel beter koppel dan welk ander koppel dan ook, en al Fred's latere films (wellicht The Band Wagon uitgezonderd) lijden enorm onder Rogers' afwezigheid. Artie Shaw blijkt overigens een verdienstelijk acteur, en zijn muziek is het sterkste punt aan Second Chorus. 2,5*

Dick2008
Wat Artie Shaw betreft inderdaad het hoogtepunt van deze verder slechte film.

Dick2008 schreef:
Wat Artie Shaw betreft inderdaad het hoogtepunt van deze verder slechte film.

Ik vind van Fred Astaire het volgende. Hij kan goed zingen en perfect dansen, je moet hem alleen niet zien. Vervelende kop altijd. Maar vanwege dat zingen en dansen dan toch veel films met hem gezien en de nodige muziek staat in de platenkast. Ik vind de "Dig it"- scène ook niet zo goed, maar kan ook door de manier zijn waarop het orkest staat opgesteld en Fred die maakt dan zijn rondjes. Dat dansen doet hij dan wel weer goed.
De echte aanleiding is Artie Shaw geweest die met Concerto for Clarinet toch laat zien wat een geölied orkest het was, en op dit punt is het dan ook smullen geblazen.
De muziek is verder nogal wisselend, er zitten wat kleine komische momenten in maar het is toch ook vaak een weinig bijzondere film. 2.0

Dick2008 schreef:

Correctie niet "Dig it", een nummer wat er ook in zit maar "Poor Mr. Chisholm".

Dick2008
Eigenaardig dat deze in het public domain zit. Ik meende dat hij veel slechter was, maar al weer lang geleden hoor. Misschien heb ik me vroeger dan ook teveel gefixeerd op Artie Shaw en zijn orkest. In die tijd een enorm populaire Big Band en daarop is deze film grotendeels afgestemd. Shaw kan nog vrij goed acteren ook, voor een niet-acteur. Het is niet de enige film waarin hij speelt en ze mogen er eigenlijk wel een film over maken.
Maar ook het simpele verhaal eromheen is best leuk. Fred Astaire en Burgess Meredith zijn beide verliefd op Paulette Goddard en zitten elkaar de hele film dwars. Ook al zijn het geen echte muzikanten, dan weten ze het toch vrij goed uit te beelden, dat ze beiden trompettisten zijn in Shaw's band. Ben nooit zo'n liefhebber geweest van Astaire, dus dat kan destijds ook een rol hebben gespeeld maar hij is juist in deze film behoorlijk grappig en hij zingt wat aardige liedjes tussendoor.
De film heeft aanvankelijk opvallend veel vaart, zeker voor die tijd, maar verliest helaas halverwege steeds meer aan tempo. De lol gaat er dan ook wel steeds meer af, en kinderachtig ook wel. Maar vooruit dan maar, want ik heb me, tegen verwachting in, toch zeker de eerste helft nog aardig mee vermaakt, want Goddard is ook leuk en er zitten wat goede grappen in. Daarnaast is er de goede muziek. Richting het eind, volgen pas Concerto for Clarinet en Poor Mr. Chisholm. 4.0/3.0