Weekend at Bernie's (1989)

Alternatieve titel: Drie Dolle Dagen met een Dooie!

Komedie / Avontuur

geregisseerd door Ted Kotcheff
met Andrew McCarthy, Jonathan Silverman en Catherine Mary Stewart

Twee jongemannen ontdekken fraude binnen het bedrijf waarvoor ze werken en melden dit aan de directeur, Bernie. Hij is echter zelf schuldig en nodigt de twee uit voor een weekendje in zijn strandhuis om ze daar uit de weg te ruimen. Bij het strandhuis aangekomen blijkt Bernie zelf vermoord te zijn. De twee weten niet wat ze moeten doen en besluiten net te doen of Bernie nog leeft en nemen hem overal mee naar toe. De moordenaar, denkend dat zijn poging mislukt is, blijft proberen Bernie te vermoorden.

avatar van Beertje45
Lang gelden gezien op video. Vond de film over het algemeen leuk, vooral Terry Kiser als Bernie was vaak hilarisch. Nog nergens gevonden op DVD of Bluray. Zou hem wel aanschaffen.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Weekend at Bernie's blijft ook bij een 2de kijkbeurt erg makkelijk en vermakelijk kijkvoer met een toch wel heel apart plot, geloof niet dat dit scenario al eens eerder gebruikt was of is?
Het standaard boy and girl verhaaltje haalt de vaart soms wel uit de film, maar het lijkt bijna wel onvermijdelijk in dit soort filmpjes?

De 4 die ik eerder gaf was misschien toch wat te hoog, maar een 3,5 is Weekend at Bernie's zeker waard.

avatar van Alexander1900
Andrew McCarthy vond ik niet bepaald goed acteren en Jonathan Silverman deed het prima, maar niet fantastisch.
Het verhaal op zich is geinig, maar de uitvoering had leuker en beter gekund. Het zeulen met het lijk was wel erg leuk gedaan, maar veel meer dan dat heeft de film helaas niet te bieden. Had er meer van verwacht.

Een okay film.

avatar van alexspyforever
Toch een film waar ik danig mee heb moeten lachen. Hoe verzin je toch zo een verhaal! Natuurlijk draait het allemaal om de dode Bernie, die scènes zijn leuk. De rest van de film is nogal flauw. Toch eentje om af en toe eens te bekijken.

avatar van Kingsizerizla
top film love it maar deel 2 zuig waarom een deel 2 ffs!

avatar van Lord Flashheart
Ooit gedeeltelijk gezien, toen ik nog te jong was voor dit soort puberale ongein, want zodra mijn ouders erachter kwamen ging de t.v. uit.

Sommige scenes kon ik me nog wel herinneren, zoals dat gezeul met dat lijk in die strandvilla. Ik lag als kind te stikken van de lach. Nu was dat helaas een stuk minder: inmiddels ben ik weer te oud voor dit soort humor. Veel van de grappen zijn belegen als je al veel van dit soort films hebt gezien. Dat in combinatie met het langzame jaren '80 tempo en de toch matige acteurs maken het een vrij lange zit, ondanks de (tegenwoordig) korte speelduur.

Mijn advies dus: kijk Weekend at Bernie's als je minimaal een jaar of 16 en maximaal een jaar of 25 bent, met een groep vrienden en een grote pot bier. Dan is het zeker een topper. Voor mij geldt: 2,5*.

avatar van Night's Watch
Het leuke aan deze film is dat er geen 'gesproken grappen' in zitten, ik heb slechts één keer moeten lachen om een opmerking. Het geniale van deze film zit hem in de onnozelheid van daadwerkelijk alle personages en de vele 'toevalligheden' van personen/gebeurtenissen. Er valt eigenlijk weinig over te zeggen maar ik heb me geweldig vermaakt met deze film, fantastische humor. Voor de mensen die de film gezien hebben zegt bovenstaand shot waarschijnlijk genoeg, deze laatste scenes zorgde ervoor dat ik hardop lachend de film afsloot en nu nog steeds ontzettend vrolijk deze recensie zit te typen.

Toen ik een tiener was deze film compleet grijs gedraaid. Ik en vrienden hebben hem zo vaak gehuurd dat we hem uiteindelijk cadeau kregen van de eigenaresse van de videotheek. Al 25 jaar niet meer gezien en ik zou niet verbaasd zijn als ik er nu geen bal meer aan vind. Op basis van de lachstuipen die de film me in 1990 bezorgd heeft vier sterren. Als ik hem als volwassen veertiger beoordeel komt hij er waarschijnlijk een stuk minder genadig van af.

lezertje
Karst schreef:

Kwestie van het kind in jezelf trouw blijven.

avatar van Left4Dead
Alternatieve titel: Drie Dolle Dagen met een Dooie!

Wie bedenkt zoiets toch weer?

avatar van Left4Dead
"Good thing for you you're dead pal!"

Slap geouwehoer uit mijn jeugd, een overbekende formule van stal. Een vlotte film die geen minuut zonder een flauwe grap gespaard laat, puberaal en daardoor heeft het nog wel iets grappigs.
De cast zit er wel lekker in, jonge acteurs in hun begindagen en wat oudere bekende gezichten die de typetjes aardig neerzetten.

Het verhaal is nooit boeiend in zulke komedies, dus ook hier is dat het geval niet. Beetje liefde, boefjes en wat nerdy rookies die een scam aan het licht hebben gebracht. Helaas melden ze dat bij de verkeerde persoon en halen zich daarmee aardig wat problemen op de hals. Het enige wat de routine doorklieft is het feit dat de script de hoofdpersonen een lijk rond laten zeulen.

Maar de komedie is niet altijd even sterk, er zijn momenten aan te wijzen waarop het verhaal saai te vinden is. Bijvoorbeeld in de te lang durende scene in het strandhuis van Bernie, daar schiet het behoorlijk tekort in de humor. Jammer, de film begon zo aardig. De terugkerende liefde laat daarbij ook geen goede funny indruk achter, dit had er van mij echt niet in hoeven te zitten.

Maar er zitten leuke stukken tussen die mij deden gniffelen, het is aardig wisselend in sterkte van de humor. Noem het maar een guilty pleasure van mij om dit werkje te gaan bekijken, terug naar mijn jeugd waarin de videowinkel vol lag met dit soort prenten. Hoe dan ook, verder dan 3** kom ik echt niet, dat komt door het feit dat er ook zwakke momenten zaten in de film.

Leuk voor een keertje, maar zeker niet bijzonder en/of gedenkwaardig.

avatar van Tapa
Onlangs op TV gekeken, maar in mijn gedachten dacht ik dat hij veel leuker was, maar viel toch een beetje tegen, vanwege het romantische verhaaltje wat er aan toegevoegd was. Had leuker kunnen zijn, maar zaten wel leuke stukken in de film.