• 15.855 nieuwsartikelen
  • 178.566 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 648.331 acteurs
  • 199.159 gebruikers
  • 9.381.601 stemmen
Avatar
 
banner banner

Reconstruction (2003)

Drama / Romantiek | 91 minuten
3,70 642 stemmen

Genre: Drama / Romantiek

Speelduur: 91 minuten

Oorsprong: Denemarken

Geregisseerd door: Christoffer Boe

Met onder meer: Nikolaj Lie Kaas, Maria Bonnevie en Krister Henriksson

IMDb beoordeling: 7,3 (7.785)

Gesproken taal: Deens

Releasedatum: 5 augustus 2004

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Reconstruction

"How much will one man sacrifice for his dream of true love?"

Een jonge fotograaf, Alex, wordt verliefd op de vrouw van een succesvol schrijver. Na een wilde nacht met haar is niets meer zoals het was. Simone, de vriendin van Alex, blijkt hem niet meer te herkennen, zijn appartement bestaat niet meer en zijn oude vrienden weten niet wie hij is.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van wavanbuuren

wavanbuuren

  • 4228 berichten
  • 1334 stemmen

ligt met ch


avatar van barns

barns

  • 478 berichten
  • 775 stemmen

wavanbuuren schreef:

ligt met ch

Die snap ik niet ?


avatar van danuz

danuz

  • 12935 berichten
  • 0 stemmen

Ik denk dat het komt van dat je ergens een licht op schijnt.


avatar van barns

barns

  • 478 berichten
  • 775 stemmen

danuz schreef:

Ik denk dat het komt van dat je ergens een licht op schijnt.

Precies, en daarom snap ik ook niet waarde "ligt" opmerking vandaan komt ..


avatar van danuz

danuz

  • 12935 berichten
  • 0 stemmen

Omdat ik eerst ligt schreef, in plaats van licht. Maargoed, dit gaat allemaal enorm off-topic.


avatar van ÿíóñ

ÿíóñ

  • 101 berichten
  • 329 stemmen

danuz schreef:

(quote)

Met Barber had ik bij de tweede kijkbeurt ook veel moeite (ook alweer een paar jaartjes geleden), maar dat thema van Schubert kan ik me niet herinneren? Zo heb ik nu ook veel moeite met Arvo Pärt in Gerry.

Tijdens de liefdesscène. Gejat uit het tweede deel van de pianosonate D.960 van Schubert. De muzikale zin wordt niet eens afgemaakt. Er is naar eigen believen geknipt en geplakt.


avatar van eRCee

eRCee

  • 13447 berichten
  • 1980 stemmen

Ach jongens, dat is toch dagelijkse kost. Die componisten jatten trouwens ook van elkaar en van zichzelf. Originaliteit is maar één aspect van kunst.

Vind de film overigens totaal niet lijken op L'Annee derniere de Marienbad of Persona. Reconstruction heeft natuurlijk zijn invloeden maar kan prima op eigen benen staan. Genoemde liefdesscene is trouwens uniek en behoort misschien wel tot de mooiste liefdesscenes uit de filmgeschiedenis.


avatar van Guines

Guines

  • 212 berichten
  • 194 stemmen

Gisteren gezien op tv, en het enige wat ik over deze film wist was dat hij in de top 250 stond. Hier kan ik me wel in vinden.

Ik vond de film bij vlagen vreemd, maar wel erg boeiend. Het werd me al snel duidelijk dat deze regisseur een soort van copycat van de heer Lynch is, alhoewel hij wel op zijn eigen manier weet te vertellen. Qua sfeerbeelden misschien wel net zo goed als de meester.

Dit waren dan ook zeer mooie beelden, veel trucjes a la Lynch (stotterende beelden) origineel ook dat vanuit de lucht telkens tekens te zien is waar de personages zich bevinden. De hoofdrolspeler is zéér overtuigend, muziek is passend en de dialogen mooi en sterk.

Mooie film!


avatar van Green Destiny

Green Destiny

  • 254 berichten
  • 1396 stemmen

ÿíóñ schreef:

Tijdens de liefdesscène. Gejat uit het tweede deel van de pianosonate D.960 van Schubert. De muzikale zin wordt niet eens afgemaakt. Er is naar eigen believen geknipt en geplakt.

YouTube - Sviatoslav Richter - Franz Schubert: Piano Sonata D. 960 4/6

De pianosonate is voor de liefdesscène gebruikt en audio en video zijn beide geknipt en geplakt: editing..


avatar van ÿíóñ

ÿíóñ

  • 101 berichten
  • 329 stemmen

eRCee schreef:

Ach jongens, dat is toch dagelijkse kost. Die componisten jatten ook van elkaar en van zichzelf. Originaliteit is maar één aspect van kunst.

Tuurlijk! Niets mis mee.

Maar als je jat, doe het dan goed. Het resultaat is hier vele malen minder dan het origineel.


avatar van Green Destiny

Green Destiny

  • 254 berichten
  • 1396 stemmen

Jatten is een verkeerde term. Omdat jij het minder mooi vindt, betekent niet dat je gelijk een negatieve benaming zoals 'jatten' moet gebruiken.


avatar van ÿíóñ

ÿíóñ

  • 101 berichten
  • 329 stemmen

Green Destiny schreef:

(quote)

YouTube - Sviatoslav Richter - Franz Schubert: Piano Sonata D. 960 4/6

De pianosonate is voor de liefdesscène gebruikt en audio en video zijn beide geknipt en geplakt: editing..

Qua beeld wil ik er niets over zeggen. Maar door in de 'audio' te knippen gaat er iets wezenlijks verloren. Schubert vertelt in een paar zinnen een verhaal. Door daar essentiële dingen uit te halen gaat er iets verloren. De ziel is er uit. Wat over blijft is slap 'behang'.


avatar van ÿíóñ

ÿíóñ

  • 101 berichten
  • 329 stemmen

Green Destiny schreef:

Jatten is een verkeerde term. Omdat jij het minder mooi vindt, betekent niet dat je gelijk een negatieve benaming zoals 'jatten' moet gebruiken.

O, maar ik bedoel jatten niet eens zo negatief als jij misschien denkt.

Van mij mag je ook 'gebruiken' of 'lenen' zeggen. Ik ben inderdaad wel negatief over het 'resultaat' in deze film.


avatar van narva77

narva77 (crew films)

  • 12736 berichten
  • 6541 stemmen

Hmm, oké, ik heb de film dus óók voor het eerst gekeken gisteravond. En ik weet nog niet zo goed wat ik er van moet vinden. Vast staat dat ik het een interessant en fascinerend project vind. Maar aan de andere kant, Ooooo zo gemakkelijk!!!
Een paar leuke stijlmiddeltjes (ik heb óók de discussie tussen xgogax, Ramon K en anderen gevolgd), ja dat wel, maar toch...

Ik vond het eigenlijk méér een kruising tussen "Lola Rennt", "Adaptation.", "Battleship Potemkin", "Donnie Darko", "Memento" en nog wat films...

Maar jongens toch; de clue wordt tot twee keer toe verklapt!
De eerste keer al gelijk aan het begin van de film, nog vóórdat de titel van de film in beeld komt!
Want de narrator zegt al in één van de eerste zinnen: "Het is maar film!".
En helemaal aan het eind van de film wordt dat nóg een keer herhaald door dezelfde narrator: "Het is maar film!".

Net alsof de makers van de film de intelligentie van de gemiddelde kijker zwaar onderschatten!!!

Maar toch, ik vond het al met al dus tóch een fascinerende en interessante filmbeleving!


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87599 berichten
  • 12859 stemmen

Da's net hetzelfde zeggen als dat Noé de kijker onderschat in Irréversbile door eerst het begin te tonen.

De clou is net dat zelfs als je er met je neus wordt opgedrukt, het toch gewoon blijft werken.


avatar van narva77

narva77 (crew films)

  • 12736 berichten
  • 6541 stemmen

Tja, ik vond het eigenlijk eerder net zo gemakkelijk als "Memento"...

Onderhond schreef:
Da's net hetzelfde zeggen als dat Noé de kijker onderschat in Irréversbile door eerst het begin te tonen.

Je bedoelt eerst het einde van Irréversbile, neem ik aan?

Edit: Ik heb snel even "memento" in bovenstaand rijtje erbij gezet.

En voor mij is de clou héél duidelijk en simpel: Het is maar film!.


avatar van speranza

speranza

  • 24668 berichten
  • 0 stemmen

Onderhond schreef:

En werd een sexscene ooit zo mooi in beeld gebracht ? Ik kan het mij niet herinneren.

Deze torenhoge verwachting naar aanleiding van jouw opmerking heeft deze film waar ik verder alleen maar de loftrompet over wil steken niet helemaal ingewilligd. Dan prefereer ik toch de explicite sex scènes in het eveneens veelvuldig met films van David Lynch vergeleken Lucía y el Sexo.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87599 berichten
  • 12859 stemmen

Dan zijn wij het niet helemaal eens over de clou.

De clou zoals Boe hem vertelt is namelijk het is maar een film, en toch doet het pijn, zelfs al wordt je er duidelijk vooraf op gewezen. Reconstruction zonder het begin is gewoon een compleet andere film met een compleet andere boodschap.

Hoewel ik zelf niet zo'n boodschap of clou man ben gaat film toch net wat verder dan 'oh zit dat zos'.

(en ik bedoelde inderdaad het einde van Irrév)


avatar van narva77

narva77 (crew films)

  • 12736 berichten
  • 6541 stemmen

Onderhond schreef:
Dan zijn wij het niet helemaal eens over de clou.

De clou zoals Boe hem vertelt is namelijk het is maar een film, en toch doet het pijn, zelfs al wordt je er duidelijk vooraf op gewezen. Reconstruction zonder het begin is gewoon een compleet andere film met een compleet andere boodschap.

Volgens mij zijn wij het wel degelijk in grote lijnen eens over de clou hoor!

En tóch vond ik het allemaal nét wat te gemakkelijk.....

Maar wat ik al zei; ik vond het desondanks wél een interessante én fascinerende filmervaring, dus ik denk dat ik er wel een 4* voor over heb.


avatar van -fal

-fal

  • 2028 berichten
  • 2290 stemmen

Onderhond schreef:


De clou zoals Boe hem vertelt is namelijk het is maar een film, en toch doet het pijn, zelfs al wordt je er duidelijk vooraf op gewezen.


Beetje een erg open deur waar je volgens mij de gemiddelde Sisi-kijker niet eens mee verrast.


avatar van narva77

narva77 (crew films)

  • 12736 berichten
  • 6541 stemmen

Autch, that hurts!

En tóch werkt het kennelijk, want je geeft wél mooi 4,5*!


avatar van -fal

-fal

  • 2028 berichten
  • 2290 stemmen

Ja, maar niet vanwege de boodschap.


avatar van narva77

narva77 (crew films)

  • 12736 berichten
  • 6541 stemmen

Vanwege de uitvoering en stijlmiddeltjes dan?


avatar van speranza

speranza

  • 24668 berichten
  • 0 stemmen

De talrijke prachtige audiovisuele aspecten van deze film zijn veel belangrijker dan de verhaallijn. Deze film weet daarmee een heerlijke surrealistische sfeer te scheppen.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87599 berichten
  • 12859 stemmen

-fal schreef:

Beetje een erg open deur waar je volgens mij de gemiddelde Sisi-kijker niet eens mee verrast.

Net omdat het zo direct is, zal je er menig Sisi-kijker wel degelijk mee verrassen. Denk dat het bij de meeste filmkijkers toch vooral een latente wetenschap is, geen actieve.


avatar van -fal

-fal

  • 2028 berichten
  • 2290 stemmen

narva77 schreef:

Vanwege de uitvoering en stijlmiddeltjes dan?

Heel banaal: ik heb de film als in een roes en gekluisterd gekeken.


avatar van -fal

-fal

  • 2028 berichten
  • 2290 stemmen

Onderhond schreef:

Net omdat het zo direct is, zal je er menig Sisi-kijker wel degelijk mee verrassen. Denk dat het bij de meeste filmkijkers toch vooral een latente wetenschap is, geen actieve.

Wat is actief. Ik heb de indruk dat kijkers van Sisi of Sound of Music verdomd goed weten waar en waardoor ze geëmotioneerd raken en dat een kort filmpje vóór die films - "beste kijker, wat volgt is onzin, maar wedden dat jullie gaan snotteren" - hen weinig zal storen. (volgens mij volgt een applaus bij die woorden


avatar van eRCee

eRCee

  • 13447 berichten
  • 1980 stemmen

Erg mee oneens. Films van dat kaliber zijn er bijna op gericht om de wetenschap van de kijker 'dat het maar film is' vooral niet naar boven te laten komen. De hele montage is daar bijvoorbeeld ook op afgestemd. Denk dat zo'n introductie als jij aanhaalt een storm van kritiek op gang zou brengen.

Daarnaast gaat Reconstruction natuurlijk een stukje verder.


avatar van -fal

-fal

  • 2028 berichten
  • 2290 stemmen

Misschien moet ik mijn rotsvaste vertrouwen in de Sissi-kijker ook maar laten varen, maar het ging eigenlijk om "open deur".


avatar van Glacius

Glacius

  • 4299 berichten
  • 3034 stemmen

narva77 schreef:


Het is maar film!


Jammer dat dat de clou niet is. Het is een gegeven, maar niet de clou.
Daarnaast valt alles wat in de film gebeurt niet onder de verklaring "het is maar een film"