La Vie Est un Roman (1983)

Alternatieve titel: Life Is a Bed of Roses

Frankrijk
Drama / Komedie

geregisseerd door Alain Resnais
met Vittorio Gassman, Ruggero Raimondi en Geraldine Chaplin

De film bestaat uit drie in elkaar verweven verhalen over een kasteel in de Ardennen. Op de vooravond van WO I, besluit Graaf Forbek het kasteel in de Ardennen te bouwen. Na de oorlog gebruikt hij het kasteel om een "utopische samenleving" te starten, waarvoor hij zijn vrienden hersenspoelt, inclusief zijn voormalige verloofde Livia en haar man. Tegenwoordig wordt het kasteel gebruikt als alternatieve school en gedurende de zomervakanties als conferentieoord voor onderwijsaangelegenheden. De film volgt de relaties achter de schermen tijdens zo'n conferentie, terwijl de kinderen die tijdens de vakantie overblijven hun eigen Middeleeuwse verhalen verzinnen over het bevrijden van de gevangenen uit de kerkers van het kasteel.

Fantasy /komedie van Resnais die het niet ontbrak aan ideeen voor 3 films,maar blijkbaar wel aan middelen voor 1.De regisseur vond het nodig om hierbij wat toelichting te geven in Frans-intellectuele stijl,met als resultaat natuurlijk dat het allemaal nog waziger wordt.
Eigenlijk 3 films,waarvan
1 gaat over een gek (Raimondi) die tijdens het belle époque een kitscherig sprookjeskasteel Anton Piek stijl heeft laten bouwen in de Ardennen,dat na de oorlog wordt gebruikt als spiritueel healing centrum voor getraumatiseerden.Althans officieel,want eigenlijk wil Raimondi slechts Ardant ( nog fuckable met 33) terugkrijgen.
1 ander gaat over datzelfde kasteel anno heden dat nu wordt gebruikt als pedagogisch conferentiecentrum/alternatieve school.Althans officieel,want eigenlijk houden de gasten onder wie Geraldine Chaplin en Gassmann zich liever bezig met puberale relatiespelletjes.
Nog 1 ander gaat over de kinderkens die via de Verbeelding een wereld bouwen die natuurlijk zoveel beter is dan die van de volwassenen,en waarin een prins een prinses bevrijdt van een tovenaar...of iets dergelijks.Dit alles in de meest buitenissige fantasy decors,geconstrueerd door geek god Enki Bilal.
Trouwens,de decors in de andere 2 delen zijn al even buitenissig.
Ten overvloede:deze 3 delen overlappen mekaar continu en de film als geheel is a-chronologisch, de delen zelf zijn dat wel.
Behalve een fantasy/komedie is dit ook nog een soort musical,want de personages barsten om de haverklap uit in de meest debiele liedjes,wie weet een parodie op Demy.
Enfin,een film met genoeg stof voor een goede,een flauwe en een bizarre film( resp. deel1,2 en 3) maar uiteindelijk resulteert het in een over- ambitieus incoherent zooitje.

avatar van wendyvortex
Alain Resnais maakt al jaren "love it or hate it"-films - deze behoort wat mij betreft tot z'n besten.
Tamelijk krankjoreme (maar arty) mengeling van Godard, Bunuel, The Hour-Glass Sanatorium en de meer bizarre films van Claude Chabrol en Louis Malle.
Feitelijk twee verschillende verhalen die zich afspelen in hetzelfde kasteel (anno 1919 en anno 1982) af en toe onderbroken door korte opera-achtige-scenes vormgegeven door striptekenaar Bilal.
Meest intrigerend is het verhaal uit 1919, waarin een kasteelheer zijn vrienden "herboren" laat worden, maar ook het grootste gedeelte van de film (spelend in 1982) over een uit de hand lopend congres voor pedagogen mag er zijn.
Geen crowdpleaser, maar artistiek met wat humor (en schitterende beelden).

Een combinatie van een musical en een melodrama, waarbij drie verhalen niet in chronologische volgorde werden verteld. Alhoewel je het volgens mij niet al te ernstig moest nemen, vond ik de film, vol onvoorziene gebeurtenissen, op den duur wel vervelend worden. Je zou 't het beste kunnen omschrijven als een gestileerde, excentrieke, bizarre, bespottelijke, wonderlijke, verwarrende, zeker pessimistische, maar ook wel toegankelijke klucht, onder het mom dat het leven weliswaar een sprookjesroman is, maar eigenlijk geen sprookje, maar imitatie, omdat menselijke idealen geenszins naar geluk leiden maar naar onderdrukking. Opvallend was dat de kinderen zich het minst kinderachtig gedroegen.