Zebraman (2004)

Japan
Komedie / Sciencefiction

geregisseerd door Takashi Miike
met Sho Aikawa, Kumiko Aso en Akira Emoto

Shinichi Ichikawa is een basisschool-docent en heeft het niet gemakkelijk. Op zijn werk verloopt alles niet zo gladjes, zijn vrouw heeft een verhouding met een ander, zijn kinderen belanden continu in de moeilijkheden en hij is zelf geobsedeerd door Zebraman - een superheld uit zijn kinderjaren met een eigen tv-show. Wanneer er een invasie van buitenaardse wezens op stapel staat besluit Ichikawa terug te slaan in zijn zelfgemaakte Zebraman-kostuum.....

Leuke film weer hoor. Ik moet eerlijk zeggen dat ik alle films van Miike (trouwens pas 8 gezien tot nu toe) leuk vind, maar vaak ook niet meer dan dat.

Dit was hartstikke leuke onzin en bij vlagen hilarisch. Echt los gaat het niet helemaal helaas en dat valt me een heel klein beetje tegen van de koning van de overdrijving. Maar goed, aan de andere kant maakt ie alleen maar op zijn minst leuke films, tot nu toe. 3,5 sterren en dat begint een beetje een vertrouwd cijfer te zijn voor hem.

avatar van iAWESOM
super asiamania film

Leuk als je op de hoogte bent van die oude ultraman afleveringen.

Miike heeft echt humor in elke film die hij maakt lig ik dubbel. Je bent gewoon een held als je iemand kan laten lachen om absurde films zoals ichi the killer, zebraman, visitor q en gozu Miike smaakt naar meer!

avatar van Montorsi
Idioot zoals alleen Japanners dat kunnen.

Er hangt een soort van quasi-serieuze toon over de film, terwijl het natuurlijk compleet debiel is
Kan het niet helemaal uitleggen, en er zitten natuurlijk veel opzichtige stukjes humor in, maar ik vond het vaak grappiger als het compleet droog en redelijk serieus gebracht werd. Neem al de eerste keer dat het Zebraman-pak aangetrokken wordt Maakt het niet continu erg grappig, maar wel bij momenten sterk en wel continu droog op een bepaalde manier. En de liedjes niet te vergeten.

Leuk verhaaltje ook, al is het grootste pijnpunt de speelduur, duurt allemaal net wat te lang. De sfx vond ik niet zo'n probleem, wel vond ik dat die aliens echt slecht gedesigned zijn, zagen er echt verschrikkelijk uit.

Mooiste vond ik nog wel de dialoog:

- 'Did you practice on flying?'
Yeah!
- 'For how long?'
10 days..

Ze-bu-raaaaaa.... Ze-bu-raaaaaa....

dominion
Is deze eigenlijk ook in Nederland verkrijgbaar ?

avatar van Montorsi
Volgens mij wel via het Asiamania-label, maar geloof dat dat niet meer bestaat.

dominion
Jammer die zijn vaak heel moeilijk te vinden en ik wil deze heel graag zien .

avatar van Montorsi
probeer de Media Markt eens, weet bijna zeker dat ik deze wel eens heb zien staan.

dominion
Dat vind ik eigenlijk te duur denk dat ik hem maar download voordat ik hem koop want straks vind ik er niks aan.

avatar van McSavah
Heb 'm een half jaartje geleden nog zien liggen in de V&D.

Voor hoeveel ?

avatar van McSavah
Geen idee..

avatar van Goldenskull
Leuke onzinfilm, niet constant even boeiend, duurt ook eigenlijk net iets te lang, maar wel erg vermakelijk. Ook alweer mijn 20e Miike ondertussen, morgen volgt Zebraman 2. Hopelijk net zo vermakelijk, maar wat minder wisselvallig.

Kleine 3,5*

avatar van Leland Palmer
Leuke ongein van Miike. Ben over het algemeen geen fan van z'n werk - dit is ook pas de 2e voldoende die ik uitdeel, maar dit soort filmpjes zorgen er dan weer voor dat ik toch wel weer eens een poging waag aan één van z'n films. 'Ôdishon' blijft de beste, maar deze Zebraman kan er ook mee door.

Grootste minpunt is dat Miike niet genoeg creatieve, grappige en vermakelijke scénes uit z'n mouw kan toveren om deze speelduur op te vullen. De film duurt dus gewoon wat te lang. Gelukkig kent de film een aantal érg komische en WTF-momenten om hier een voldoende aan uit te delen.

avatar van Gang_Star
Leuke actiekomedie. Persoonlijk ken ik vooralsnog de 'hardere' films van Miike. Voor mij een eerste kennismaking met zijn andere kant. Dit is me dan persoonlijk goed bevallen. Het bevat goede actie die uiteraard wat over de top is af en toe. Verder zit er leuke humor in.

avatar van black swallow
De film wist me niet vast te houden.... vond 'm een beetje flauw. Zette hem halverwege uit om de volgende dag verder te kijken... en keek hem uit; hoewel ik steeds geplaagd werd door het idee dat ik wat beters te doen had.

Het kan aan smaak liggen natuurlijk en humor ligt altijd wat ingewikkelder dan psychologische kwesties, enge dingen en geweld... - als de soort humor niet overkomt - is het meteen mislukt.

avatar van Black Math
Flink wat jaren terug gezien en gisteren weer eens bekeken. Het blijft een heerlijk flauw concept, een zebra als actieheld, en de film heeft ook echt z'n momenten. Met name tijdens de cheesy liedjes: "zebura, zebura", en als zebranurse voorbijkomt. Wat jammer is dat het tempo vaak erg laag ligt. Was de film compacter geweest, was het geheel een stuk beter te verteren. Als ik daar de CGI,die erg matig was, bij op tel, kom ik toch op een onvoldoende uit. 2*.