The SpongeBob SquarePants Movie (2004)

Alternatieve titel: De SpongeBob SquarePants Film

Animatie / Komedie

geregisseerd door Stephen Hillenburg en Mark Osborne
met de stemmen van Tom Kenny, Bill Fagerbakke en Scarlett Johansson

SpongeBob SquarePants leeft op de zeebodem in een grote ananas. Hij werkt in de fast-food branche bij de Krusty Krab diner. Wanneer de kroon van Koning Neptunes wordt gestolen is het aan SpongeBob om met z'n vriend Patrick Star hier iets aan te doen. Gebaseerd op de populaire Nickelodeon-serie.

Akron777
Ik heb mezelf ook echt vermaakt met deze film. De serie zelf is op zich ook schitterend bedacht. Een van de weinige series waarbij ik de Nederlandse dubs echt leuker vind de originele Engelse spraak. En dan als afsluiter "I Wanna Rock", echt leuk verzonnen.

avatar van JustMike
_Casper_ schreef:
is deze voor de wat ouderenonder ons ook leuk?

ligt eraan, vind je spongebob leuk?

avatar van ibendb
Erg leuke film over de gele spons.
Spongebob heb ik altijd wel leuk gevonden, maar hij is meestal te hyper-actief. Gelukkig was hij in de film wat "normaler". Een van de leukste scenes zijn toch wanneer Spongebob en Patrick door die kloof wandelen met al die monsters. Terwijl ze dat liedje zingen.
Mindy en Neptunus vond ik ook leuk. Jammer dat Octo zo weinig voorkwam. Ik hou van zijn droge opmerkingen. David Hasselhoff vond ik ook een aangename verassing.

avatar van tristanrc1
Erg flauw, maar als je in een melige bui bent, wat je van deze film dan toch wel wordt, kun je erg om deze film lachen. Daarnaast is het allemaal onderhoudend genoeg, vooral voor kinderen.

avatar van NYSe
Akron777 schreef:

Helemaal mee eens. Voor de film gold precies hetzelfde.

avatar van RuudC
De serie volg ik al jaren niet meer vanwege de afgrijselijke Nederlandse dubs. De film zet ik zo nu en dan nog met veel plezier op. In het Engels uiteraard, want het is Squidward, niet Octo en Gary en niet Gerrit. Verfilmingen van series zijn vaak niets meer dan een lange aflevering. Dat geldt ook wel een beetje voor deze. Er zijn wat nieuwe karakters, zoals koning Neptunus, prinses Mindy, Dennis en *tromgeroffel* David Hasselhoff, maar daarnaast is het allemaal ook wel iets groter uitgepakt. Geen voortdurende show in (de nabije omgeving van) Bikini Bottom en een slot met zowaar een metalen, Twisted Sister, randje. Al komt Motorhead halverwege in een obscuur kroegje ook nog voorbij. Gelukkig is er een grote rol voor Plankton, wat naast Patrick een van mijn favoriete karakters van de serie is. Een leuke film met veel grappige momenten.

avatar van Banjo
tristanrc1 schreef:

maar ook zeer zeker voor de oudere kijkers!
vanmiddag op nickelodeon! om 15:50

avatar van Fran
Het kon niet anders dan dat wij dit een leuke film gingen vinden. Ik moet toegeven dat wij als volwassenen af en toe zelf naar een aflevering van Sponge Bob zitten te kijken zonder kind erbij. De humor in deze animatie is erg droog en ook leuk voor volwassenen.

Normaal zie je vaak dat een film gebaseerd op een serie een soort van uitgerekte aflevering van de serie is maar ik vond dat hier wel meevallen. Er zaten toch wat extra effecten in, zoals het meeliften op David Hasselhof's rug.

Ja, deze film is erg leuk voor jong en oud.

avatar van Nicolage Rico
Ik was per ongeluk begonnen met de Nederlandstalige stemmen, maar snel over geswitchted naar het Engelstalig gebrabbel. Dat scheelt toch wel een paar slokken op een borrel, hoewel de Nederlandse SpongeBob stem lang niet slecht is (van Lex Passchier).

Veel idioterie, zoals verwacht en gehoopt, maar de kinderlijke grappen voeren teveel de boventoon. Dat is sowieso het mankement van SpongeBob. Sommige stukjes zijn vrij hilarisch, en dat zijn vooral (en eigenlijk alleen) de momenten met Patrick en onze kleine, gele vriend. Zoals de bellenblaas scène en dat soort ongein: gewoon een goed duo. Voor de rest veel irritante en onleuke personages, zoals Neptunus.

Net geen voldoende: 2,5 zeester.

avatar van Shinobi
Gisteren toevallig gezien tijdens de SpongeBob marathon op Nickelodeon.

Op zich wel een vermakelijke film, maar het wordt nergens echt bijzonder. Als je David Hasselhoff dan wilt meerekenen met zijn paar zinnetjes...
Het is eigenlijk meer een iets te lange aflevering van SpongeBob zelf dat soms net wat geforceerd overkomt met wat leuke vernuftigheden erin.

Alleen wel jammer dat de bijpersonen niet zoveel schermtijd krijgen. Ik had toch wel meer van bijvoorbeeld Octo gezien, ik ga altijd wel stuk om zijn droogheid.

Daarnaast had ik meer van de animatie verwacht aangezien dit een film is, maar dit was ongeveer net zo gelijk als aan de serie.

Kleine 3,0 sterren.

zerodopa
Gruwelijk. Begin tot eind pure euforie. Genoten van deze film

avatar van Kondoro0614
The SpongeBob SquarePants Movie

Destijds ik deze in de bioscoop heb gezien was ik echt een waanzinnig fan van SpongeBob SquarePants. Ik had een pop, snoepjes, dekbed, kussensloop, posters en de hele dag stond hij aan op Nickelodeon voor SpongeBob.. Toen wij hoorde dat The SpongeBob SquarePants Movie uit kwam zijn we gelijk achter kaarten gegaan en ik heb genoten als kleine Wesley van deze film. Ik vond het een super leuke film, en als ik er zo aan terug denk is het opzich nog steeds een leuke film! Het verhaal was gewoon geinig en het concept was ook leuk.. Heb echt genoten van de film als klein mannetje en kan me nog aardig wat er van herinneren! Gelukkig zag SpongeBob er toen nog normaal uit.

avatar van Ajax&Litmanen1
Opnieuw gekeken sinds ik destijds erg heb genoten van deze heerlijk absurde en lompe Spongebob film. De nieuwe film The SpongeBob Movie: Sponge out of Water (2015) kan op geen enkel vlak tippen aan deze Spongebob film uit de tijd dat de serie nog groots was. Tegenwoordig ben ik Spongebob uit het oog verloren, maar een nieuwe film werkte wel mijn interesse en daarna was het ook een geschikt moment om Spongebob Squarepants: Atlantis Squarepantis (2007) eens te zien en om deze Spongebob movie een herziening te geven.

Ik heb er wederom enorm van genoten. Het plot is kinderlijk, maar de vele geslaagde grappen, dialogen, situaties en referenties zijn zo leuk dat ik regelmatig zat te lachen. Neem nou de scene met het ijs eten Briljant. Zo zit de film van begin tot het eind vol met heerlijke momenten. Als ik dan toch kritisch moet zijn, dan is het dat niet iedereen evenveel aandacht krijgt. Zo hebben Squidward en Mr Crabs een bijrol, waar ze van mij makkelijk mee hadden gekund op de roadtrip van Spongebob en Patrick. Gelukkig zijn die 2 idioot genoeg om me mee te vermaken, dus een groot probleem was het ook weer niet. De film neemt zichzelf geen seconde serieus, wat helemaal duidelijk wordt met de cameo van David Hasselhoff. Slaat nergens op, maar is wel geestig.

Absolute aanrader voor de fans van Spongebob en voor iedereen die eens goed wil lachen met een tekenfilm. Jammer dat dit niveau nooit meer werd bereikt.

4* (was 3,5*)

avatar van centurion81
Ik vond de tekenfilm altijd erg leuk maar of mijn humor nou veranderd is of dat dit zich gewoon niet goed leent voor een volledige film....Ook jammer dat veel van de bekende cartoon karakters amper een rol vertolkten. 2,5* voor de nostalgie.

avatar van Rico120
bij vlagen best grappig

Hele leuke en grappige kinder film!

Fonzzz002
Van alle jeugdseries is Spongebob Squarepants één van de series die me het meeste is bijgebleven. Het had een originele setting en het wist deze setting te gebruiken voor vele humoristische verhalen & leuke personages. De film is trouw aan de serie en zelfs op wat oudere leeftijd kan ik veel om de film lachen. Spongebob is een juiste mix aan flauwe & absurdistische humor die op verrassend slimme wijze clichés ontwijkt. Het verhaal doet niets opmerkelijks, maar binnenin het verhaal zijn allerlei kleine grappen toegevoegd die, wat anders een cliché scene zou zijn, een humoristische draai geeft. Wat me ook opviel is dat Spongebob veel visuele humor heeft, met name de gezichtsuitdrukkingen van de personages zijn heel verschillend afhangend van de grap die eromheen is verteld, en de gezichtsuitdrukkingen weten iedere keer een grap te versterken. Verder is de animatie kleurrijk & levendig, ten opzichte van de televisieserie een verbetering waardoor ik meer een filmgevoel kreeg dan wanneer ik de serie keek. Het is niet een film waarbij je achteraf zal zeggen “Wat zag dat er mooi uit! “ maar voor een humoristische cartoon zit het goed in elkaar.
Persoonlijk vond ik de film rond de laatste 30-20 minuten minder worden. Op gegeven moment werd de film een lange climax die eindeloos uitgerekt leek te worden. De climax wist genoeg grappige momenten tussenin te gooien om mijn aandacht erbij te houden, maar ik vond het minder dan de voorgaande scenes.

Een zorgeloze nostalgische film die voldoende goede grappen bevat om van begin tot eind vermaakt te zijn. Het voelt qua humor trouw aan de serie waar het van is afgeleid en de animatie is een verbetering. Ik vond de laatste 20 minuten wat uitgerekt, de humor is niet zo dusdanig sterk dat ik regelmatig hardop lachte en graag de film wil herbekijken, maar als een humoristische wegkijk cartoon vond ik The Spongebob Squarepants Movie de moeite waard.

avatar van mrklm
Deze recensie betreft de Engels gesproken versie. Ik heb nog nooit een aflevering van deze animatieserie gezien en dat is ook helemaal niet nodig. Spongebob en Patrick zijn zo aandoenlijk in hun kinderlijke gedrag, dat ze je hart meteen winnen. Toch is het aan deze twee naïeve, zwaar aan ijs verslaafde oelewappers om Mr Krabs te redden door de juweel in de kroon van Neptunus te vinden. Uiteraard is Plankton betrokken bij de verdwijning van dat juweel, want hij doet er alles aan om de Krusty Krab een voet dwars te zetten... oh, en hij is ook uit op wereldheerschappij!

Dit is slapstick in animatievorm op zijn allerbest, met een perfecte stemmencast (waaronder gastacteurs Jeffrey Tambor, Scarlett Johansson en Alec Baldwin) en een leuke bijrol voor David Hasselhoff. Een animatiefilm die de zon kan laten schijnen op een regenachtige dag. En de centrale boodschap van de film? Zing maar mee:
"I'm a Goofy Goobe, yeah. You're a Goofy Goober, yeah. We're All Goofy Goobers, yeah!. Goofy Goofy Goober Goober YEAAHH!"

avatar van PEN15
Ik speelde in 2001 een spelletje op een daagbare spelcomputer; SpongeBob Supersponge. Ik had er toen nog nooit van gehoord en het duurde nog jaren voordat het op de Nederlandse televisiekanalen was te zien. Mijn eerst indruk was a) dat is 'n regelrechte goedkope knock-off van The Ren & Stimpy Show - TvMeter.nl maar dan extra lite. b) echte ADHD humor voor kids c) de creativiteit is zeker nagenoeg op als je al een sponswezen moet kiezen als tekenfilmfiguurtje. Tussen de ADHD humor zit af en toe nog wel eens een verwijzing die kijkers van mijn generatie snappen zoals die aflevering met dat gras uit Creepshow.

Deze spongebob movie begon al direct met een overdosis ADHD scheuten en het leek me onverstandig om de Nederlandse stemmen te gaan bekijken. Die Nederlanders kunnen er echt geen fluit van, maar het is het waard voor die stem van SpongeBob. Hij echt de enige die een fantastische prestatie levert, op ADHD niveau. Bovendien werd het leuker toen de sprong gemaakt werd van animatie naar de filmwereld met een gastrol van the Hoff. Ontzettend cool bedacht en die diepzeeduiker was ook om te gillen. Tegen alle verwachting in een 3,5★ en voor een verfilming van een tv-serie is dat opmerkelijk. Ik ben het gewend dat die alleen maar tegenvallen.

avatar van n00r
Heerlijke jeugd film! Zeker ook leuk voor volwassene

avatar van Shadowed
Geestig.

De humor moet je wel aanspreken, want anders is dit absoluut niks voor jou. Ik heb weleens wat van de Spongebob humor meegekregen en vond het wel ok, al was het best irritant op sommige momenten. Deze film is eigenlijk niks anders.

Veel ongein en andere lol. Het verhaal is er wel, er wordt niet veel op ingegaan en meer op het avontuur van de spons en zeester. De humor is af en toe wel geinig, en de film kijkt behoorlijk vlot weg voor een kinderfilm die volwassenen ook best kunnen zien.

Soms wat irritant, maar ach ja, het is Spongebob. Ik heb me best vermaakt met deze animatiefilm, kijkt vlot weg en verveelt eigenlijk nergens. Niet heel vaak moeten lachen helaas, maar dat was ook wel een beetje te verwachtten.

avatar van mjk87
Spongebob is een fenomeen waar je niet omheen kan. Dus hoewel ik nooit een volle aflevering zag (of zelfs maar meer dan 5 minuten) wist ik de namen Spongebob en Patrick aardig te plaatsen en dat meneer in een ananas woont was ook niet nieuw.

Verder ben ik vrij blank de film in gegaan. Die is volstrekt geflipt, vol energie, schreeuwerig. Maar dat is een bewuste stijl en die blijft keurig vastgehouden. Het stemmenwerk is ook enorm passend. En er zitten veel losse leuke momenten in (the Hoff). Maar verder is dit gewoonweg mijn humor niet en vond ik de film zo bijna anderhalf uur lang eigenlijk geen drol aan op wat momenten na. Ik kan eigenlijk niets slechts over de film zeggen, maar hij trekt me simpelweg niet. 1,5*.